תודה!
הרשמתך נקלטה בהצלחה!
עיצוב הגינה כבר מזמן לא מסתיים בדשא וצמחים. אלמנטים רבים קיימים כיום כדי להעניק לגינה מראה ייחודי ויוצא דופן שאחד המרכזיים שביניהם אלו אדני הרכבת.
האדנים, אשר פורקו ממסילות רכבת ישנות, ידועים בחוזקם ובעמידותם, ולכן בשל תכונות אלו בנוסף למראה הטבעי והעתיק שלהם, החלו לשלב אותם גם בעיצוב הגינות והבית. שני סוגי עץ עיקריים יש לאדני הרכבת- עץ אורן ועץ אלון ששניהם עמידים מאוד ומתאימים לתנאי מזג האוויר בארץ.
משמים לעיצוב פריטים בגינה ובבית החל מאדניות, גדרות וספסלים ועד לשערים ומדרגות. בתמונה: אדני רכבת המשמשים כאדניות לצמחים של 'פשוט ירוק' (צילום: יח'צ)
אז לפני שאתם מעצבים את הגינה במראה שהכי קרוב לטבע שאפשר, קבלו את 10 הדברים שלא ידעתם על אדני רכבת:
1. עיצוב - "אדני רכבת הם חומר נפלא לעיצוב המעניק תחושה טבעית וחמימה בלי הצורך בתחזוק גבוה במיוחד", אומרת
רויטל לוריא, מעצבת גינות. "אפשר לעצב איתו ככל העולה על הדימיון החל ממדרגות, אדניות, טרסות ושערים ועד לגדרות ועמודים לתליה של סלסלות. כמו כן, אפשר להשתמש בהם כמו שהם ללא עיבוד ולקבל מראה של עץ גושני בעל חוזק ועמידות או לפרוס פרוסות ולהנות מהמרקם המדהים של העץ. כל אדן רכבת שונה ממשנהו וזה הדבר שמוסיף לו ייחודיות רבה".
אלעד פנחסוב, מנכ"ל חברת
מי השרון המתמחה בעולם העץ, מוסיף כי אין גבול למה שאפשר לעצב עם אדני רכבת. "ניתן לעצב ספסלים, שולחנות, שערי כניסה לבית, גדרות ועוד. בנוסף, ניתן גם לרצף את הגינה או החניה בעזרתם על-ידי הנחת האדנים האחד סמוך לשני, עם השארת מרווח בניהם ומילואו בחצץ".
אדני הרכבת משמשים גם כריהוט מעוצב לגינה. ספסל העשוי אדני רכבת של חברת מי השרון (צילום:יח'צ) 2.ממוחזרים או חדשים? - "אדני הרכבת הממוחזרים מומלצים לשימוש אך ורק בגינה מאחר שלאורך השנים הם ספגו שמנים רעילים של רכבות ותוחזקו בעזרת חומרים רעילים ולפיכך משחררים גז לאוויר", אומרת ענבר דבי, אמנית בעיצוב גינה. אולם, מבחינה עיצובית לאדנים המקוריים יש מראה אותנטי יותר והם גם ידידותיים יותר לסביבה בשל השימוש החוזר בהם. האלטרנטיבה לאדנים אלו הם האדנים חדשים העשויים מעצים כמו אורן, ברוש ואקליפטוס שעברו עיבוד. אדנים אלו אולי לא מכילים חומרים רעילים, אבל המחיר שלהם הוא גבוה יותר.
3. יתרונות - "מדובר במוצר הניתן להזזה, הוא אינו בנוי כמו ריצוף ואינו מחייב לקבע את מראה הגינה לשנים הבאות", אומר שמעון חמו, מנכ"ל חברת ´פשוט ירוק´ העוסקת בפתרונות עיצוב אקולוגים לגינה. "זהו פתרון עיצוב זול והאדן הוא מוצר סביבתי מאחר ולא נכרתו עצים להכנתו (הכוונה לאדני רכבת ישנים שעברו חידוש)".
ניתן להתקין את האדנים גם באופן עצמאי בקלות רבה. אדני רכבת אשר עברו הסבה למדרגות (צילום: יח'צ) 4. חסרונות - אורך חייהם של אדני הרכבת הוא יחסית קצר וכל כמה שנים יש להחליפם, זו גם הסיבה שכדאי לבחור אדנים שאינם ישנים מידי. ככל שהם ישנים יותר כך איכותם ירודה יותר ולכן צריך לשים לב כשבוחרים אדנים שאין בהם מסמרים, חורים או תולעים ושהעץ הוא איכותי ואינו שבור. חסרון נוסף הוא שהעץ נוטה להירקב ודורש תחזוקה למניעת פגיעה של מזיקים. חשוב שהעץ יהיה בעל מרקם אחיד ללא בורות וללא סדקים. כמו-כן, אדני רכבת ספגו במשך שנים את השמנים של הרכבת לכן מומלץ להשתמש בהם מחוץ לבית ולוודא שהם לא ספוגים מאד בשמן או מלוכלכים על-מנת שלא ילכלכו את החצר.
5. מחירים - המחיר לאדנים עתיקים נע בין 40-200 ש"ח ליחידה. עלות אדנים חדשים נעה בין 250-450 ש"ח ליחידה.
6. מידות - המידה הסטנדרטית היא 2.75 ס"מ אורך, 25 ס"מ רוחב ו-15 ס"מ גובה וניתן לנסר אותם לאורך הרצוי במקומות המתמחים בכך.
מעניקים לגינה מראה טבעי ואוירה כפרית. אדני רכבת בגינה בעיצובה של חברת 'פשוט ירוק' (צילום: יח'צ) 7. צבעים - אדני הרכבת החדשים לא עברו שימוש כלל ולכן קל יותר לצבוע בכל צבע, בניגוד לממוחזרים שתמיד ישארו בצבע חום-שחור. רוב האנשים מעדיפים להשאיר את הצבע המקורי כדי לשמור על האותנטיות ולתת לגינה מראה טבעי ופראי.
8. התקנה - כל בעל מקצוע המומחה בעץ מכיר את אופן ההתקנה של אדני הרכבת, אולם מאחר שלא מדובר בהתקנה מורכבת מידי, ניתן לעשות זאת גם באופן עצמאי. "אם מעוניינים ליצור מהאדנים מדרכים-מדרגות פשוט חופרים בור בעומק שיוכל לייצב את האדן בקרקע ומהדקים את האדמה לאחר הטמנתו", מסביר חמו, "כנ"ל לגבי תיחום שבילים, חשוב להקפיד שמחצית מהאדן ייבלע באדמה כדי שהוא לא יזוז ממקומו וכשמדובר באדמה חלשה יש צורך להעמיק את ההטמנה". חשוב לציין כי האדנים די כבדים ולכן מומלץ להיעזר בסיוע, מה גם שעיצוב דברים מורכבים יותר כמו ספסל או שער דורש איש מקצוע המנוסה בסוג עבודות זה.
9. תחזוקה - אחת לשנה מומלץ לצבוע אותם בשכבת מגן כדי למנוע ריקבון של העץ. אמנם מדובר בסוג של פינוק שהרי אפשר לראות כיצד אדני רכבת המותקנים על מסילות בתנאי גשם ושמש מחזיקים במשך שנים רבות ללא טיפוח, לכן החידוש השנתי אינו חובה, אלא בגדר המלצה.
טווח המחירים נע בין 40 ל-450 ¤ ליחידה והוא תלוי במידת העתיקות של האדן ככל שהוא ישן יותר כך הוא זול יותר. בתמונה: אדני רכבת של חברת פשוט ירוק (צילום:יח'צ) 10. איפה קונים? - במשתלות או בחנויות המתמחות במוצרי עץ או מוצרים לגינה. דוגמאות:
-´מי השרון´, מתמחה בעולם העץ: משווקים אדנים טבעיים שמקורם בישראל. רחוב התבור 12 א.ת.סגולה פתח תקווה. המחיר לחומר גולמי בלבד של אדן החל מ-406 ש"ח למטר.
-´פשוט ירוק´, פתרונות עיצוב אקולוגים לגינה: מספקים אדני רכבת ממוחזרים שפורקו ממסילות רכבת ישנות בלטביה במחיר של 120ש"ח למטר.
>> מקימים גינה חדשה בבית? קבלו את המדריך המלא
תגובות לכתבה