כרטיס ביקור
שםדובי וויט
גיל52
מצב משפחתינשוי + 2
מזלדלי
ותק במקצוע26 שנה
לימודיםהטכניון
סרט אהוב"מלאכים בשמי ברלין"
ספר אהוב"קיצור תולדות הכל" של קן וילבר. ספר חכם שנתן לי הרבה תובנות
מוזיקה שנותנת השראהאני אוהב המון סוגי מוזיקה; ג´אז, ניו-אייג´, ישראלית, פופ ורוק
תחביבים נוספיםעובד הרבה בתחום של תודעת הגוף, כיום בעיקר בשיטת "קונטקט"
על קפה וסטנדרטים
משרדו של האדריכל
, כמו גם ביתו הפרטי, נמצא בליבה של שכונת נווה צדק בתל אביב. וויט, שפתח את המשרד לפני כ-20 שנה, בחר למקם אותו כבר בשנת 1992 בשכונה המיוחדת. בהתאם, גם רבים מהפרויקטים שהוא מתכנן נמצאים בנווה צדק עצמה- "כשליש מסך כל הפרויקטים", מעריך וויט.
למה נווה צדק?"מצד אחד השכונה ממוקמת בתוך האינטנסיביות של העשייה, של החומר. מצד שני יש פה שקט של כפר שמאפשר לעבוד והקפה מעולה. בכלל,
הם אנשי אופי ומקום. לא סתם יש הרבה אדריכלים בנווה צדק- המקום ייחודי ואנו עוסקים בתחום שזה החלק שמדבר אלינו".
במקביל תמצאו בתים שוויט תכנן ועיצב בכפר שמריהו, הרצליה, קרית טבעון, מושב עופר, רעננה ועוד. רוב רובם של הפרויקטים הם "וילות איכותיות בסטנדרטים גבוהים" עם אוכלוסייה ממעמד סוציו-אקונומי גבוה, למרות שהוא פתוח גם ל"פרויקטים בתקציבים מצומצמים יותר".
וויט מסביר שהסיבה העיקרית לכך שהוא בוחר להתמקד בבתים פרטיים
היא היצירה. "בנייה פרטית מאפשרת תהליכים יחסית קצרים לעומת בנייה ציבורית, מבחינת תכנון וביצוע. בממוצע עוברות 3 שנים מהרגע שבא קליינט ועד שיש בית, ואתה יכול לפנות לדבר הבא. בגלל זה עיקר ההתעסקות היא ביצירה עצמה ולא בביצוע שלה".
"לא עושה קופי-פייסט"
כשאני שואל אותו על הסיבה שבעקבותיה בחר ללמוד אדריכלות, הוא מסביר כי היו אלו שרטוטים של אוניות שמצא בארגז של אביו המהנדס בתקופת ילדותו. "באדריכלות יש צד ריאלי, העוסק במציאות כפי שהיא; בחומר, בסטטיסטיקה, כיוון שבסוף צריך שיהיה חשמל ושהביוב יזרום. אך יש גם את הצד שתפקידו ליצור מקום שאנשים יכולים להתחבר אליו, משהו שאפשר לגעת בו ולטייל בו בתחושה נעימה".
עוד לפני שאני מספיק לשאול על סגנון הבנייה המאפיין אותו, הוא פותח בהסבר ארוך מדוע למעשה אין לו סגנון קבוע; "הבתים שאנחנו מתכננים הם במהות שלהם "Costume Made". אין פה קו עיצובי ספציפי אליו אנו מחוברים, המשרד הוא רב תחומי במובן של סגנונות. נכון שבשנים האחרונות התנסינו יותר בסגנון הכפרי, בעיקר בגלל המיקום שלנו ואופי השכונה, אבל יש גם פרויקטים מודרניים. באופן כללי יש כיום טשטוש גבולות ועירוב סגנונות".
וויט מסביר שמכיוון שהפרויקטים מותאמים אישית לכל לקוח, הדגש הוא קודם כל על הצד האדריכלי של הבית; הפרופורציות, יחסי חוץ ופנים והסיפור אותו הם מנסים להעביר דרך המתחם עצמו. "כל נושא החומר צמוד ונלווה לתהליך, נולד מטעמו של הלקוח וממה שהוא אוהב. האדריכלות עצמה מאפשרת את החופש, היא מתאימה את הבית לאופיו של האדם המתעתד לחיות בו. אנו שמים את הדגש על ההגדרה האדריכלית של המבנה, שהיא האבן השואבת לכל החומרים הבאים אחריה. כל פרויקט הוא יחידה עצמאית בפני עצמה, מאוד מותאמת לתנאים, לא "קופי-פייסט" של תוכניות קודמות".
איך בית נולד?
וויט מדגיש את חשיבות החומר והשימוש בחלל, בשיווי משקל ובפרופורציות על מנת לשדר ולהעביר חווית מגורים. "חווית מגורים היא לא רק ´וואו איזו אבן מדהימה´ אלא גם מה המרחב נותן, האם אני מרגיש בו אורך, רוחב או צמצום, האם אני נפתח, האם אני נסגר, האם אני מרגיש קשר עם הסביבה החיצונית, האם אני מוגן. המבנה יכול לספק תחושות ואנו צריכים לאפשר לאדם לחוש בנוח עם הבית שאנו מתכננים עבורו".
מהם מקורות ההשראה שלך?"השיר. כל בית הוא שיר ויש לו מבנה, חריזה ומקצב. הוא תמונה שלמה, משהו שאתה יכול לדבר עליו ולדון בו; מה הוא עושה לך, האם השימוש באלמנטים אכן יצרו שיר טוב, האם המבנה והמקצב נכונים. זו אומנות לחלוטין".
פאזל עם אמירה
בדרך כלל וויט מבקש מלקוחות שיביאו את עצמם; שיצלמו דברים שהם אוהבים, שיסבירו מה מתאים להם ומה לא. מבחינתו הבית אמור להכיל את כל הפנטזיות שלהם ותפקיד המשרד לממש אותן. בכדי להבין את אותן הפנטזיות, חשוב לו לקבל אינפורמציה ויזואלית. "מילה לא תמיד נותנת מושג למה האדם מתכוון, לעומת זאת תמונות וצילומים מקטלוגים מאוד עוזרים".
ההתנהלות מול הלקוחות אינה קלה תמיד, ומצריכה התעמקות בפרטים הקטנים. "אנחנו משקיעים בפרוגרמה כדי להיכנס לעורו של הלקוח. אנחנו לוקחים את כל הנתונים שקיבלנו; נתוני המגרש, המיקום הסביבתי, אופי הבנייה המיוחד, תנאי הטבע השונים, כיווני השמיים. כל חלקי הפאזל.
אנחנו לוקחים אותם כמכלול אחד שלם, במטרה ליצור תמונה של מקום עם אמירה מסוימת, ומנסים להבין כיצד חלקיו השונים של הבית משתלבים בינם לבין עצמם ובינם לבין הסביבה; הגינה, השכנים, הנוף והטבע. ברגע שאנו מסמנים את התוואי, אנחנו נכנסים יותר לעומק. הכוונה היא להגיע עד לבורג האחרון מבחינת התכנון. המשרד נותן מענה כולל וכך אנו מלווים את כל הפרויקט עד שהבית מאוכלס".
מזרקות מים וארובות אש
וויט משתדל לשמור על האמת שלו בעשייה ולא תמיד מסתיר את מה שהוא חושב על בקשות לא רגילות מצד הלקוח.
היה לקוח שהפתיע אותך עם בקשה מיוחדת?"היה לי לקוח שביקש שבכל פעם שמישהו נכנס למגרש, יהיו בשביל חיישנים שיזהו אותו ויפעילו מזרקות מים וארובות אש מהצדדים".
איך הגבת?"הוא ראה את הפרצוף המזועזע שלי והחליט לוותר על העבודה המשותפת".
סוף מבנה במחשבה תחילה
לאדריכלים בתחילת דרכם, וויט ממליץ להיות פתוחים לביקורת. ביקורת בונה כמובן;
"שילמדו לשים את האגו במקום שהוא צריך להיות ושילמדו להקשיב למי שהם בונים עבורו. אך גם כשהם בונים עבור מישהו, שלא ישכחו שבסופו של דבר הם מוציאים מוצר, וצריך לדעת לעמוד מול כיתת סטודנטים ולהסביר את הבחירות שלהם".
וויט מייחס חשיבות רבה לאמת וכוונה בעשייה, לאדריכלות הבאה ממקום בו קיימת חשיבה לפני מעשה. "פעם תהליכי הבנייה היו יותר איטיים, העולם זז בקצב איטי יותר, היה זמן למצוא שטח, לראות עץ שהאדם מתחבר אליו רגשית וסביבו לבנות את החצר והבית. אחרי זה הבן היה צריך בית משלו וחיפשו איך למצוא נקודה ולצרף אותו למתחם הראשי. זו התפתחות אורגנית שיצרה כפרים ומקומות יפים.
היום, אנו דור שמקבל מתחם של דונם או 10 דונם או 50 דונם, ומהר מאוד משנה את הסביבה.
כאדריכל, צריך לזכור שההשפעה שלך גדולה. לחשוב מה האדריכלות מביאה ממקום של רגש ותחושה, ולראות איך אתה כמתכנן יוצר מערך שלם שלא נבנה שלב אחר שלב, אלא במכה אחת".