בית מעוצב: ביקור בשכונת וילה נובל בראשל"צ

את הקריירה הראשונה שלו כמעצב רהיטים משלב כיום אדריכל הפנים אלדד מיטלמן בבתים אותם הוא מתכנן ומעצב. הבית בראשון לציון הוא דוגמא לשילוב שעשה מיטלמן בין שני התחומים עם תוצאה מקורית וללא ספק יחידה במינה

מאת שלומית סאם-אקרמן | צילום שי אפשטיין | וידאו יאיר קיסרי, Adira TV | תאריך 21.4.2011

את דרכו המקצועית החל

אלדד מיטלמן

בכלל כמעצב רהיטים. במשך תקופה ארוכה עיצב וייצר רהיטים מחומרים שונים עד שבשלב מסוים החליט "לעבור צד" ולהתמקד בעיקר בעיצוב החלל והמבנה בו הם ממוקמים. כיום, מיטלמן מלווה את הלקוח משלב בניית השלד ועד לשלב העיצוב כאשר הנגיעות האישיות והעיצובים שלו עדיין ניבטים מכל עבר.

שילוב של קווים נקיים ומודרניים עם ריהוט ואביזרי טקסטיל העשויים מחומרים וגוונים חמימים. סלון הבית (צילום: שי אפשטיין)
שילוב של קווים נקיים ומודרניים עם ריהוט ואביזרי טקסטיל העשויים מחומרים וגוונים חמימים. סלון הבית (צילום: שי אפשטיין)


הבית של משפחת כהן בראשון לציון הוא דוגמא לאותו שילוב ביצירה של מיטלמן- תכנון החלל מצד אחד ועיצוב הרהיטים בו מצד שני.

הבית, שהוא חלק משכונת הקוטג´ים "וילה נובל" אשר תוכננה על ידי האדריכל אילן פיבקו, שופע בפריטי ריהוט אשר עיצב מיטלמן המקנים לו מראה מקורי ושונה.

שטח הבית משתרע על פני 330 מ´ ומחולק לשלושה מפלסים בגודל של 110 מ"ר כל אחד.

הסלון

כל המעטפת החיצונית של הבית מאופיינת בקווים מאוד מודרניים ונקיים כשהתקרות הגבוהות המתנשאות לגובה של 3 מטרים מוסיפות לתחושה היחסית "קרה" בתוך החלל. כדי להתגבר על כך וכדי ליצור אווירה יותר חמימה ואינטימית הוסיף מיטלמן פריטי ריהוט רבים אשר נתפרו באופן אישי לדרישות הדיירים ומאופיינים בקווים יותר עגולים ורכים. העובדה כי דיירי הבית הם בעליה של רשת שטיחים גדולה גם מוסיפה ליצירת האווירה החמימה שכן שטיחים רבים מעטרים את רצפות וקירות הבית, מה שיוצר אפקט מאוד מחמם ומרגיע בחלל.

הקו הכללי בסלון הוא נקי. כל מערכות התאורה והמיזוג נכנסו מתחת להנמכת הגבס וכך גם מערכת האודיו שכולה מוסתרת בתוך ארוניות קטנות משני צידי המסך.

כאנטיתזה לקו הנקי בחלל הוצב קמין עגול שהיווה את ההשראה לפרופיל של האייל העשוי מזכוכית צבועה בצבע שחור. אלמנט האייל מופיע גם בפינת האוכל על גבי המראה הגדולה אשר משמשת גם כתמונה המשנה את צבעה ומשרה אווירה מאוד מיוחדת ומעוצבת בחלל. כל הפריטים הללו אשר עוצבו על ידי מיטלמן למעשה מספרים את ה"סיפור" של דיירי הבית ומביאים מבט עיצובי אחר ושונה מהרגיל.

אלמנט האייל חוזר בחלקים שונים בחלל, גם בפסל מעל הקמין וגם במראה המעוצבת המתפקדת גם כתמונה ועוצבה על ידי מיטלמן. פינת האוכל (צילום: שי אפשטיין)
אלמנט האייל חוזר בחלקים שונים בחלל, גם בפסל מעל הקמין וגם במראה המעוצבת המתפקדת גם כתמונה ועוצבה על ידי מיטלמן. פינת האוכל (צילום: שי אפשטיין)

המטבח

גם המטבח בבית חורג מן הנוף המוכר והסטנדרטי האופייני למטבחים. מיזוג המטבח וחדר המשפחה לחלל אחד המורכב משני סגנונות עיצוב השונים זה מזה הוא ללא ספק צעד נועז ואמיץ אשר נבע מדרישותיהם של הדיירים ליצור פינה בה תתנהל עיקר פעילות הבית ובה ניתן יהיה לאכול, לשחק ולצאת לגינה קטנה.

חדר המשפחה והמטבח חולקים את אותו חלל אך נבדלים בסגנון עיצובי שונה. מבט על פינת המשפחה והאיים אשר עיצב מיטלמן.  (צילום: שי אפשטיין)
חדר המשפחה והמטבח חולקים את אותו חלל אך נבדלים בסגנון עיצובי שונה. מבט על פינת המשפחה והאיים אשר עיצב מיטלמן. (צילום: שי אפשטיין)

בחלק אחד של החלל ניצבים

ארונות מטבח

של חברת דקור אשר נבחרו בצבעי אלון ושמנת בשילוב של פסי נירוסטה אשר מקנים מראה מאוד רגוע ונקי לחלל וכקונטרסט ניצבת פינת המשפחה בה נבחרה ספה בגווני שחור ואפור, שטיח אפור כהה וטפט גם כן בגווני אפור לעיטור הקיר של גב הטלוויזיה.

השוני בין הצבעים והסגנונות יוצר חלל רבגוני ומעניין.

את האי, הפופולרי מאוד במטבחים גדולים, החליפו ארבעה איים קטנים בגודל של 60X60 ס"מ אשר עוצבו על ידי מילטמן ולמעשה מתפקדים גם כשולחן אישי לכל סועד וגם כשולחן ריבוע גדול כשמחברים את כולם יחד. כדי לתת טאצ´ יותר אישי לחלל נתלתה על כל קיר המטבח, מעל משטח העבודה, תמונה גדולה שצולמה על ידי צלם מקצועי ובה נראים בני הבית ישובים ליד השולחנות ואוכלים יחד.

תמונת קיר גדולה נתלתה מעל משטח העבודה במטבח כדי לתת נופך אישי לחלל ואיזושהי קריצה עיצובית. (צילום: שי אפשטיין)
תמונת קיר גדולה נתלתה מעל משטח העבודה במטבח כדי לתת נופך אישי לחלל ואיזושהי קריצה עיצובית. (צילום: שי אפשטיין)

סוויטת ההורים

המעבר מן החלל הציבורי בבית המכיל כאמור את הסלון, המטבח ופינת המשפחה אל החלל הפרטי הממוקם בקומה העליונה בבית מתחיל כבר במדרגות אשר חופו בפרקט עץ אלון טבעי וממשיך למעשה בכל הקומה המרוצפת כולה באותו הפרקט.

בחדר השינה, החליט מיטלמן להגדיל את חדר האמבטיה על חשבון חדר הארונות ולהציב מאחורי דלת הכניסה

ארון קיר

עם דלת זכוכית בצבע שחור אשר יוצרת אפקט של גודל ומרחב לתוך החלל.

כדי להכניס את העיצוב של חדר השינה לתוך חדר האמבטיה ולהיפך, "המשיך" מיטלמן את ריצוף הפרקט לתוך החלקים היבשים באמבטיה ואת החלקים הרטובים הציב מיטלמן מעל במה עליה ניצבים גם הכיור וגם המקלחון המחופים שניהם באריחים מאבן טבעית בגוון לילך.

בכל החלל של חדר השינה וחדר האמבטיה ישנה תחושה של גודל ומרווח הרבה בזכות ההפרדה שנעשתה ביניהם על ידי הזכוכיות היוצרות תחושה כאילו מדובר בחלל אחד גדול. בחלקים בהם נדרשה יותר אינטימיות ניצב קיר החוסם את איזור השירותים והמקלחון.

מימין: חדר האמבטיה המופרד מחדר השינה באמצעות קירות זכוכית היוצרות אשליה של גודל. משמאל: חדר השינה בגווני שחור ולבן המחופה בפרקט אשר חודר לתוך החלק היבש של חדר האמבטיה.  (צילום: שי אפשטיין)
מימין: חדר האמבטיה המופרד מחדר השינה באמצעות קירות זכוכית היוצרות אשליה של גודל. משמאל: חדר השינה בגווני שחור ולבן המחופה בפרקט אשר חודר לתוך החלק היבש של חדר האמבטיה. (צילום: שי אפשטיין)
חזור מעלה