מבולטימור לפתח תקווה
על מגרש של למעלה מחצי דונם בפתח תקווה, נגלה בית פרטי בן קומה אחת רחבה ומוארת ומרשימה במיוחד אותה עיצבה מעצבת הפנים ורד שני עבור בני הזוג ושלושת ילדהם שחיפשו בית בקרבת ההורים. לא בכדי, כשהתפנה במקרה המגרש הצמוד לביתם, מיהר הזוג לנצל את ההזדמנות, רכשו את הנכס והפכו את חצר הבתים למשותפת.
במקור עמד על השטח הנתון בית סוכנות ישן אותו החליטו בני הזוג להפקיד בידיה של מעצבת הפנים ורד שני. הבית עבר שיפוץ מאסיבי ומקיף ובתום תהליך מורכב הפך להיות בית אישי המשקף את אופיים וסיפור חייהם של הדיירים.
תכנון הבית בהתאמה לאהבת הדיירים לארח
בני הזוג ביקשו משני ליצור בית בו החלל הציבורי גדול בכדי להכיל יחדיו את בני הבית, בעלי החיים הרבים (לא פחות מחמישה חתולים, שני כלבים, צבים, דגי זהב ותוכים) כמו גם האורחים הרבים, שכן, בני המשפחה בהחלט אוהבים לארח.
"אופיים הקסום של בני הבית הובילה אותי ליצור עיצוב שמדגיש יותר מכל את עוצמת הבית ומשדר אותה כלפי חוץ אומרת שני. המטבח הפעיל והדינמי לדוגמה משמש את כל בני המשפחה ובפרט את בעל הבית שמרבה לבשל ולארח בו. חלק ניכר מהאירוח הפורמלי והבלתי פורמלי מתבצע בו בבישול משותף עם האורחים.
גובהו של בעלי הבית ואהבתו למטבח, גזרו התאמת ארונות מטבח בגובה לא סטנדרטי שהותאמו במיוחד עבורו. חזית המטבח הגבוהה נצבעה בשחור ודלפק האכילה שנבחר הורכבו מבוצ´ר אלון טבעי.
בהשראת הבקתות הקסומות
בני הזוג התגוררו במשך שנים ארוכות באיזור בולטימור ושיקגו בארה"ב, כשניגשו לתהליך השיפוץ ביקשו ליצור עבור עצמם בית שיזכיר להם את אותם אזורים אהובים שנחרטו בליבם.
"ההשראה לעיצוב הבית הייתה אותן בקתות המקובלות באזורים ההם", אומרת שני. "הדיירים ביקשו ליצור מראה ואווירה דומים ולשם שאפנו".
אחת הדרכים ליצור את האווירה המתבקשת הייתה התקנתו של קמין עץ במיקום מרכזי בחלל הציבורים, שהפך לאחד המוטיבים המרכזיים וחייב התקנת מערכת שאיבת ויניקת אוויר מורכבת.
מגוון חומרים טבעיים למראה כפרי
החומרים הטבעיים עימם בחרה שני לעבוד תרמו למראה הכפרי והאותנטי של הבית. תפיסתה העיצובית במקרה זה הייתה לעבוד עם חומרים חמים וטבעיים המייצרים את אותה אווירה כפרית מתבקשת. "כל חומר קיבל טיפול ליצירת מראה בסיסי: ריצוף הטרוונטין עבר ליטוש קל בלבד והחורים האופייניים לריצוף זה נסתמו באפוקסי שקוף זאת על מנת להדגיש את הטקסטורה המקורית של האבן.
קירות הפנים חופו בטיח מינרלי מגורר בגוון חול המזכיר במראהו טיח. המראה שהתקבל יצר המשכיות בין חוץ המבנה לפנים שלו. הלבנים מפירוק שהורכבו בבית וציפו את ספי החלון נבחרו בגוונים אדמדמים כמקובל בבולטימור.
שני השתמשה בפרזול פרופיל בלגי צבוע בגוון חאקי ירקרק שמשתלב היטב על צבע הקירות החולי ועם הצמחייה שעוטפת את הבית. גג העץ שהותקן יצר חלל גבוה ואוורירי. שני בחרה לשמור על קורות העץ חשופות שנצבעו בצבע יין שמותיר את עיניי העץ במלוא תפארתם.
ממסעות הצייד באפריקה וצפון קרלויינה היישר לפתח תקוה
בשל אהבתם העזה לסגנון, הביאו עמם הדיירים רהיטים מקומיים אליהם נקשרו. המשמעות היתה התאמת החלל הנתון לרהיטים עצמם. בין היתר נתלו פוחלצים שבעל הבית עצמו צד במסעותיו לאפריקה וצפון קרוליינה.
את האווירה הטבעית שיצרה שני במעטפתה חיזקו והשלימו הרהיטים ואלמנטים משלימים כדוגמת מדפי עצץ. שני והדיירים בחרו יחדיו גזע אקליפטוס ענק ופילחו אותו לארבע פלחים. האקלפיטוס מטבעו- עץ אדום המתהדר בקליפה דומיננטית ומראה גושני. המעצבת ציפתה אותו בלכה והפכך את הפלחים לשולחן כתיבה ושלושה מדפים.
לצורך שינועם של המדפים, נדרשה מערכת מינוף ותלייה. ככלל, השימוש בחומרים הטבעיים חייבו לוגיסטיקה מורכבת ובחינה של המערך הקונסטרוקטיבי לאורך כל תהליך השיפוץ.
שדרוג החלל הציבורי
מדרגות ברזל צף מובילות לקומת הגלריה. מהלכי המדרגות עשויים עץ אלון גושני. הגלריה עצמה פתוחה ומשקיפה על ההחלל הציבורי כולו. היא משמשת כחלל פנאי ומשחקים ואף כוללת שולחן ביליארד וקונסולת משחקים.
לדברי שני, "הגלריה עוצבה ותוכננה כחלל ציבורי המשקיף על המטבח והסלון והיא המשך ישיר לחלל הציבורי הפתוח. בצורה זו יכולים האורחים להתפצל לאזורי האירוח השונים ועדיין לשמור על קשר עין בכל החללים".
סוויטות הלינה- לישון בנופש
גם בסוויטת ההורים שמרה המעצבת על הלוק והאווירה הכפריים. היא בחרה לעבוד עם רצפת נרו מרקווינה בחדר הרחצה שיחודה הוא שילוב גידים לבנים בשיש השחור. את הקורות בחרה לחפות באריחים לבנים מבריקים בגימור מדורג.
בחדר הרחצה בסוויטת השינה של הבת, הוחלט לחרוג מהעיצוב הכולל וללכת על רו רומנטי בצבעוניות ורדרדה. חדר הרחצה פונה לחדר השינה שעוצב גם הוא במראה רך ומחבק.
חדרי השינה כולם חופו ברצפת פרקט בגוון אלון טבעי מיושן. בכדי לעדן במעט את המראה הכפרי המחוספס שילבה המעצבת אקססוריז עדינים. על מנת להעצים את גובהן של דלתות הפנים הודבקו עליהן מסגרות בולטות המסייעות ביצירת אשליית גובה נוסף.
גינה ארץ ישראלית
גינת הבית שתוכננה בסגנון מושקע ועם זאת טבעי ופראי, מתכתבת עם הסגנון הכפרי בפנים הבית עצמו. במרכזה ננטעו שלושה עצי זית מפוסלים סביבם נשתלו שלל צמחים ועצים ארץ ישראליים כדוגמת הדרים שמקורם בפרדס ותיק שהיה לצד הבית ונעקר.
בגינה האחורית נבנתה בריכת נוי מאבני כורכר, בתוכה דגי זהב, מצחיה ומים מפכפכים. סביב הבריכה נשתלו צמחי תבלין המסייעים ביצירת תחושה של שהייה בטבע. על דק האיפאה הוצב שולחן משתה גדול מיימדים המשמש לארוחות משפחתיות. את עמדת המנגל הגדולה ניתן לראות מכל פינה בחצר, על כן הושקעה בעיצובה מחשבה יתרה. היא רוצפה באריחים שמצאה שני במהלך פירוק בית ישן משנות ה-20 של המאה הקודמת.
לסיכום
על אף העובדה שהבית עוצב בסגנון כפרי ומחוספס, הצליחה שני לשוות לו מראה ביתי ומזמין המתאים לבני המשפחה כולם על ידי איזון מושכל ושימת דגש על כל פרט ופרט כדוגמת גופי תאורה, תמונות ואוספים של בני הבית. התוצאה המרשימה יוצרת בית במראה על זמני שנעים לחיות בו.