כחודש לאחר יציאתה לדרך, תחרות "משרדים פתוחים" הגיעה אתמול לסיומה עם זכייתו של משרד חברת "שוקי הון" למעוצב והמיוחד ביותר בישראל.
המשרד, בעיצובה של האדריכלית
עידית רפתין, זכה במרב קולות הגולשים והשופטים הודות לעיצוב השונה והמקורי שללא ספק חורג מן הסטנדרט המקובל במשרדי ארצנו.
תחרות משרדים פתוחים מאורגנת זו השנה השנייה על ידי חברת פיטרו, המתמחה בעיצוב סביבת העבודה והעיתון דה מרקר ונותנת במה למגוון העיצובים של המשרדים בארץ. קהל הגולשים בפייסבוק וצוות שופטים מקצועי הם אלו שבחרו את הזוכים מבין כל המשרדים שהציעו את מועמדותם.
תמונות של כ-60 משרדים שונים הועלו השנה למתחם הפרויקט בפייסבוק מתוכם נבחרו לשלב הגמר עשרה מובילים וביניהם משרדי מקאן אריקסון, משרדו של איש יחסי הציבור רן רהב, קרסו מדיקל סנטר, משרדה של עו"ד ענת בירן ועוד.
בר אפלולי, איכות חיים
אולם, את פרס העיצוב המקורי ויוצא הדופן קטפה חברת שוקי הון שמשרדיה ברחוב תש"ח בתל אביב רחוקים מכל סטנדרט או טרנד מוכר בעיצוב.
המשרד אשר הוקם לפני כ-6 שנים עוצב תחילה כחלל אפלולי שההגעה אליו ניסתה לדמות כמה שיותר יציאה לילית לבר שכונתי- החלונות מוצללים, הריהוט כהה וכל האווירה ניסתה להפוך את היציאה לעבודה בבוקר ליציאה לילית.
לאחר כ-6 שנים, עם התרחבות המשרד, נוספו לחלל זה עוד 200 מטרים נוספים שהקונספט העיצובי שלהם שונה בתכלית מן העיצוב הראשוני והאפלולי של המשרד.
זירת המסחר כזירת אגרוף
את פני הבאים לחלל החדש מקבל חדר כושר מרווח המשתרע על פני 80מטרים רבועים ומכיל בתוכו זירת אגרוף גדולה, בריכת זרמים קטנה בעומק של מטר וחצי, הליכון ועוד.
"זהו חדר כושר פעיל לכל דבר", מספרת האדריכלית עידית רפתין שעיצבה את המקום, "פעמיים בשבוע מגיע מאמן כושר פרטי שלפני העבודה ואחריה מעביר אימוני כושר לעובדים. בכלל, בכל תהליך העיצוב היה ניסיון ליצור לעובדים סביבה ביתית ותומכת שתאפשר לעובדים להרגיש הכי בנוח כאילו הם בביתם הפרטי".
ואכן, כמו בבית, גם במשרד מגוון אמצעים שמשרתים את המטרה הזאת. לצד המקלחון המצויד בחלוקי רחצה, לוקרים ומגבות תוכננו שירותים גדולים ומרווחים המאובזרים במגבונים לחים, מטהרי אוויר שעובדים כל הזמן, מערכת אוורור משוכללת ומוסיקה שפועלת בווליום קצת יותר גבוה מן המקובל שלדברי רפתין, נועדה לאפשר לעובד לעשות את צרכיו בחופשיות ובנינוחות- בדיוק כמו בבית.
גם ידידותיים לסביבה
אך התכנון הפונקציונאלי לא בא לידי ביטוי רק בחללי המנוחה וההירגעות. גם חלל העבודה תוכנן במחשבה על צרכי העובדים ובמקרה זה, מאחר שמדובר בחברה המפתחת מוצר, נדרשת כל הזמן אינטראקציה בין העובדים וזו הסיבה שהחלל בנוי כאופן ספייס.
במרכזו של החלל שולחן גדול הבנוי בצורת פרח וברקע מסכים גדולים עליהם רואים את המסחר בכל העולם.
אחד הדברים המאפיינים את החלל החדש יותר הוא הדגש על איכות החיים וזו גם הסיבה שכמעט כולו עוצב על טהרת המיחזור והידידותיות לסביבה. שולחן חדר העבודה, לדוגמא, עשוי כולו מדלתות עץ ישנות, שאריות של קרמיקה ושאר חומרים ממוחזרים שלדברי רפתין משרתים את העיצוב הפונקציונאלי עצמו ולא להיפך, כפי שמקובל לא פעם.
אומנות הישיבה
אולם נראה כי מלבד הפונקציונליות, הידידותיות לסביבה והחשיבה על הפרטים הקטנים את המקום הראשון קטף "שוקי הון" לא מעט בזכות חדר הישיבות שלו.
החלל שלרוב מעוצב כרשמי, רציני ומעונב יצא במקרה הזה מכל קונספציה מקובלת וקיבל טוויסט עיצובי שהפך אותו לחלל הכי פרוע במשרד. גלונים של צבע נשפכו על הכורסאות, הרצפה, הקירות וכל הריהוט מסביב וכל החלל עוצב כמעין בר עם ארבע כורסאות גדולות במרכזו אותן מקיפים כסאות בר ועמדת שתייה עם בקבוקי אלכוהול אמיתיים.
מתברר כי אותה קריצה הומוריסטית לא רק עובדת מבחינה עיצובית, אלא גם ממש משפיעה על המבקרים בחלל. "כשנכנסים לחדר ישיבות לא מצפים לעיצוב ומראה שכזה ועצם ההפתעה שוברת את הקרח מאוד מהר", טוענת רפתין, "קשה להישאר אדישים לחלל הזה, הוא תמיד מעורר תגובות לנכנסים אליו בפעם הראשונה ועצם הדו שיח על כך מייצר איזושהי תחושה מיידית של שיתוף פעולה".