2018 היתה השנה ה-57 בה התקיימה תערוכת SALONE DEL MOBILE במילאנו, שנחשבת לחשובה והמרכזית מבין תערוכות העיצוב הבינלאומיות וגם השנה היא היוותה מוקד משיכה לעשרות אלפי מעצבים, אדריכלים, קניינים וחובבי עיצוב מכל קצוות הגלובוס.
מארגני התערוכה הבטיחו תערוכה ססגונית ומגוונת במיוחד וכך אכן היה. בתי העיצוב המרכזיים הפליאו להמחיש תפיסות עיצוב מגוונות על ידי פטרנים, קונטורים, חומרים וטקסטורות עשירות ולצידם גם עיצובים עם טעם של פעם באינטרפרטציה מודרנית ועכשווית, עיצובים במראה תעשייתי מהוקצע ועוד.
חידושים בולטים בתחום הריהוט:
מספר נדבכים בלטו במיוחד בתערוכה. אחד מהם הוא הייצור האקולוגי שמוסיף לצבור תאוצה גם בקרב מותגי העיצוב המובילים. כך למשל מותג הריהוט האיטלקי GAMMA שרתם צוות מחקר מיוחד שבמשך שנים דאג לפתח מפעל בו פסי ייצור שאחוז פליטת הפחמן שבהם שואף לאפס. מדובר בבשורה של ממש - המותג היה הראשון לפתח וליישם את הטכנולוגיה שהולכת וצוברת תאוצה ברחבי העולם. לדברי רננה אזולאי מרשת אליתה ליוינג, "עיצובם של פרטי הריהוט שהוצגו בתערוכה עולה בקנה אחד עם תפיסת הייצור החדישה של המותג ונראה שצוות המעצבים שקד על יצירת קולקציה במראה אורגני ואוורירי ומקדם שימוש בחומרים טבעיים כמו בד ו-Eco leather".
זאת ועוד, מספרת אזולאי כי מותג הריהוט האיטלקי BONTEMPI חשף בתערוכה קולקציה ריהוט חדשה מעוררת השראה במיוחד שעוצבה כולה על טהרת החומרים הטבעיים. הקולקציה מצליחה לשמר אסתטיקה מודרנית מדויקת ומינימליסטית ומוכיחה כי גם חומרים ותיקים כמו שיש, אבן וקטיפה יכולים לקבל אינטרפרטציה חדישה המשווה להם מראה חדשני במיוחד. "נראה שהפעם זהו תורם של החומרים הוותיקים לחזור לקדמת הבמה. נראה שימוש במשטחי שיש מדוקקים כחומר לחיפוי קומודות ושידות, פלטות של שולחנות ושולחנות קפה לסלון ועוד", מספרת אזולאי.
חידושים בולטים בתחום התאורה:
תחום התאורה ידוע כאחד הדינמיים בעולם העיצוב ולא בכדי המותגים הבינלאומיים עושים לילות כימים על מנת לחדש ולהפתיע. כך גם מותג התאורה האיטלקי PANZERI, המיובא ארצה על ידי ´קמחי תאורה´ שהציג בתערוכה גופי תאורה קיריים המתכווננים במישורים שונים. סדרת מנורות ה-Aldecimo למשל מספקת, על ידי נגיעה אחת רכה, הארה דינמית במישור הקיר ומחוצה לו ועוצבה במיוחד עבור חללים גדולים ורחבים בהם השאיפה היא ליצור עיצוב ייחודי בדמות קומפוזיציות מגוונות על גבי הקיר.
לדברי אוה קמחי, מבעלי חברת קמחי תאורה, "עד לא מזמן מנורות הקיר השקועות היו סטטיות, כיום הן דינמיות ומאפשרות ליצור שני מצבים: הראשון, בו המנורה שקועה בתוך הקיר ומייצרת אלומות אור מינימליסטית הנובעת מבעד לניתוק ההיקפי שנוצר ברווח שבין גוף התאורה לנישה שבקיר, והשני - בו המנורה יוצאת אל מחוץ למישור הקיר, יוצרת מיצג תלת מימדי מסקרן ומפיצה אלומת אור מאסיבית הרבה יותר. המנורות מצוידות במנעול בטכנולוגיית ה-TRIMLESS המאפשר את נעילתן הבטוחה בשני המצבים. חזית המנורות עשויה POLYACRYLIC, חומר אקרילי איכותי המבטיח את עמידותן לאורך זמן".
עוד בלטה קולקציית תאורה של המותג ARTEMIDE המיוצרת בטכנולוגיה מתקדמת ובו זמנית על פי טכניקה ונציאנית מסורתית עתיקה. זוהי קולקציית GOPLE הפועלת בטכנולוגיית אור RWB המסייעת לצמחים לגדול ובו זמנית יוצרת אפקטים נופיים ואווירה, לצד תאורה לבנה תפקודית.
מערכת RWB נרשמה כפטנט, והיא מהווה דרך אחרת וגישה ייחודית לתאורה צבעונית. המערכת RWB (אדום, לבן, כחול) על פי המותג - מכבדת את האדם וגם את הסביבה באמצעות האור.
חידושים בולטים בתחום המטבחים:
אחד התחומים שבלטו במיוחד בתערוכה הוא עולם המטבחים. אם עד לא מזמן ההתייחסות למטבח החכם עסקה אך ורק בהטמעת מוצרי חשמל מתקדמים ומערכות תאורה הניתנות לשליטה ויצירת תרחישים, הרי שבתערוכה השנה מושם דגש על שילוב אלמנטים ארגונומיים חכמים שיחד עם מערכות החשמל יוצרות חווית לייף סטייל ומסייעות ביצירת חלל אלגנטי ומינימליסטי.
הוד גמליאל בעלי חברת הד סינמה המייבאת ארצה את מותג מטבחי היוקר Valcucine לישראל שביקר בתערוכה מספר כי "במטבחים החדשים הרציונל הוא לייצר מארג סביבתי בו המטבח מרכזי ודינמי ומאידך, כשהוא אינו בשימוש, אפשר להיטמעו ולשוות לו מראה של אלמנט עיצובי מוקפד ונקי בחלל הפתוח".
טכנולוגיות המותג שהוצגו בתערוכה חשפו דרכים להטמיע את מערכות התפעול מבעד לחזיתות שקשה לדמיין כי מאחוריהן ניצב מערך פונקציונלי עתיר פונקציות ומערכות. בין השאר משולבים בו קולט האדים, מכשירי החשמל, כלי ההגשה ומדפים דינמיים שנעים על פי צורך שמפשטים את חווית הבישול ומותירים את החלל מאורגן ונקי גם בזמן העבודה. ברז ייחודי, שפותח על ידי המותג, מסתובב על ציר ב-90 מעלות וכשהוא אינו בשימוש הוא חוזר למישור המדפים, תופס פחות מקום ובכך מאפשר להשתמש ביחידה עליונה צרה ואלגנטית. כך גם קולט אדים אינטגרלי מלא, עשוי נירוסטה, היושב בגוף היחידה ואינו תופס נפח בחלל.
"זאת ועוד בלטו פסי צבירה מודולריים חדשים המשמשים לשינוע נקודות חשמל; במידה ומערך מוצרי החשמל זז ומשתנה, ניתן בקלות להעביר את השקע עבורו למקום המבוקש" מספר גמליאל. "כל אלה מוטמעים מבעד חזיתות המופעלות על ידי חיישן ה-V-Motion המאפשר לפתוח את הארונות בתנועת יד אלגנטית, ללא מגע בחזיתות עצמן".
חידושים נוספים:
חובבי האופנה שביננו ודאי יזדהו עם רגשות התסכול הצפים כאשר נגמר מקום האחסון בארון. כל הבגדים התלויים נדחסים ונצמדים זה לזה עד כי לא ניתן להבחין במה יש ומה אין, קשה לשלוף ומסורבל לארגן. בתערוכה הוצגו קולקציות של מתלים בעיצובים ארגונומיים ייחודיים שיוצאים מהארון ופורצים למרכז החלל. כך למשל המתלים של המותג הדני Frost Design שהפליאו להציג מימד עדכני מינימליסטי, מסוגנן ופרקטי כמו שרק הסקנדינבים יודעים ליצור. לדברי לירן פורמן, מנהל השיווק של חברת ´דומיסיל´, "מסגרות התלייה מבית המותג עומדות בצורה עצמאית בכל חלל בו ממוקמות, בחדר השינה, חדר ארונות, לופטים או במשרד וניתנות להזזה בקלות ממקום למקום. צורת המסגרות הינה מינימליסטית, אופנתית ומאפשרת את בחירת ושליפת הבגדים משני צדיהן".