האור שבקצה המנהרה: הכירו את סטודיו אנדר

כבר במהלך לימודי העיצוב התעשייתי במכון הטכנולוגי בחולון, התעניינו ערן גל אור, עומר מרזל וליאת אקרמן בפיתוח של חומרים ובחקירתם. מפרויקט הגמר בו פיתח גל אור מדפסת קרמית תלת מימדית, הדרך היתה ישירה להקמת הסטודיו אשר בו הם מפתחים היום את הדור הבא של גופי תאורה קרמיים תלת מימדיים. הנה מבט מקרוב על סטודיו אנדר

רוני ארקוש | צילום: אוטודוסק ישראל | תאריך: 24.11.2014|

את ההתנסות הילדית בחימר מבית הספר היסודי, ודאי זוכרים רבים מכם. אולם מסתבר כי החומר הטבעי והגמיש יכול להתפתח להרבה מאוד כיוונים מפתיעים. סטודיו אנדר, אשר הוקם בניצוחם של שלושת המעצבים

ליאת אקרמן, עומר מרזל וערן גל אור

, הוא דוגמא חיה למפגש מרתק ומפתיע בין קרמיקה לטכנולוגיה.

ליאת אקרמן וערן גל אור- סטודיו אנדר. צילום: סטודיו אנדר
ליאת אקרמן וערן גל אור- סטודיו אנדר. צילום: סטודיו אנדר


שילוב בין טכנולוגיה וחומר - גופי תאורה תלויים
שילוב בין טכנולוגיה וחומר - גופי תאורה תלויים

במהלך לימודיהם במכון הטכנולוגי בחולון, לקחו השלושה קורסים שעסקו בחומר הקרמי והתאהבו באיכויותיו. "זהו חומר שמאוד מקושר למגע, להתעסקות בבוץ ומעניק הרבה שלווה - חומר עם אופי" מספרים גל אור ואקרמן. בהמשך, ביקשו לפתח את ההיכרות עם החומר שלב אחד קדימה ולהפוך אותו לחלק מהתהליך עצמו, תוך דגש על שימוש בו ליצירת גופי תאורה תלת מימדיים. לפרויקט הגמר שלו פיתח גל אור מדפסת קרמית תלת מימדית, עליה הוא מעיד בגאווה כי "מדפסת בגודל הזה ובצורת הדפסה הזאת לא היתה קיימת בעולם לפני כן". תהליך הפיתוח מרעיון ועד למדפסת מוגמרת היה תולדה של הרבה מאוד שעות חקירה טכנולוגית, קריאה ונבירה בפורומים ברשת האינטרנט, ביקורים במפעלים על מנת ללמוד כיצד פועלות מכונות וכמובן ניסוי וטעייה רבים שמתרחשים עד היום עם החומר, כחלק אינטגרלי מהעשייה השוטפת ומהלמידה. המדפסת, כך מספרים השניים, עוברת לעיתים קרובות שיפורים וחידושים בהתאם לפרויקטים החדשים ולצרכים המתהווים בסטודיו.

כך זה נראה מקרוב - גופי התאורה של סטודיו אנדר
כך זה נראה מקרוב - גופי התאורה של סטודיו אנדר

מכיון שקרמיקה היא חומר מאוד קשה לעבודה בעל הרבה תכונות מורכבות - עצם היכולת של המדפסת להתמודד עם חומר כזה מאפשרת לערוך הדפסה בחומרים נוספים יותר בקלות. במדפסת ניתן להדפיס כל חומר שהינו חומר משחתי כגון: בטון, פולימרים מורכבים וכו´. תחום החומרים הינו אחד מן התחומים עליהם מתכוונים גל אור ואקרמן לשים דגש בשנים הקרובות. פרויקט הגמר של גל אור מבחינתם, היה רק תירוץ בשביל להניע הלאה את החקירה ולהקים את הסטודיו בו הם פועלים מאז תום הלימודים.

תהליכים של ניסוי וטעייה מובילים להפתעות עיצוביות מרתקות. צילום: סטודיו אנדר
תהליכים של ניסוי וטעייה מובילים להפתעות עיצוביות מרתקות. צילום: סטודיו אנדר

שמו של הסטודיו "

סטודיו Under

" לקוח ממיקומו המפתיע, בקומת מרתף באחד מבנייני המכון הטכנולוגי בחולון. את הסטודיו פוקדים לעיתים קרובות סטודנטים מן המכון והוא מהווה מעין גאווה מקומית של המוסד, אשר לעיתים מביא אורחים ומבקרים להתרשם מפועלו. גופי התאורה המיוצרים בו כבר זכו להרבה מאוד תשבוחות ופרסים ברמה בין לאומית, מוצגים בתערוכות עיצוב בעולם ונמכרים כיום בחנויות עיצוב מובחרות. אחת מנקודות ההשקה המעניינות של הסטודיו מתקשרת למפגש בין עולם המלאכה החומרי, אותה התעסקות ראשונית בחומר הקרמי בזיקה לעבר, לבין החדשנות הטכנולוגית שמאפשרת ליצור בעזרתו חוויה אסתטית שונה וייחודית. היחס בין העיסוק בחומר הלכה למעשה לבין הפיתוח ההנדסי מתחלק שווה בשווה, כך מעידים השניים. עבודת הצוות המשותפת מתבצעת מדי יום ביומו אך בעוד שאקרמן אחראית על העיסוק העיצובי, גל אור מתמקד יותר בהיבטים של הפיתוח הטכנולוגי, כך שהשניים משלימים זה את זה. חלוקת התפקידים הזו איננה שרירותית אלא נובעת בין היתר מהסקרנות הבסיסית המניעה כל אחד מהם. אקרמן מספרת כי מבחינתה כל אובייקט צריך בראש ובראשונה "להצדיק את עצמו אסתטית" וההנאה שלה נובעת בין היתר בעיסוק ב"תפישה אסתטית של הקו, הסקיצה, להבין כיצד הדברים נראים". גל אור, לעומתה, שם בראש ובראשונה את העיסוק בתהליך עצמו, ומשתף כי אותו מסקרן במיוחד "הקשר אודות איך נוצר עיצוב".

פיתוח ומחקר הינם חלק אינגרלי מהיום יום בסטודיו אנדר. צילום: סטודיו אנדר
פיתוח ומחקר הינם חלק אינגרלי מהיום יום בסטודיו אנדר. צילום: סטודיו אנדר
הדפסה תלת מימדית בשכבות שמספרות את סיפורו של החומר. צילום: סטודיו אנדר
הדפסה תלת מימדית בשכבות שמספרות את סיפורו של החומר. צילום: סטודיו אנדר

ההדפסה הקרמית במובן זה, הינה בדיוק הסיפור שמאחורי הקלעים - כל גוף מודפס בשכבות אשר מספרות את התהליך המתרחש במהלכה של ההדפסה. מכיוון שמדובר בחומר טבעי וגמיש, כל הדפסה יוצאת טיפה שונה ועל כן אין גוף הזהה במדויק למשנהו. בין הביקורות שעולות לעיתים כנגד הפיכת החומר הקרמי לבר הדפסה, מתייחסים בקהילות יוצרים לעובדה כי על ידי ההדפסה מוחלפת פוטנציאלית עבודתם של בעלי מלאכה שמייצרים גופים קרמיים באופן מסורתי, ידני. גל אור ואקרמן אינם מסכימים עם הביקורת ומדגישים את עמדתם: "הטכנולוגיה רק מייצרת עוד מקומות עבודה, אנחנו עובדים יותר מבעבר למרות שהטכנולוגיה מתקדמת" מדגיש גל אור ואקרמן מוסיפה: " כמו שכדר לא תופס מקום של מי שמעצב בעזרת תבניות, גם כאן זה כך. אני מאוד אוהבת קרמיקה מסורתית, והעיסוק הטכנולוגי לא פגם באהבה שלי לזה. מדובר באיכויות אחרות שבעיני רק מפרות ומפתחות". אחד מהפרויקטים המרתקים בהם עסק הסטודיו לאחרונה צמח מתוך שיתוף פעולה של השניים עם הסניף הישראלי של חברת "

אוטודסק

" - תאגיד תוכנות אמריקני, העוסק בפיתוח פתרונות תוכנה דו ותלת מימדים חדשניים לתחומי התכנון, ההנדסה, העיצוב והסימולציה.

שיתוף פעולה פורה ומרתק הוביל לעיצוב גופי תאורה המעטרים היום את משרדי חברת אוטודסק ישראל בתל אביב
שיתוף פעולה פורה ומרתק הוביל לעיצוב גופי תאורה המעטרים היום את משרדי חברת אוטודסק ישראל בתל אביב
עוד מבט על משרדי חברת אוטודסק ישראל עם גופי התאורה של סטודיו אנדר
עוד מבט על משרדי חברת אוטודסק ישראל עם גופי התאורה של סטודיו אנדר

בזכות ביקור של

אייל ניר

, מנהל צוות המחקר והפיתוח (R&D) בחברה, עליו מעידים גל אור כי הוא "אדם יצירתי מאוד אשר מרבה לבדוק גבולות חדשים", נוצר חיבור יצירתי בין הסטודיו לבין "אוטודסק ישראל". בעבודה משותפת תוכננו והודפסו גופי התאורה המעטרים את משרדי החברה בתל אביב. התהליך שילב עבודה משותפת עם

בן רזיאל

, מצוות הפיתוח של אוטודסק ישראל כמו גם שימוש בתוכנה של אוטודסק המאפשרת ליצור ליצור קבצים תלת מימדיים בדרך אינטואיטיבית. צוות המחקר והפיתוח העובד כחלק מפלטפורמת ספארק (Spark platform) חבר בשיתוף פעולה לסטודיו אנדר - סטודיו מחקרי לטכנולוגיות הדפסה תלת מימדיות מהירות, לייצור של אובייקטים קרמיים גדולים. סטודיו אנדר מתמחה בתהליכי הדפסה מהירים ובפיתוח מדפסות תלת מימד-קרמיות לחומרים משחתיים. הטכנולוגיה החדשה למידול, אשר מייצרת קובץ ´מכונה´(G-CODE) מאפשרת דרך פשוטה לעיצוב תוצרים תלת מימדיים מורכבים הנשלחים ישירות דרך מדפסת תלת המימד של סטודיו אנדר.

כך נולד עיצוב- גופי תאורה קרמיים עומדים בחללי משרדי אוטודסק ישראל
כך נולד עיצוב- גופי תאורה קרמיים עומדים בחללי משרדי אוטודסק ישראל
עדינות ודיוק הופכים את הגופים של סטודיו אנדר לחגיגה לעיניים
עדינות ודיוק הופכים את הגופים של סטודיו אנדר לחגיגה לעיניים

בעתיד שואפים אקרמן וגל אור להמשיך את העשייה בזרועות של מחקר, פיתוח ועיצוב, להמשיך למכור את המוצרים לחנויות עיצוב נבחרות, בארץ ובחו"ל ולגדול ולפתח גם את הצד הטכנולוגי הכולל שיתופי פעולה, מכירה של ידע טכנולוגי לצד פיתוח נוסף של מערכות הזרקה.

רוצים לקרוא עוד? לכתבות נוספות לחצו כאן

חזור מעלה