1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. טיפוח גינה בימי החורף

טיפוח גינה בימי החורף

כיצד ניערך לטיפול שונה בגינה בימי החורף ואילו צמחים מומלץ לשתול לקראת בואם של הימים הקרים

עם בוא החורף חלים שינויים במזג האוויר ועמם יש לשנות את הטיפול בגינה. בנוסף, כדאי לשתול בחורף את הפרחים והצמחים שיפרחו בה באביב. 


 


גיזום ותמיכה- יש לגזום עצים ושיחים נשירים אחרי שנכנסו לתרדמת החורף, בהתאם לצורך ולעיצוב.  חשוב במיוחד להקפיד על גיזום של עצים שעשויים להוות סיכון בזמן רוחות חזקות. יש לוודא שאין ענפים בעיתיים ליד חוטי טלפון, חשמל וגגות.


 


חשוב לתמוך עצים צעירים ושיחים גבוהים על ידי עמודי עץ משני הצדדים. מומלץ לפזר שבבי עץ מסביב לעצים, שבבים אלה שומרים את הקרקע לחה, כך היא פולטת חום בלילה ומוגנת מפני קרה.  עצים שרגישים במיוחד לרוחות, ניתן לשמור על ידי תמיכה במוטות עץ ותמיכה נוספת מסביב.


 


השקיה וניקוז- יש לדאוג לניקוז טוב של מי הגשמים בצמחי הגן. מים שעומדים זמן רב בגינה עשויים לגרום לריקבון.  יש לסגור את מחשבי ההשקיה ולפתוח  אותם רק בעת הצורך, כשקיים מרווח גדול בין ימי הגשם. הצמחים הרב שנתיים כמעט ולא יצטרכו תוספת השקיה בחורף.


צמחי הבית זקוקים להשגחה טובה ואספקת לחות, בגלל החימום וההסקה, שיוצרים אויר יבש מאוד.


 


דישון – צמחים רבים נמצאים בתרדמה בחורף ולכן זקוקים לפחות חומרי הזנה. עם זאת, דישון בדשן בשחרור איטי, שמתפרק במשך שנה שלימה, מתאים גם לחודשי החורף.  הצמחים העונתיים של החורף זקוקים לדישון רגיל כדי להתפתח.  עם שתילתם חשוב להוסיף לאדמה קומפוסט על מנת להעשיר אותה בחומר אורגני.


 


מה שותלים בחורף?


בעיקר צמחים עונתיים של חורף כמו אמנון ותמר, לוע ארי, סלסלי כסף, לובליה, נמזיה,  צפרני חתול, מנתור ועוד.  את צמחי האביב יש לשתול בחורף וביניהם: הגודטיות כמובן בגווני ורוד לבן, אשולציות בשלל צבעים, דגיטליס,  דולפיניום וחוטמית.


 


החורף הוא גם הזמן האידיאלי לשתול את כל הצמחים היובשניים אשר לא אוהבים שתילות קיץ - הצמחים ממשפחת הפרוטאיים והגרוילאות בראשם. שתילתם בחורף מבטיחה את קליטתם ולאחר שנה ניתן כמעט לא להשקותם.


 


החורף הוא תקופה מצוינת לשתילת הורדים חשופי השורש, שלאחר הגשמים הוצאו מהאדמה והגיעו במבחר צבעים רב למשתלות. גם הקמליה, שמככבת בפריחה מדהימה בחורף, מעדיפה שתילת חורף ואביב ולא שתילת קיץ.


 


רוב זני הדשא לא נראים יפה בחורף ומאבדים את צבעם. ניתן לשזרע את המדשאה בזני דשא עונתי או פסקיו, שיצבעו את המדשאה עד האביב.


ניתן לשמור על צבע ירוק בדשאים שמצהיבים בחורף גם על ידי צביעת הדשא בצבע דשא מיוחד.


 


עם בוא הגשמים נובטים העשבים החד שנתיים וגם חלק מהרב שנתיים וצמיחתם המהירה עשויה להיות תוקפנית ולהשתלט על הגינה. יש לטפל בהם במשך כל החורף על ידי עישוב מתמיד או ריסוס בקוטלי עשבים – דו- קטלון ובסטה (קוטלי מגע), או ראונדאפ ( קוטל סיסטמי שנספג במערכת ההובלה וקוטל את העשב מהשורש), ובמקומות שניתן- על ידי ריסוס במונע הצצה- גול ורונסטאר.


את הריסוס יש לעשות  בשעה שאין רוח, כדי למנוע פגיעה בצמחים שאין אנו רוצים לשרש. לקבלת התוצאה הטובה ביותר יש להרטיב היטב את העשבים שרוצים להשמידם. יש להקפיד על אמצעי זהירות והגנה בעת הריסוס, לעבוד עם כפפות מגן, בגדים ארוכים ומשקפי מגן.


 


הטיפים באדיבות "משתלות וונדי" - 09-7963154


 

חזור מעלה