1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. בית חדש? תכננו מראש את מערכת מיזוג האוויר

בית חדש? תכננו מראש את מערכת מיזוג האוויר

מתכננים בית חדש? קחו טיפ חשוב: הכניסו לרשימת הדברים שמתכננים מראש, עוד לפני שלב הבניה, את תכנון מערכת מיזוג האוויר שלכם. למה זה כל כך חשוב? על מה אסור לוותר? איך להיזהר מטעויות נפוצות, ומה צריך לבדוק בקניית מערכת מיזוג אוויר? המומחים של "אלקטרה" עונים לכם על כל השאלות.

 


מתכננים בית חדש? מזל טוב! רק תחשבו טוב טוב קודם. למשל, על ההנחיות (המוקדמות) שלכם לאדריכל, ועל מרכיב חשוב אחד, שחכמים ומנוסים יצמצמו אותו לטיפ בין שתי מילים:


מיזוג אוויר. סליחה? כן. וכדי להבהיר: תכננו את פתרון מיזוג האוויר שלכם – בזמן.


למה זה חשוב?


קודם כל, כדי שפתרון מיזוג האוויר שתקבלו יתאים ובמדויק, לצרכים שלכם. שיהיה נעים (ושקט) לכל מי שיגור ויבקר בו, בכל חלק, בכל שעה, בכל עונה בשנה. ויש גם את שיקול עיצוב הפנים של הבית; מזגן שתוכנן בזמן, יכול להשתלב באופן טבעי ולתרום משמעותית את חלקו למראה הדירה. קחו בחשבון גם, שתכנון מוקדם של מערכת מיזוג האוויר הוא צעד מאוד חסכוני ולא רק במונחים של כסף. ברור לכול, שמשמעות הוספת מערכת מיזוג לבית קיים, כרוכה בשבירת קירות, תוספות ושינויים ובלא מעט כאב ראש. אז הנה דוגמא למשהו שתוכלו לחסוך מעצמכם.


 


כל דירה והמזגן שלה


אז מה מומלץ לעשות, ואיך? גד בירון בחן עבורכם את אופציית "התכנון בזמן" עם המומחים של "אלקטרה" שמביאים איתם 60 שנות ניסיון בענף המזגנים, ויותר מ-60 סוגי מזגנים ומערכות מיזוג אוויר מתקדמות. הנחת היסוד: אין שתי דירות זהות. פרמטרים רבים מבדילים בין דירה לדירה, ובין בית לבית: כיווני אוויר ושמש, קומה בבניין, מיקום על מגרש ועוד. כל הבדל כזה משפיע על רמת האקלים בבית ועל הדרך הטובה והמתאימה ביותר להתמודד אתו בכל הקשור למיזוג אוויר.


 


מיזוג בהתאמה אישית


עוד גורם 'משפחתי' המשפיע על התאמת פתרון מיזוג מיוחד ו'תפור' לכל בית: לאחד (לרוב) קר ולשני חם. ככה זה. שני הפכים, בבית אחד. ועוד לא דיברנו על הבדלי הרגישות (המשמעותיים) בין נשים ובין גברים, בין תינוקות לבין ילדים ומבוגרים, ובכל הנוגע ללחות באוויר. למה זה חשוב? בתחום המיזוג, לכל אחד יש צרכים שונים. קיים הבדל משמעותי בין אדם יחיד, זוג, משפחה עם ילדים או זוג מבוגר. וזה מגדיר צרכים שונים, מיוחדים, לשנים ארוכות. ויש גם את עניין הכסף. מיזוג אוויר, נזכיר, צורך חשמל. ככל שתכנון המזגן בבית יהיה מקצועי ו'מדויק' לצרכים, כך נחסוך חשמל וכסף גדול – לאורך שנים. מיזוג אוויר לא יבזבז אנרגיה על מיזוג חללים מיותרים או עוצמה חזקה מדי שלא לצורך. אין שום סיבה שבעולם, שתשלמו יותר רק בגלל תכנון לקוי של מערכת המיזוג.


מונח המפתח להשגת מיזוג (או חימום) יעיל וחסכוני הוא: "ויסות תפוקה". דוגמא: ב"אלקטרה דיגיטל", מערכת מיזוג מיני מרכזי, תחום ויסות התפוקה בחדרים מתבצע באמצעות שלט-רחוק המחובר לתריסי אוויר ממונעים ("דמפרים"), המספקים כמות אוויר (קר או חם) שמשתנה בהתאם לעומס בחדר. לכן, חשוב לקבל שירותי תכנון וייעוץ של מערכת המיזוג המתאימה.


המלצה: במקום להמציא את הגלגל מחדש, קבעו פגישת ייעוץ עם מומחה מיזוג של אלקטרה. מומחה כזה יגדיר את הצרכים שלכם, יחד אתכם, ויציג את הפיתרון המתאים לכם ביותר. וכל זה בהתאם לדרישות ולאילוצים (תמיד יש אילוצים) של ביתכם החדש. מיעילות שחוסכת כסף, כדאי להיזכר באמת בסיסית: "זול זה ביוקר". המזגן שלכם, לא משנה איזה מזגן, צריך לשרת אתכם נאמנה במשך שנים רבות. כדאי לזכור: תקלות יכולות להתרחש גם במזגן מעולה. ובדיוק בנקודה הזו, איכות השירות והאחריות שיש לכם, תקבע אם תשלמו הרבה מאוד כסף, או לא, פשוט כך.


לשירות ואחריות יש משמעות פשוטה: כתובת ברורה לפניות אם יש בעיה (כל בעיה), ואיכות הטיפול בה.


תתפלאו, בשוק המיזוג יש מקרים רבים שאינם עומדים בקריטריון הבסיסי הזה. התופעה רווחת מאוד במיוחד בקניית מזגנים מגורם פרטי. זה קורה בדרך כלל, כי במקרה של תקלה,


המתקין מאשים את היצרן, והיצרן מגלגל את האשמה לפתחו של המתקין. בינתיים הלקוח מתרוצץ, ומזיע, ביניהם. מפתיע? לא כל כך. בשוק המזגנים עולה (וגם נופל) יבואן חדש בערך כל שנתיים, ומתקינים רבים הם "מומחים להכל". נפוץ? מאוד.


 


לגעת ביופי


עד כמה היופי חשוב לכם?ברצינות. רוב האנשים יודעים, שחשוב למקם נכון את יחידת המזגן החיצונית (מעבה). היחידה הזאת צריכה להיות מספיק רחוקה כדי לא להפריע מבחינה אסתטית (ולא להרעיש). מה שרוב האנשים לא יודעים הוא שתכנון המיזוג משפיע מאוד גם על עיצוב הפנים בבית. הנמכות גבס ותאורה, למשל. גם רשת החשמל והאינסטלציה מושפעת (ומשפיעה) מאוד מסוג המיזוג ומיקום המזגנים בבית.


המגמה השלטת היום בשוק הישראלי הינה שימוש במזגנים עיליים זולים. הבעיה: בבנייני דירות (ובחדשים במיוחד), לא יאפשרו תלייה של יחידות מעבר לחלון ובטח מספר יחידות בכל דירה – המקום היחידי המוקצה לכל הוא מסתור הכביסה. אפשר לפתור, בקלות, בעיה מהסוג הזה בעזרת מערכת מיזוג "רב מעבה", שבה יחידה חיצונית אחת משרתת את כל הדירה. שיקול נוסף הוא שמזגנים מפוצלים קטנים מוגבלים לאורכי צנרת: עד 12 מטר מקסימום והפרש גובה של 7 מטר לכל היותר. הדבר יכול להקשות על מיקום של מזגן, שנקנה ללא תכנון, ועלול אף לגרום לכך שלא תשתמשו בו בשל חוסר התאמה. מסתבר, שאפשר להימנע מהבעיות הללו על ידי בחירה במערכת מיזוג מתאימה. ב"אלקטרה דיגיטל", למשל, ניתן לבצע צנרת באורך מקסימלי של 50 מטר והפרש גובה מקסימלי של 25 מטר. כלומר, אפשר להעלות את יחידות העיבוי לגגות ועדיין להעניק מיזוג אישי לכל חדר. בשורה התחתונה: מיזוג אוויר משפיע על כל הבית ועדיף לשלב אותו בחוכמה כבר בשלב התכנון. התקשרו עכשיו למרכז המידע של אלקטרה 1-800-222-222 וקבעו פגישה עם יועץ מיזוג בביתכם או במרכז הבנייה הישראלי, כך תוכלו להתייעץ ולגבש את הפתרון המתאים לכם ביותר.



הכתבה מאת גד בירון, באדיבות "אלקטרה"

חזור מעלה