1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. כיצד להשקות גינה באופן מדוד ?

כיצד להשקות גינה באופן מדוד ?

רוצים לחסוך במים במדשאה? אל תשקו לפי תחושה – אלא בצורה מדודה

גם בתקופות של מחסור במים לא צריך לוותר על הדשא, אפשר לחסוך עשרות אחוזים בהשקיה נבונה. כשנושא החיסכון במים עולה לדיון ציבורי, התמונה הראשונה שמופיעה בראשם של רבים וגם מעל דפי העיתונות, היא של השקיית מדשאות ומיד יש הממליצים לעקור את המדשאות.


 


בקמפיין שמתנהל נגד הדשא יש מימד רב של הטעיה. חלק מהעצים הגדולים יונקים כמויות מים גדולות יותר היישר ממי התהום לצורך קיומם ואיש לא מציע לעקור אותם בשנים שחונות, ובצדק. על פי התוכנית הרב שנתית שאישרה הממשלה, בתוך מספר שנים יהיה די מים לכולם ולכן כל שצריך הוא לעבור את השנים הקשות בצורה שקולה ואחראית.


 


לדברי אודי לונדנר, מנכ"ל חברת דנאור רון, השקיה מושכלת של דשא יכולה לתרום באופן משמעותי לחיסכון במים בסדר גודל של עד עשרות אחוזים. בחלק מהמקרים בעלי מדשאות שרואים שמצבו של הדשא שפוף מזדרזים להשקות אותו בכמות כפולה. לעיתים, הדשא סובל ממחלה או מזיק שיש צורך לזהות ולטפל בו וההשקיה המופרזת רק מרעה את המצב ויוצרת מעגל קסמים.


 


הרוב המכריע של בעלי המדשאות מפעיל את מערכת ההשקיה או משקה בצינור על פי תחושה. השקיה בדרך זו גורמת ברוב המקרים לבזבוז מים. גם המלצה של זמן ההשקיה אינה יעילה כיוון שיש הבדלים עצומים בכמויות המים שהדשא מקבל לפי קוטר הצינור או הפתחים במערכת ההשקיה, הלחץ של המים שמספקת הרשות המקומית ואפילו הבדלים משמעותיים בין שעות היממה בהתאם לצריכת המים בישוב.


 


על מנת לדעת שאתם משקים בכמות הנכונה יש לבצע השקיית ניסיון: לבדוק את קריאת המונה, להשקות בדרך הרגילה ולבדוק שוב את קריאת המונה. ההפרש יספק לכם את הנתון על כמות המים שצרכתם בפרק זמן זה.


 


דשא במצב ירוד מצביע ברוב המקרים על בעייה של מזיקים או מחלות ולא בהכרח על השקייה מועטה. בחודשי הקיץ דרני זבליות (תולעים לבנות בשרניות)  בוקעים בהמוניהם מהביצים שהוטלו בתוך קרקע המדשאה על ידי חיפושיות הזבל ואוכלים במרץ את שורשי הדשא. מומלץ לרסס פעמיים בעונת הקיץ את הדשא ואת סביבתו בקונפידור במינון של 10 סמ"ק קונפידור מדוללים ב-3 ליטר מים לכל 100 מ"ר דשא ולהשקות היטב מייד לאחר הריסוס במשך כחצי שעה.


 


 


זחלי עשים (פרודניה הוא אחד מהם) הפועלים מעל הקרקע, עלולים לחסל מדשאה ולאכול אותה בתוך ימים ספורים. העשים הם חרקים בעלי ארבעה גלגולים: פרפר, ביצים, זחל וגולם, הפעילים בחודשים יוני – ספטמבר. זחלי העשים תוקפים את הדשא ואוכלים את העלים והשלוחות. פיזור מקסגארד באמצעות מדשנת איזי הנד, אחת לחודשיים בקיץ יגן על הדשא מפגיעתם של הזחלים וחרקים אחרים וידשן את הדשא.


 


בתנאי הלחות של הקיץ, פטריות עלולות לתקוף את הדשא, בייחוד כשהוא במצב ירוד. מחלות כחילדון וקימחון ניתן להדביר באמצעות ריסוס בפוליקור.


 


הסכנה לדשא בחודשי הקיץ אינה מתבטאת רק במזיקים ופטריות. העשבים צרי העלים החד שנתיים נובטים באביב, משתלטים על שטחים בדשא ויוצרים מטרד אסתטי. בקיץ הם פורחים, בסתיו מייצרים זרעים ועם בוא החורף מתים והזרעים ממתינים לאביב.


 


בכל הקשור לטיפול בעשבים הדרך המומלצת להתמודד עם עשבי הקיץ צרי העלים היא למנוע את נביטתם באמצעות מונע הצצה - רונסטאר. הדרך להשמידם לאחר שכבר נבטו באביב היא להוציאם אחד אחד באמצעות סכין עישוב. מי שסובל מבעיה זו צריך לזכור לטפל בה בסוף החורף הבא, למרות שבמועד זה הדשא יראה לו נקי מעשבים וידמה כאילו הבעיה נפתרה.


 


מומלץ לכסח את הדשא גבוה ככל האפשר ובתדירות של אחת לשבוע. כדאי לכסח את הדשא כשהוא יבש ובכל כיסוח יש להקפיד להוריד לכל היותר את השליש העליון של העלה.


 


בעלי גינות שנתקלים בבעיות או שאלות מציקות מוזמנים לפנות לקו היעוץ הטלפוני של דנאור רון:


1-700-700-940  ולקבל מענה ממומחי החברה.

חזור מעלה