1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. בנייה בשיטת האקו-דום

בנייה בשיטת האקו-דום

מהי שיטת האקו - דום וכיצד היא תורמת לשמירה על סביבתנו ?


 


לפני והבלוקים, הבטון והפלדה הייתה האדמה. הבניה באדמה היא שיטת הבניה העתיקה בעולם ועם התגברות המגמות הירוקות, הולכת והופכת שיטה זו לנפוצה יותר גם בארץ. תהליך הבנייה באדמה הוא ידידותי לסביבה בשל השימוש בחומרי הגלם הטבעיים. כמו כן, גם המגורים במבנה חסכוניים מבחינת בידוד תרמי ומבחינת החיסכון באנרגיה. הגמישות במיקום הפתחים בבית האדמה, מאפשרת חדירת אור טבעי דרך החלונות. גם בזמן פירוק המבנה לא נוצר זיהום סביבתי, שכן בית האדמה יתפרק ויחזור לאדמה ללא נזק.


 



בניה באדמה היא שם כולל לכמה שיטות בנייה: ביניהן שימוש בלבני אדמה, אדמה נגוחה (בניית קיר על ידי דחיסת אדמה בין שתי מסגרות עץ מקבילות, בעזרת מכבש ידני), בניה חופשית פיסולית ובניה על שלד מענפים או מחומר אחר. בכל שיטות הבניה, האדמה מצופה בטיח אדמה מפנים ומבחוץ, שמשמש גם כחומר אוטם ומעניק מראה אחיד וחלק.  ניתן להשתמש בבניה זו לעיצוב רהיטים כמו פינות ישיבה, קמינים, ספסלים ועד לבנייה של בית שלם למגורים.



 


במרכז לאקולוגיה בקיבוץ לוטן שבדרום, מועבר קורס התמחות ירוקה. הקורס, בן 10 שבועות, כולל לימודים של  בניה אלטרנטיבית (ירוקה) בחומרים כגון: בוץ, קש, צמיגים וגרוטאות. המשתתפים בקורס גרים בשכונה האקולוגית, שם נבנו 8 בתי אדמה, הבנויים על קונסטרוקציה של כיפה גיאודזית (כיפה המורכבת ממשולשים) . אם הקורס ארוך מדי עבורכם, המרכז מעביר גם סדנאות חד פעמיות 5 פעמים בשנה.


 


יובל דל שד, בונה בשיטת "אקו דום" הנהוגה עד היום באיראן. דל שד למד את השיטה בקליפורניה אצל אדריכל האירני- אמריקני שהתאים אותה לאורח החיים המודרני. בשיטה זו תרכובת של אדמה (ללא קש), מוכנסת אל תוך שקים היוצרים שרוולי טבעות. הטבעות מונחות אחת על השנייה ויוצרות מבנה כיפה עגול. המשקל הרב של כל טבעת יוצר לחץ, המחבר את הכיפה לאדמה ומקבע אותה ללא צורך בשלד וביסודות.  הכיפה מצופה בחומר בידוד ואיטום נגד מים, ועליו נמרח הטיח.


גובה המבנה הוא ביחס לרוחבו - כיפה בקוטר של 4 מטרים, תהא בגובה של 3.5 מטרים.


סביב הכיפה המרכזית ניתן לבנות כיפות  נוספות וכך ליצור בית עם מספר חדרים, כאשר כולם פונים אל החלל המרכזי. בתקרת כל כיפה, נפתח חלון זכוכית לכניסת אור ושמש.


עלויות הבניה בשיטת האקו דום זולות בכ – 30% מעלויות של בניה רגילה/ קונבנציונלית. בנוסף, הקירות העבים של המבנה (כ - 60 ס"מ), תורמים לבידוד התרמי ולחסכון באנרגיית חימום.


לכל כיפה יש תוכניות בנייה ויובל עובד עם אדריכל ומהנדס צמודים.

לפני הבנייה נלקחת דגימה מהאדמה במקום המבוקש, הדגימה נשלחת לבדיקה ולפי סוג הקרקע ניתן לדעת כיצד להשתמש בה.  כדאי לדעת: בישראל ניתן לבנות כמעט בכל האזורים. הנגב, הדרום הרחוק, הצפון והשפלה הם מקומות מצוינים לבנייה בשיטה זו.


הכתבה נכתבה על ידי נועה בר נס.

חזור מעלה