1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. ביצוע עבודות מיוחדות בבטון

ביצוע עבודות מיוחדות בבטון

המאמר עוסק בביצוע הפעולות הבאות: קידוחים בבטון, חיתוך בטון, סיתות והריסה, טיפול במישקים, יציקת כלונסאות, קירות ויסודות בשיטת הטרמי Tremie),) דגשים ליציקה של מקלט ושל מרחב מוגן (ממ''ד).

קידוחים בבטון - במקרה שנוצר צורך להחדיר ברגים, שרוולים, צנרת וכו' ולא נעשו מראש סידורים מתאימים או במקרה שצריך להוציא דגימות, יתבצעו קידוחים באמצעות מקדחים גליליים בעלי להבים עם רסיסי יהלומים.

 

- חיתוך הבטון - אם יש צורך ביצירת מישקים שונים ולא ננקטו מראש הצעדים הנדרשים לכך, יתבצע חיתוך הבטון באמצעות מסור דיסקה (חשמלי או מכני) בעלת להב מצופה מתכת קשה או רסיסי אלומיניום המסוגלים להגיע לעומק של 10 ס"מ.

 

- סיתות והריסה - עבודות אלה נדרשות כדי לבצע שינויים מתוכננים ובשל טעויות. במקרה שפטיש ואיזמל ידניים אינם מספיקים, ניתן להשתמש בציוד חשמלי או באוויר דחוס.

 

- מישקים - יש להימנע ממישקים לא מתוכננים, וזאת על ידי ביצוע של יציקה רצופה עד למישק הפסקה מתוכנן. אם מתהווה תקלה ברציפות היציקה, יש לקבל הנחיות מהמפקח ו/או ממהנדס השלד כיצד לטפל בבעיה, אך בכל אופן יש לנהוג כדלהלן:

 

א. להסיר את עודף מי הצמנט מהמישק לפני התקשות הבטון.

ב. לחספס את פני הבטון עד לגילוי הבטון הקטן.

ג. לפני המשך יציקה להסיר כל שכבה שאינה בטון נקי וכל חומר אחר,

לנקות היטב את השטח ולהרטיבו במעט מים.

 

- יציקת כלונסאות, קירות ויסודות בשיטת הטרמי (Tremie) - יש לקבל הוראות מפורטות בנדון ולקרוא את המפרט המיוחד שכתב יועץ הקרקע.

 

בכל מקרה, יש לפעול כדלהלן:

 

יש לקבל אישור של המעבדה לתערובת של הבנטונייט המשמשת ליצירת הבוצית המוזרמת לבור הכלונס (או לכל חומר אחר המשמש לכך).

 

יש לוודא שהבטון המובל אל האתר או המיוצר בו הנו בעל סומך של S7 לפחות ( 400 ק"ג צמנט למ"ק) ושנוספו לו מוספים כימיים לעיכוב ההתקשרות ולהקטנת הפרשת המים. אם הוספת החומרים הנ"ל נעשית באתר עצמו, יש להשתמש אך ורק בחומר שאריזתו הייתה שלמה.

   

תחתית בור הקידוח חייבת להיות נקייה לחלוטין.

 

חייבים לוודא שאספקת הבטון תהיה מובטחת עד סוף היציקה כדי למנוע הפסקות.

 

יש לבדוק את אנכיות הקידוח לפני ביצוע היציקה ותוך כדי הביצוע. סטייה מן האנך של ציר הכלונס הגדולה 1%-מ , תפסול אותו.

 

יש להרחיק מפני הכלונס היצוק את הבטון המעורבב עם הבנטונייט.

 

אם יתברר שהבטון לא יגיע לאתר בזמן כך שלא ניתן יהיה לסיים יציקה של כלונס כלשהו ביום הקידוח, יופסק הקידוח 1 מ' לפני סופו, הבור יכוסה היטב כדי למנוע נפילת חומר לתוכו עד לחידוש העבודה, יינקטו סדרי בטיחות, והמטר האחרון ייקדח לפני היציקה.

 

מערכת צינורות ומשאבה חלופית חייבת להימצא באתר, מוכנה לשימוש במקרה של תקלה.

 

 - מקלטים ומרחבים מוגנים

 

א) דגשים ליציקה של מקלטים:

 

1) בזמן הביצוע יש להרחיק מים מכל מקור שהוא (נגר עילי, מי תהום וכו' . . .) על ידי הפעלה רציפה של משאבות. כדי למנוע הפסקה אפשרית בעקבות קלקול, יש לדאוג להימצאותובאתר של ציוד חלופי.

 

2) מקלטים חיצוניים שאינם מהווים חלק אינטגרלי של המבנה, אמורים להיות מכוסים בשכבת בלימה העשויה מאחד החומרים הבאים: טוף, כורכר, חומר ואדי, חול, אבן גיר. יש להזמינם בהתאם למפרט הטכני.

 

3) הבטון יהיה ב - 30 לפחות, פרט למצע מתחת לרצפה - ב-51.

 

4) יש ליצור שיפוע לכיוון הבור ולהחליק את פני הרצפה ב"הליקופטר". יש לזכור שהסטייה המרבית המותרת היא 5 מ"מ בלבד, לאורך סרגל של 3 מ'.

 

5) פני הגג של מקלט חיצוני יהיו בעלי שיפועים של לפחות 2% מן המרכז לצדדים.

 

6) אטימות המקלט אמורה להיבדק בהצפה. ביצוע האיטום ברמה גבוהה מלכתחילה יקטין את התיקונים שיידרשו (נזילות) וימנע את הצורך לחזור כמה פעמים על הבדיקה עד לקבלת תוצאה מספקת (אטימה מוחלטת).

 

7) ההתקנה של המתקנים, של הצינורות, של הדלתות ושל החלונות תבוצע לפני היציקה.

 

ב. לגבי מרחבים מוגנים אין דרישות מיוחדות שלא הוזכרו לעיל, בנושא המקלטים.

 

נציין שהמפרט הכללי ("הספר הכחול") כולל שני פרקים הדנים באופן ייחודי בכל העבודות הקשורות במקלטים ובמרחבים המוגנים:

 

פרק - 58 מפרט כללי למקלטים.

פרק - 59 מפרט כללי למרחבים מוגנים.

 

מומלץ להחזיק פרקים אלה באתר הבנייה, לפנות אליהם כדי למנוע תקלות ולבצע את העבודה בצורה שתצמצם או תמנע לחלוטין הערות של הגוף המפקח, דבר יקר ולא משתלם.
חזור מעלה