1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. התארגנות באתר

התארגנות באתר

המאמר עוסק בנושאים הבאים: תכנון המיקום של מבנים ארעיים, הכנה לקראת יציקת אלמנטים מבטון טרום, סידור מוטות ברזל, נהלים לאחסון חומרים: אגרגטים, צמנט בשקים, צמנט בסילו, בלוקים, ברזל, עץ לטפסות או לגג, סידורים לטיפול בחומרים מאוחסנים, גידור ושילוט, ניקיון.

השטח הפנוי בין המבנה העתיד לקום לגבולות המגרש וכן אפשרויות הגלישה מעבר לגבולות אלה מכתיבים את ההתארגנות באתר ומשפיעים על קביעת שיטת ההקמה של השלד.

 

מבנים ארעיים :

יש לתכנן את מיקומם של המבנים הארעיים ושל האלמנטים הבאים:



  • שטחים לאחסון חומרים כגון חול, סיד, צמנט (סילו), בלוקים.



  • מחסן סגור עבור כלי עבודה ומוצרים שיש להגן עליהם מפני האקלים ו/או - פגיעות אפשריות, כגון כלים סניטריים, ריצוף, אריחים לציפוי קירות וכו'...



  • אמצעי ההקמה (עגורן, מעלית וכו' ...)



  • דרכים להובלה פנימית



  • ערמות פסולת לפני פינויה מן השטח. בנושא זה עדיפה הגישה של פינוי כמעט מידי ולכל הפחות לעיתים קרובות, וזאת כדי להקטין את ממדי המטרד שמהוות שאריות של חומרים ואת הסכנה שבכך. המודעות לניקיון אינה מפותחת דיה בישראל ולצערנו מנהלי העבודה אינם רגישים די הצורך לבעיה ואינם מבינים ששמירה על הניקיון, הנראית בעיניהם כהוצאה כספית מיותרת, כדאית לא רק בשל כך שהיא יוצרת סביבה אסתטית ומקנה לעובדים הרגשה טובה, אלא גם מבחינה כלכלית.



  • מתקני תברואה עבור העובדים והמבקרים. יש להחזיק אותם במצב תקין ונקי במשך כל שעות היום, כולל חיבור למערכת הביוב הקרובה או סידור של בור סופג זמני.



  • מקום נאות לארוחות העובדים ולמלתחות.



  • הגנה על מקורות המים והחשמל של חיבור הטלפון וכו'.



  • משרדי החברה הקבלנית, אשר יכללו חדרים עבור הפיקוח בהתאם למפרטים המיוחדים של החוזה.



  • סידורי חניה נאותים.



 כמו כן, יש לבדוק אם קיימת יציאה מסודרת למי הגשמים ולתכנן את ביצוע עבודות העפר כך שלא ייווצרו מקוואות במקרה של גשם או פיצוץ של צינור באתר.

 

 

רכיבים מבטון טרום:

במקרה של התקנת אלמנטים מבטון טרום באתר, יש לדאוג לשטח מתאים ונגיש הן למשאיות המביאות את הרכיבים, והן לאמצעי ההרמה/ שינוע שיעבירו את הרכיבים למקום הסופי.

 

סידורים לטיפול בחומרים מאוחסנים:

יש למנות מחסנאי שיהיה אחראי לקבל ולרשום את החומרים וכלי העבודה המסופקים לאתר, ולהוציא חומרים מן המחסן ולמוסרם לגורמים הזקוקים להם בכל רגע נתון. מטבע הדברים המשרד הראשי של הקבלן מכתיב נהלים ועל מנהל העבודה לקבל הנחיות בנדון ולפעול בהתאם.

 

להלן מפורטים כמה נהלים האמורים להקטין את הנזק העלול להיגרם לחומרים המאוחסנים באתר:

הברזל:

במקרה שהברזל יכופף במקום, יש לדאוג למשטח עבודה נאות ומוגן מפני השמש ו/או הגשם.

בכל מקרה, בין שהברזל יגיע מכופף ומסומן ובין שמדובר במוטות ישרים, יש להכין משטח עבור הברזל ויש לאחסנו עד להרמתו למקומו הסופי. יש לסדר את המוטות בערמות נפרדות לפי הקוטר ולא ליצור ערמות לא מסודרות, לא מסומנות או גבוהות.

 

אגרגטים:

יש ליצור ערמות נפרדות של אגרגטים בגדלים שונים (לרבות ערמה נפרדת של חול) ולכסות אותן.

 

צמנט בשקים:

יש ליצור ערמות עד גובה של 2 מ' לכל היותר, מונחות על גבי משטח עץ מופרד מן הקרקע ומורם 15-ב ס"מ. רצוי לאחסן אותם מתחת לסככה מאווררת ולדאוג להשתמש בשקים הוותיקים לפני השימוש בחדשים. אין לאחסנם מתחת לסככה יותר מחצי שנה מתאריך ייצורם.

 

צמנט בסילו:

יש לדאוג ליציבות הסילו במקרה של סערה ולאטימותו. לשים לב לתאריך ייצור הצמנט.

 

מוטות הזיון:

כאמור, יש לסדר את המוטות בערמות נפרדות לפי הקוטר ולא ליצור ערמות לא מסודרות, לא מסומנות או גבוהות.

 

בלוקים:

ערמות עד 2 מ', מעל למשטח עץ/בטון.

 

רכיבים מבטון טרום:

יש להשאיר מרווחים מסביב כדי למנוע פגיעות מכניות. הרכיבים יועמדו אנכית

וייתמכו על ידי תמיכות מיוחדות. ניתן גם להשכיב אותם. יש ליצור ביניהם הפרדה.

 

רכיבי מסגרות, חלונות עץ, אלומיניום: יאוחסנו באזור מוגן מכוסה ביריעות

פלסטיק, רצוי עם קשירה ליציבות.

 

אביזרי חשמל ואינסטלציה סניטריים, לרבות כלים: יאוחסנו באזור מוגן ונעול.

 

עץ לטפסות או לגג: יאוחסן בסככה ויכוסה ביריעות אוטמות, בערמות מסודרות ומופרדות מן הקרקע, רצוי תוך מיון לפי גדלים.

 

נהלים להתקשרות עם קבלני משנה:

האמור בסעיף הקודם לגבי הנהלים לטיפול בחומרים תקף גם עבור חומר המובא על ידי קבלני המשנה. יחד עם זאת יש לדאוג להקצאת שטח עבור כל קבלן משנה בנפרד (חשמל, מתקני תברואה, מיזוג אוויר ומערכות אחרות), שבו כל אחד מהם יוכל לאחסן את מוצריו/ כליו

בצורה מובטחת.

 

גידור ושילוט:

יש לקבל הוראות מן המשרד הראשי של הקבלן בנוגע לגידור, לשערי הכניסה ולאמצעי בטיחות אחרים. כמו כן, יש לקבל מן המפקח הוראות בכתב בדבר השילוט שיש להציב במקום (מיקום השלטים יתואם אתו). מנהל הפרויקט מטעם הקבלן יקבע את תוכן השילוט בתיאום עם המפקח,

ומנהל העבודה ידאג להצבה יציבה של השלט.

 

מקומות עבודה או ייצור נוספים:

לפי המקרה, בנוסף למשטח עבור הכנת רכיבים טרומיים והכנת הברזל, יש להקצות מקום עבור הביצוע של העבודות הבאות:

-  ייצור טפסות

-  ייצור בטון

-  השלמת רכיבים מתכתיים, אם הם אינם מגיעים מוכנים לגמרי (לרבות אוהל לצביעה)

 

תאורה:

התאורה יכולה להיות חלק מן הגידור, אך במקרה שקיים רצון לעבוד לפעמים בשעות לילה, יש לדאוג לסידורים מתאימים, מאירים דיים ובטיחותיים.

 

הטיפול בניירת:

נושא הניהול של יומן עבודה, הקשר עם המפקח וכו' - ראה מאמר "רשימת בקרה של מנהל עבודה בכל הקשור לעבודות עפר" סעיף א' - התארגנות לקראת בנייה הסעיף עוסק בהתארגנות הכללית באתר הבנייה.

 

נוסיף כאן שעל מנהל העבודה לברר מהם הסידורים הקשורים לבקרת האיכות של עבודות השלד, כגון הקמת מעבדת שדה או הזמנת מעבדה חיצונית לנטילת דגמים, אשר סוכם עליהם בחוזה או בין מנהל הפרויקט של המזמין למנהל הפרויקט מטעם הקבלן.

   

הניקיון:

נושא זה מוזנח לעיתים קרובות בגין חוסר מודעות של העובדים וגם של הדרג הבכיר יותר באשר להוצאות המיותרות הנגרמות מטיפול לקוי. סידור וניקוי שיטתי, אפילו בכל יום, סילוק יומיומי של שאריות חומרים לרבות בטון שנזל ומתחיל להתקשות, מפנה מקום לעבודה, תורם לרווחת העובדים, וכאמור, משתלם מבחינה כלכלית.

 
חזור מעלה