1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. אחריות היזם והבונה הפרטי לבטיחות הבנייה

אחריות היזם והבונה הפרטי לבטיחות הבנייה

דרישות החוק בנוגע להבטחת הבטיחות בעבודות הבנייה, כולל בבנייה הנדסית. על הצורך בהעסקת מנהל עבודה, קבלן ראשי והמלצות לצמצום הסיכונים.

 

אתר הבנייה הוא מלכודת של סיכונים משתנים במשך כל מהלך הבנייה. הכרה והבנת מהלכי הבנייה והתוכניות, ייעוץ בטיחות וסקר סיכונים לאתר הבנייה כחלק בלתי נפרד מתהליך הבנייה, ימנעו פגיעה בנפש ונזקים ברכוש ולאיכות הסביבה.

הבונה על אדמה שברשותו, חייב להיות מודע לכך שאחריות כבדה מוטלת על כתפיו. בדרך כלל רוב היזמים הבונים את ביתם לא מודעים לאחריות הכבדה. למזלם, בעלי המקצוע והפועלים עוד פחות יודעים את החוק ולא מממשים את זכויותיהם ואינם תובעים את היזם. לאחרונה, החלו נפגעים באתרי בנייה להגיש תביעות נגד יזמים ומעסיקים.

 

דרישות החוק:

 

חובה ראשונה היא הפקדת הביצוע בידי בעלי מקצוע בעלי כישורים מתאימים לביצוע העבודה.

מזמין הבנייה (שהוא היזם) בדרך כלל זו לו הפעם הראשונה והאחרונה שהוא מבצע פרויקט בנה ביתך, אין הוא יודע ולא יכול לדעת מהם הכישורים הדרושים מבעל מקצוע. "קבלנים" רבים אינם רשומים כחוק ברשם הקבלנים, אינם רשומים כעוסק מורשה כחוק בגלל הסתבכויות עסקיות בעבר ואין להם חשבוניות. הפיתוי להעסיקם הוא לרוב המחיר הנמוך שהם דורשים.

לרוב זו תחילת ההסתבכות. השרלטנות וחוסר המקצועיות הנפוצים כל כך בענף הבנייה מחייבים שכל יזם יעבוד עם פיקוח מקצועי ויועצים מקצועיים.

 

הבטיחות היא אחד הנושאים החשובים כבר בשלב החוזה. אי התייחסות לתקנות הבטיחות בעבודות בנייה ובכלל זה בבנייה הנדסית, עלול לגרור את היזם למערבולת תביעות והוצאות כספיות כבדות במקרה של נזק ברכוש, פציעה או מוות. על כל עוסק או קבלן מוטלת אחריות בתחומו. במקרה של אסון ופגיעה ברכוש או בנפש, ובעקבותיהם תביעות משפטיות, תוטל אחריות ישירה על היזם, והוא ישלם את המחיר. במקרה כזה, חובת ההוכחה מוטלת על היזם ולפי החוק הוא יהיה חייב להוכיח כי עשה כל שלאל ידו כדי למנוע את האסון או את הנזק וכי כרת חוזים עם מקצוענים בעלי כישורים מתאימים לביצוע העבודות עבורו.

תקנות הבטיחות לעבודות בנייה מתייחסות גם לבנייה הנדסית - עבודות עפר, פיתוח, חפירות, כריית מנהרות, בניית גשרים וכו, כמפורט בהגדרות "בנייה הנדסית" בפקודת הבטיחות בעבודה.

רשלנות תיקבע אם יוכח שבוצעה העבודה על ידי אדם שלא פעל בהתאם לתפקידו וכישוריו.

כשאדם פועל בידיעה שהוא עובר על החוק והתקנות, הוא יוגדר כמבצע עבירה בזדון.

מסירת עבודת בנייה למבצע בנייה שאינו רשום כקבלן, מטילה את כל האחריות במקרה אסון על היזם. האחריות המלאה במקרה אסון, תוטל על היזם הבונה את ביתו גם אם הוא יעסיק יותר מקבלן אחד ראשי באתר. לכך יש פתרון אך לשם כך ראוי להתייעץ עם ממונה בטיחות המומחה בבנייה ובבנייה הנדסית וכבר לפני חתימת חוזה.

 

מכל האמור לעיל נובע שכמעט כל מזמין בתחום הפרטי, הרואה עצמו כיזם (לא קבלן כמקובל להגדיר), חשוף לתביעות בעתיד, תביעות שהמודעות להן הולכת וגדלה. במקרה של מוות או פציעה קשה של אחד העובדים, יעמוד היזם בפני תביעות גבוהות מנשוא - העלולות לסבך אותו עד כדי פשיטת רגל! גם ביטוח לא יעזור ליזם היות שפוליסות הביטוח קובעות כי חובה על

המבטח לעמוד בדרישות החוק ולציית לחוקי מדינת ישראל, ולכן תוכל חברת הביטוח לחמוק מתשלום - בעיקר אם היא תחויב בתשלום גבוה עקב גרימת מוות ברשלנות.

 

הודעה למפקח עבודה אזורי על תחילת עבודה:

 

הודעה על תחילת עבודות הבניה תימסר למפקח עבודה אזורי.

אם משך העבודות פחות מ - 6 שבועות, אין צורר בהודעה זו.

 

מינוי מנהל עבודה:

 

חובה למנות מנהל עבודה בעל כישורים מתאימים- לפי החוק ותקנות הבטיחות בעבודות בנייה ובנייה הנדסית. מנהל העבודה יהיה בעל הכשרה מסודרת ומוסמך לשמש בתפקידו. הצורך בריכוז הסמכויות והאחריות בידי מנהל העבודה בתנאים המשתנים תדיר בבנייה ומוקדי הסיכון המתהווים בכל יום, חיוני בגלל אופי העבודה. מנהל עבודה בחוק הוא הגורם האחראי בשטח על כל נושאי הבטיחות. לא מינה המזמין מנהל עבודה כחוק - כל האחריות החוקית נופלת על כתפיו.

 

מינוי קבלן ראשי:

 

לרוב קיימת נטייה בין יזמים הבונים את ביתם, להתקשר חוזית עם מספר רב של קבלנים לביצוע עבודות הבנייה השונות (עבודות עפר, טיח, ריצוף, אינסטלציה, חשמל וכו). נטייה זו טבעית מתוך רצון לחסוך את פער התיווך. חובה למנות קבלן ראשי אחד לאתר הבנייה, שאם לא כן, כל האחריות בנושאי בטיחות תהיה על היזם.

 

 

 

צמצום חשיפה לאחריות:

 

צמצום האחריות למינימום אפשרי, מומלץ כדלקמן:

 

1.להתקשר עם קבלן ראשי אחד או לערוך חוזה מסודר שכולל "פרק בטיחות" עם אחד הקבלנים באתר שייקח על עצמו את האחריות בנושא הבטיחות.

 

2. לגדר את תחומי האתר בצורה ברורה שתמנע גישה ולהציב בו שילוט.

 

3. קיום הדרכות לעובדים - ההדרכות יועברו על ידי מנהל העבודה ובאחריותו. כשנפגע עובד בתאונת עבודה עקב מחדל בטיחותי, תוגש תביעה נגד מעסיקו ונגד מי שיש לו אחריות שלוחית.

כדי להסיר את האחריות לתאונה, מוטלת חובת ההוכחה שהמחדל או הרשלנות היו של העובד שפעל בניגוד להוראות, בניגוד להדרכות שקיבל, וללא אמצעי בטיחות מתאימים.

 

4. התייעצות עם גורמים מקצועיים - יש עבודות בנייה הדורשות תוכנית מהנדס לשם ביצוען, כגון: עבודות חציבה של קיר אנכי בסלע, הקמת פיגום זקפים ליד מדרון. יש נטייה לזלזל בחובות הללו בעיקר מצד הקבלן היות שהתכנון כרוך בהוצאות כספיות.

כל זמן שלא קרה כלום, הכל בסדר. אם קרה אסון, חמורה העבירה לאין שיעור.

 

5. קניית חומרים בעלי תו תקן וברמה נאותה - אחריות היצרן ברורה, אך גם מי שלוקח על עצמו את אספקת החומרים, אחראי לטיבם.

 


6. אספקת בעלי מקצוע ברמה נאותה - חלה חובה על מבצע הבנייה לספק לאתר עובדים מיומנים בעלי הכשרה מתאימה וברמה מספקת.


חזור מעלה