1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. בחירת קבלנים

בחירת קבלנים

כיצד ניתן לבחור קבלן טוב, ומהם העקרונות המנחים המומלצים לקביעת הסדר התשלום עמו.

בחירת הקבלנים היא בחירה חשובה. לא פעם קורה שלמרות בחירת החומרים הטובים ביותר ותכנון מדוקדק של הבית, בחירה בלתי מוצלחת של הקבלן גורמת נזקים בלתי מבוטלים ומפח נפש גדול.

 

לצורך בחירת קבלן מוצלח ניתן להיעזר באדריכל או במהנדס הבניין שתכנן את הבית. ייתכן שהם מכירים כמה קבלנים טובים שהם סומכים עליהם. בנוסף, אפשר לשמוע מחברים. יש להעסיק אך ורק קבלנים רשומים בפנקס הקבלנים.

 

דרך אחרת ומומלצת היא לפנות למועדון הקבלנים הרשומים של מרכז הבנייה הישראלי ולבקש שמות של קבלנים.

 

מועדון הקבלנים הוקם על ידי מרכז הבנייה הישראלי בעקבות ההכרה בקושי של בונים ומשפצים לאתר קבלנים מקצועיים. רבים הם האנשים שנכוו בבחירת הקבלן, ורבים פנו אל המרכז בבקשה להיעזר בו בעניין.

 

הקבלנים החברים במועדון הם אך ורק קבלנים רשומים בפנקס הקבלנים, בעלי ניסיון של 5 שנים לפחות, אשר התקבלו על ידי ועדת הקבלה המקצועית, לאחר שזו בדקה עבודות שלהם והתרשמה מהן לטובה. בין מטרות המועדון - לשמש מקור מידע מקצועי לקבלנים: מתן שירותי השתלמויות מקצועיות, כולל עדכונים בחידושים ובשיטות עבודה שונות וייעוץ בקשר לדרכי טיפול בבעיות קבלנות מיוחדות. בכך מקווה המועדון לשפר את איכות הבנייה בארץ וכמובן, את שביעות הרצון של ציבור הבונים והמשפצים.

 

 

בשדה הבנייה למגורים, כלומר: וילות, קוטג'ים, תוספות שיפוצים ובנייה קולקטיבית, קיימים מספר סוגים של התקשרויות עם קבלנים:

א. התקשרות עם קבלן כללי "עד למפתח".

ב. התקשרות עם קבלן לביצוע שלד "עם חומר".

ג. התקשרות עם קבלן לביצוע שלד "בלי חומר"

במקרה של התקשרות עם קבלן שלד (עם או בלי חומר) יש להעסיק קבלנים נוספים (קבלני משנה): קבלן חשמל, קבלן אינסטלציה, קבלן איטום, קבלן פיתוח. יש להתקשר איתם לפני תחילת הבנייה.

 

בחירת קבלן השלד

 

כשברשותך שמות של שלושה-ארבעה קבלנים ובידך תיקי "תוכניות לביצוע", הכוללות גם מפרט טכני וכתב כמויות אשר סופקו לך על ידי המתכננים והיועצים בקורס בנה ביתך בתבונה, אתה מתקשר אל כל אחד מהקבלנים המופיעים ברשימה, מתאר לו את ביתך, את מקום הבנייה, קובע בקירוב את מועדי תחילת בניית השלד וסיומו, ומבקש לדעת אם הנושא אקטואלי מבחינתו. אם תשובתו חיובית, עליכם לקבוע פגישה באתר הבנייה, או בביתך. בתום פגישה זו ולאחר שהתרשמת מהקבלן, עליך לתת לו את תיק ה"תוכניות לביצוע" ולקבוע את המועד שבו הוא יחזיר לך את התוכניות בצירוף הצעת המחיר.

 

זמן סביר למתן תשובה הוא בין שלושה לחמישה ימים. עליך לבדוק עם שאר הקבלנים המופיעים ברשימתך את כל הנתונים שבדקת אצל הקבלן הראשון, כך שלאחר כשבועיים יהיו בידך מספר הצעות מחיר.

 

האם בעל ההצעה הזולה ביותר הוא הקבלן עמו תתקשר בהסכם? התשובה היא: לא בהכרח. לפני שמחליטים יש לשאול את השאלות הבאות: מהם שלבי התשלום, וכמה ישולם בכל שלב?. ניסיון העבר מלמד, כי היו בונים אשר פנו אל קבלן, שהצעתו הייתה הזולה ביותר, אולם בעת הישיבה לצורך עריכת הסכם, נוצרו חילוקי דעות, וההסכם לא נחתם. כאשר שבו הבונים ופנו אל הקבלנים האחרים שהיו ברשימתם, הסתבר שהללו כבר התקשרו עם אחרים, כך שנוצר עיכוב עד אשר מצא הבונה קבלן חדש.

 

 

שלבי התשלום

 

 

מהם שלבי התשלום המומלצים? שלושה עקרונות חייבים להתקיים בנוהל שלבי התשלום לקבלן שלד ולקבלנים אחרים:

 

- הסכום הכספי בכל שלב יאפשר לקבלן לעבוד מבחינת כיסוי הוצאות החומרים ושכר העבודה.

 -צריך להיות לך ביטחון שאם מסיבה כלשהי יפסיק הקבלן לעבוד באיזה שהוא שלב, אתה לא תינזק.


 -על שני הצדדים (עליך ועל הקבלן) להיות מרוצים. זכור! תנאי הכרחי לקבלת שלד בניין מעולה הוא בנייתו על ידי קבלן מרוצה. זכור לנו מקרה שבו שלד הבניין נבנה לתפארת בחלקו הראשון, לפתע חלה הידרדרות ברמת הביצוע ויציקות הבטון החלו להתקבל ברמה ירודה; פנינו לקבלן ושאלנו אותו "מה קרה לך?'" התשובה הייתה "הם קמצנים". במקרה זה הכל סוכם בעל פה, וכאשר נוצר ויכוח שבו הקבלן חש את עצמו מקופח, חלה תפנית חדה ברמת הביצוע.


לכתבה בנושא - בנייה בשיטת קבלן שלד וקבלני משנה


חזור מעלה