1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. בנייה בשיטת קבלן שלד וקבלני משנה

בנייה בשיטת קבלן שלד וקבלני משנה

קבלן לביצוע שלד ''עם חומר'' ובלי ''חומר'', מהו שריון מחיר, נושאים שיש לשים לב אליהם בעת עריכת חוזה עם קבלן שלד.

בשיטה זו עומדות בפניך שתי אופציות:


השיטה האחת היא שקבלן השלד מביא את חומרי הבניין. במקרה זה לא מוטלת עליך אחריות לרכישת והבאת חומרים לאתר. בשיטה השנייה אתה מביא את החומרים. בשיטה זו יש לך יותר שליטה על איכות החומרים, וניתן לחסוך לפחות 30% מעלות השלד (שעלותו היא כ35% מעלות הבנייה הכוללת) אך עליך לדעת בדיוק למה אתה אחראי ולמה הקבלן.


בבנייה בשיטת קבלן שלד וקבלני משנה חובה לפני תחילת הבנייה לסגור עם ארבעה קבלנים:


קבלן שלד, קבלן אינסטלציה, קבלן חשמל וקבלן איטום (אם יש מרתף).


קבלן לביצוע שלד "עם חומר"


עבודות הבניין מתחלקות לעבודות השלד ולעבודות הגמר, כאשר בשלד מרוכזות עבודות הבטון, עבודות הברזל ובניית הבלוקים. שלד הבניין מורכב מיסודות או כלונסאות, עמודי יסוד, מסדים, קורות קשר, קורות רצפה, ממ"ד או מקלט, רצפות, עמודים, תקרות, גג בטון, בליטות, גגונים, כרכובים ועוד. בזמן ביצוע שלד הבניין, יש לבצע הכנות לעבודות חשמל, אינסטלציה סניטרית, עבודות חימום וקירור, חלקי מסגרות לממ"ד או למקלט כגון: דלת, חלון וצינורות אוורור, מעברים ומאחזים וכל הנחוץ לצורך המשך עבודות הגמר עד להשלמת הבית.


המציאות הוכיחה, כי מרבית הבונים העדיפו למסור את ביצוע שלד הבניין לקבלן שלד, כלומר קבלן רשום בפנקס הקבלנים אשר מקצועו ומיומנותו היא לבצע שלדי בניין בלבד.


משמעותו של המושג הרווח והמקובל בענף הבנייה למגורים "קבלן שלד-עם חומר" הוא: קבלן, הבא לאתר הבנייה עם רכבו וקבוצת פועלים, חלקם מומחים במקצועות הטפסנות והברזלנות וחלקם עוזרים, לצורך הקמת הבית. הצוות מונה בין ארבעה לשבעה איש כולל הקבלן. מקובל, שהקבלן נמצא ועובד עם אנשיו בכל תקופת הביצוע. הוא מבצע את שלד הבניין על פי התוכניות, ומוודא כי קבלני האינסטלציה, החשמל, החימום והקירור, יבצעו את הכנותיהם,כגון: הכנסת צנרת, מעברים ומאחזים לפני יציקות הבטון. הקבלן מספק את כל החומרים הנחוצים לביצוע השלד על פי הטיב הנדרש במפרט הטכני, התוכניות והוראות המתכננים ובפיקוחם.



 


קבלן לביצוע שלד "בלי חומר"

  

 

משמעותו של המושג קבלן לביצוע שלד בלי חומר, הרווח בשדה הבנייה למגורים, הוא: קבלן הרשום בפנקס הקבלנים שבא לאתר הבנייה עם רכבו, צוות עובדים, כלי עבודה, מכונת בטון, ויברטור, עץ וכל הציוד הנחוץ לביצוע שלד הבניין, אך ללא חומרי הבניין. כלומר לא הוא מביא את חומרי הבנייה, אלא אתה מספק לו אותם. מדובר בחומרים כגון: פלדת בניין, בטון, בלוקים, מלט, סיד, חצץ, חול ושאר חומרי הבניין הדרושים לביצוע שלד הבניין על פי התוכניות, המפרט הטכני, כתב הכמויות והוראות המתכנן.

 

תנאים אובייקטיביים שונים, כגון קשר אישי אל ספק חומרי בניין או ספק של אחד הרכיבים הראשיים: ברזל, בטון או בלוקים, מביאים בונים רבים לפנות אל קבלנים לביצוע שלד בלי חומר.

סיבה נפוצה ביותר לצורת התקשרות זו היא "שריון מחיר", אשר יבוצע עוד לפני ההתקשרות עם קבלן השלד. "שריון מחיר" הוא מושג המתאר מצב שבו אתה פונה לספק חומרי בניין, ומבטיח את מחיריהם של חומרי הבנייה, כגון: 10 טון פלדת בניין, 150 מ"ק ("קוב") בטון מסוג ב- 50 ,20 מ"ק ("קוב") בלוקי איטונג וקומפלט מסגרות ממ"ד או מקלט. בפועל אתה "קונה את המחירון" של אותו יום שבו העברת לספק את התשלום עבור החומרים כנגד ערבות בנקאית. גם אם תבוא במועד מאוחר יותר אתה זכאי למשוך את החומרים, אשר כבר שולם עבורם מבלי להוסיף כל תשלום, גם אם חל פיחות או היו הפרשי הצמדה.

 

ברור, שאם ביצעת "שריון מחיר" לרוב חומרי השלד, ההתקשרות שלך תהיה לקבלן שלד בלי חומר, אולם עדיין נותרו שאלות רבות ללא מענה, כגון: עבודות עפר, חפירה ו/או חציבה לצורך אשיות יסוד, קידוח כלונסאות, מילוי עפר, הידוק, פלטות בידוד קל קר בידוד ארגזי קרטון, איטום, הכנות בתוך שלד הבניין, משאבות בטון, מסמרים, חוט שזור, חוטי קשירה ועוד. לגבי כל אלה נשאלת השאלה מי יספק אותם או מי ישלם עבורם.

ההסכם עם הקבלן לא תמיד מסדיר את כל הנושאים מראש, ולעיתים, בזמן הביצוע נוצרים ויכוחים וחיכוכים, וגם לאחר שהם מיושבים בעמל רב, הם מותירים משקע של עגמת נפש ונזק כספי. נושאי הוויכוחים הללו הם התחומים האפורים בין קבלן ללקוח. למשל, ייתכן שתיתקל בדרישתו של הקבלן לספק לו עץ לטפסנות (תבניות שבהן יוצקים את הבטון) אך אם תחשוב על כך, תגלה שהטפסות הן תבניות עבודה ולא חומר, והקבלן משתמש בהן גם לבתים הבאים.

אמנם, אם התקשרת עם קבלן לביצוע שלד בלי חומר, אתה הוא זה שמספק את כל חומרי הבנייה, אך זכור שלא כל מה שנשמע כחומר בנייה משמעותו שהוא באחריותך, כדוגמת טפסות ליציקת בטון שהנם תבנית.

בשיעור ניהול פרויקט הבנייה בקורס בנה ביתך בתבונה תלמד כיצד להכין רשימה המפרטת את החומרים שבאחריותך ואת אחריות הקבלן לעבודה והנלווה לכך.

 

 


להלן נושאים שיש לשים לב אליהם בעת עריכת חוזה עם קבלן שלד:

1. על חשבון מי קידוח הכלונסאות? עבודת הקידוח עצמה?

2. על חשבון מי יישור המגרש ל-קו אפס אם המגרש אינו מישורי?

3.על חשבון מי משאבות הבטון במקרה שעובדים בשיטת קבלן שלד "בלי חומר"? עבור אילו אלמנטים יש להשתמש במשאבת בטון?

4.האם מחיר השלד כולל קירות תומכים?

5.יש לקבוע כי כל מחירי השינויים יהיו על פי מחירון מרכז הבנייה לבנייה פרטית ושיפוצים.

6. על חשבון מי עלויות חפירת המרתף?

7. על חשבון מי עלויות כיסוי המרתף לאחר בנייתו ואיטומו?

8. יש להשתמש אך ורק בחומרים תקניים.

9. יש לעבוד אך ורק עם קבלן רשום.

10. קבלן השלד אחראי על הכנת השלד לטיח כולל: מילויו פגמים וחורים, קיצוץ קוצי ברזל וחוט שזור, סיתות בליטות בטון, קילוף שרידי עץ שדבקו על שטח הבטון, ניקוי כתמי שמן תבניות מפני הבטון, מילוי  המישקים שבין הבלוקים, מילוי תעלות וחציבות של בעלי מקצוע.

11. מי אחראי על בניית דופן מבלוק 4 לאמבט?

12. מי אחראי על בניית דופן פנימי של חלון גרירה?


יש לך שאלות בנושא בנייה? בפורום בנייה פרטית ניתן לקבל מענה ממומחים בתחום



 

חזור מעלה