1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. בנייה בשיטת קבלן מפתח

בנייה בשיטת קבלן מפתח

מהי השיטה, יתרונותיה וחסרונותיה.

- בנייה בשיטת קבלן המפתח היא השיטה שבה היזם בעל הבית, מתקשר עם קבלן אחד, הוא קבלן המפתח.

 

- קבלן המפתח נקרא כך משום שהוא מקבל צ'ק ונותן מפתח כניסה לבית.

 

- קבלן המפתח מתקשר עם קבלני משנה נוספים, הוא האחראי עליהם, הוא המתאם ביניהם, הוא האחראי היחיד מול בעל הבית.

 

- שיטה זו יקרה בהרבה משיטת "בנה ביתך בתבונה" (בגלל רווח הקבלן).

 

- היתרון המשמעותי ביותר של השיטה הזו הוא בכך שכל ניהול הבנייה נעשה על ידי קבלן המפתח ולא על ידי בעל הבית.

 

עקרון היסוד המנחה אותך כבעל הבית בעת בניית ביתך הוא: לקבל את השירות ואת המוצר הטוב ביותר בזמן הקצר ביותר ובמחיר הנמוך ביותר. המציאות מוכיחה, כי קבלן כללי - "עד המפתח" - מבצע את העבודות באתר הבנייה באמצעות מנהל עבודה העובד כשכירו ובאמצעות קבלני משנה שיש לו חוזי התקשרות איתם, כלומר הנוכחות שלו באתר הבנייה היא מזערית. כיוון שבדרך כלל יש לקבלן זה עוד פרויקטים בנוסף לביתך ועליו לנהל את כולם, עקרון היסוד המנחה אותו הוא: לספק את השירות והמוצר על פי הסטנדרטים המקובלים, בזמן הקצר ביותר ובמחיר הנמוך ביותר.

 

מתוך עיון בשני העקרונות: עקרון היסוד שלך כבעל הבית ועקרון היסוד של הקבלן הכללי, אנו רואים שקיים הבדל ביניהם. הבדל זה משמעותו ניגוד אינטרסים ביניכם.

 

עיקרון נוסף המנחה את הקבלן הכללי הוא: השאיפה לרווח מקסימלי.

אם נתבונן במשוואה: רווח = הוצאה - הכנסה, הרי שלצורך הגדלת הרווח, ישאף הקבלן הכללי להקטין את ההוצאות. כאשר הפרויקט הנדון הוא ביתך, הקטנת הוצאות משמעותה חומרים זולים יותר, עובדים זולים יותר וקבלני משנה זולים יותר. כאן נשאלת השאלה, האם אתה יוצא נשכר או אולי ניזוק? המציאות הראתה עד כה כי מרבית הבונים לא פנו אל קבלנים כלליים. הסיבה העיקרית לכך היא שהרווח של הקבלן נוצל על ידי הבונים להעלאת טיב החומרים והמוצרים ולשיפור רמתם המקצועית של בעלי המלאכה.


סיבה אחרת להעדפה לבנות ללא קבלן כללי היא יכולתו של הבונה להחליט על העסקתם ועל הפסקת העסקתם של בעלי המקצוע השונים. לדוגמה: בזמן ביצוע עבודות טיח יכול להתברר לבונה שהטיח עקום ושהעבודה אינה מקצועית. הוא יכול להעיר לטייח, אך זה עשוי להתעלם ולהפנות אותו אל הקבלן הכללי שאליו הוא קשור. במקרה כזה הבונה נמצא בבעיה. אולם אם הוא קשור ישירות אל הטייח יש בידיו כוח רב, ולהערותיו השלכה מיידית: הטייח יתקן את עצמו, ואם אינו מסוגל, יוכל הבונה להחליפו באחר.


בנייה בשיטת "בנה ביתך"


בנייה בשיטת קבלן שלד וקבלני משנה


 


 


חזור מעלה