1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. ביטוח עבודות קבלניות

ביטוח עבודות קבלניות

הגנה מפני כל הסיכונים הצפויים והבלתי צפויים הכרוכים בביצוע פרוייקט הבנייה.

מהו ביטוח עבודות קבלניות "בנייה בטוחה"?

בעל נכס המזמין עבודת בנייה או שיפוץ נחשב כמי שמבצע "עבודה קבלנית".

תכליתו של ביטוח עבודות קבלניות "בנייה בטוחה" היא לסייע ולהגן על אותו אדם מפני כל הסיכונים הצפויים והבלתי צפויים הכרוכים בביצוע פרויקט הבנייה הדינמי הכולל לרוב בנייה והריסת קירות, שימוש במכשירי עבודה כבדים ועבודה בסביבת מאוכלסת אשר במהלכה יכולים להיגרם נזקים משמעותיים למבנה, לעובדים, לשכנים או לסביבה בין אם בפגיעה בגוף או ברכוש.

 

בניגוד לטעות הרווחת, פוליסה שירכוש הקבלן לעצמו, אם ירכוש, אינה מכסה גם את בעל הנכס כנגד תביעות. כל ניזוק המגיש תביעה, בין שמדובר בשכן, עובד או כל אדם אחר אשר נפגע כתוצאה מהעבודה, רשאי לבחור כנגד מי להגיש תביעה ואין קל ושכיח יותר מלהגיש תביעה כנגד בעל הנכס אשר כתוצאה מהעבודה שבוצעה אצלו נגרמה הפגיעה. במקרה של תביעה תגן חברת הביטוח על מי שרשום אצלה כמבוטח ולפיכך מקום בו קיימת פוליסה רק על שם הקבלן, אין חברת הביטוח חייבת להכיר באחריות ביחס לבעל הנכס כשאינו מבוטח שלה. יתרה מכך, במצב שבו לא משלם הקבלן את פרמיית הביטוח כסדרה, עשויה פוליסת הביטוח להתבטל ובמצב זה לא תהיה כלל פוליסה המכסה בגין נזקים שיקרו בפרויקט. מכאן, מחובתו של בעל הנכס לא לסמוך על הקבלן ועל השאלה האם ערך כלל פוליסה או לא והאם קיים כיסוי מתאים. עליו לדאוג לפוליסת ביטוח על שמו שתגן עליו במישרין כנגד הסיכונים הנכבדים הכרוכים בבנייה.

 


מה כולל כיסוי "בנייה בטוחה" לפרויקט המבוטח


נזק תאונתי למבנה עצמו: נזק שייגרם כתוצאה מהעבודות או גורמים חיצוניים ואשר יפגע במבנה, במתקנים וציוד קל, רכוש סמוך ומבנים ארעיים באתר העבודה. נזק זה עשוי להיגרם כתוצאה מעבודה רשלנית, מתכנון לקוי, רעידת אדמה, נזקי טבע ועוד.



כך לדוגמה תכסה הפוליסה מקרה שבו קבלן החשמל חצב בקיר תומך וגרם לקריסת השלד או מצב שבו רעידת אדמה הביאה לקריסתו של המבנה הלא גמור.

 

ביטוח צד ג: כצד ג נחשב כל מי שאינו מזמין העבודה (לרוב בעל הנכס) או מבצע העבודה, שתיווצר לגביו אחריות בגין נזק שנגרם, וכל רכוש שניזוק ושאינו שייך למזמין העבודה או למבצע העבודה.

כיסוי זה מגן בפני:

1.נזק גופני.

2.נזק לרכוש.

3.נזק שנגרם למתקנים תת קרקעיים.

כמו כן הכיסוי דואג לתשלום הוצאות שהוצאו לשם הגנה מפני תביעה וממשיך להגן מפני תביעה אפשרית למספר שנים נוספות לאחר סיום העבודה. במסגרת כיסוי זה תכסה הפוליסה את תביעתו של השכן שנפצע בגופו מאבן שנפלה עליו בזמן הבנייה, או במקרה שבו טרקטור שהזמנת פגע בצינור של העירייה וגרם לפיצוצו או מוטט את החומה של השכן.

 

חבות מעבידים פיצוי לנזקים שנגרמו לעובדי הקבלנים וקבלני המשנה במהלך העבודה.

כיסוי זה בא להגן מפני מצבים דוגמת המצב שבו עובד שבר רגל בנפילה מהסולם, ואינו יכול לעבוד ולהתפרנס מספר חודשים. במקרה זה אין העובד מחויב לתבוע רק את מעבידו כדי לקבל פיצוי על נזקיו, אלא יכול לתבוע את בעל הנכס בנוסף על מעבידו או אף במקומו במקרה שעם חלוף הזמן העובד אינו מאתר את מעבידו או החברה שבה עבד אינה קיימת עוד.

 

היום, יותר מתמיד, קיימת מודעות גוברת לתביעות בעקבות נזקים הנגרמים בתהליך הבנייה והשיפוץ, ועל כן בוני הבית חשופים מאוד ובבתי המשפט נערמים תיקי התביעה. ביטוח פרויקט הבנייה או השיפוץ הוא בבחינת הקדמת תרופה למכה שחייב לעצמו הבונה או המשפץ שלקח על עצמו את הפרויקט הגדול ביותר של חייו.

 

חשוב ומומלץ לרכוש את פוליסת הביטוח עוד לפני העלייה על המגרש והתחלת העבודות. עריכה מוקדמת של הפוליסה לא כרוכה בתשלום נוסף אך תבטיח הגנה כבר מהרגע הראשון.
חזור מעלה