1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. משרד שנות ה - 2000. מי בכלל צריך עיצוב?

משרד שנות ה - 2000. מי בכלל צריך עיצוב?

המאמר עוסק בעיצוב משרדים

 








למרות שהמשרדים אינם המצאה בת זמננו, הרי שזהותם מתקשרת לדימויי המאה העשרים.

במאה ה -19 היווה המפעל היצרני תפאורת רקע ובתוכו

התרחשו השינויים המהותיים של התקופה (נולדו בו תנועות העובדים, בעלי ההון, מעמד הפועלים...).

בימינו, המשרדים משמשים במה להתרחשויות הכלכליות.

אם בעבר החברות התייחסו למשרדיהן כאל מקום

פונקציונלי-כלכלי גרידא, הרי שבשנים האחרונות הן מטפחות יותר ויותר את הצרכים החברתיים והפסיכולוגיים של עובדיהן ושל לקוחותיהן מתוך הבנה יסודית פשוטה: ההשקעה בכל אלה, הינה, ללא ספק, בעלת ערך בדרך אל ההצלחה!



 

המגמה שינתה כיוון והמשרדים הקרים והמנוכרים שהכרנו, הופכים יותר ויותר למשרדים

"מבויתים", כאלה המשרים אווירה נעימה. משרדים שבהם הגורם האנושי הופך להיות המרכז

ואליו מתאימים את סביבת העבודה.

 

קיימות סיבות רבות לתמורה שאנו עדים לה בשנים האחרונות בתחום עיצוב המשרדים, אבל ישנם

שני גורמים בסיסיים:

 

הגורם הראשון הוא אווירת התחרות המתמדת הקיימת בין העסקים. אותה תחרות סביבתית, שהלקוח פוגש. חברות נאלצות, יותר מתמיד, לשמור על אסטרטגיות של יתרונות יחסיים, כדי לקדם את עסקיהן. הן חייבות להיות בעלות תנופה, תושייה וזריזות, תוך התחשבות בהזדמנויות הנקרות

בדרכן ובתנועת המתחרים.

 

הגורם השני הוא התזוזה הדרמטית והמתמדת בסוג העבודה שהאנשים מבצעים.

רוח התקופה מחוללת מהפך של מעבר מסביבות עבודה על בסיס יצרני, לסביבות עבודה על בסיס של מאגרי מידע בעלי ערך כלכלי. איסוף המידע תופס את המקום העיקרי בעולם העסקים שבו אנו

חיים.

 

השילוב הזה של האווירה הקיימת בין מתחרים עסקיים והתזוזה הבלתי פוסקת לכיוון מאגרי מידע

שינה את אופי המשרדים. מאפייני העבר - תכנון בסיסי וסטטי - הולכים ונעלמים.

היום קיים צורך בפתרונות עיצוב, תוך יצירת סביבות ניהול אסטרטגיות ומתן

מענה לסביבה הדינמית של הארגון.

בעלי החברות צריכים להיות מצוידים בכלים ניהוליים, המאפשרים להם מקסימום יכולת הסתגלות

לדינמיות המתמדת והבלתי פוסקת הקיימת בשוק.

 

היות שזהו הדגש בשנים האחרונות, ראוי שתישאלנה שתי שאלות מרכזיות:

- איך החברה נראית בעיני הלקוחות שלה?

- איך החברה נתפשת על ידי העובדים שלה?

 

בעיני הלקוחות

לעיצוב הפנימי של המשרד יש פונקציה שיווקית. הוא ממלא תפקיד חשוב מאוד במשיכת לקוחות

לעסק. המראה הראשוני שקולטות עיני הלקוח, משפיע על החלטתו אם להשתמש בשירותי המקום.

חזות אטרקטיבית, היא הדרך אל ליבו של הלקוח.

כשהמפגש הזה משדר אמינות ומקצועיות, אסתטיקה ויעילות, נוצר אצלו הרושם שיש לו על מי לסמוך.

אם החברה משקיעה בעיצוב, היא מוכיחה שהיא מכבדת את עצמה ואז - ללקוח לא נותר אלא - לתת אמון בחברה כזו. לכבד אותה חזרה...

 

בעיני העובדים

העובדים מבלים את רוב שעות היום במשרד. בדרך-כלל, הרבה יותר שעות מאשר בביתם הפרטי.

במקומות שבהם ההנהלה לא נותנת את הדעת על צרכיו והרגשותיו של הפרט - העובדים רק מחכים שיום העבודה ייגמר והם יוכלו לחזור הביתה ולמתוח רגליים בשלווה...

אולם, ככל שההשקעה בתכנונו ובעיצובו של המשרד גדולה יותר, כך גם יחס העובדים לחברה

רציני ומטבע הדברים, נאמנותם למקום עבודתם גוברת. קיימת אצלם תחושת שייכות, כי השקיעו

בהם ובצרכים שלהם, כי יצרו עבורם סביבת עבודה חדשנית ומתקדמת, נוחה ונעימה.

גם הם, כמו הלקוחות, מבינים שהחברה מכבדת את עצמה ואותם. עובדים המרוצים מסביבת העבודה שלהם תורמים מעצמם ומחזירים לה את ההשקעה: בתפוקה גבוהה ובפריון.

 

לא פלא, איפוא, שהרבה חברות היום כבר מודעות לצורך להשקיע בתכנון ובעיצוב - ולא חשוב מה

גודל החלל ומהו תחום עיסוקן. הרי כולן, בסופו של דבר, עובדות עם או עבור אנשים.

 

ראייה כוללת של מערך הצרכים של החברה, של עובדיה ושל לקוחותיה, הינה חיונית והיא צריכה

לקחת בחשבון את האיזון הנכון בין יעילות פורמלית וייצוגית, לבין יצירת סביבה נעימה

ונוחה לעובד. כמו כן, היא צריכה להתחשב באופי (האם החברה מעוניינת שמשרדיה יהיו

הירארכיים, פתוחים, סגורים..?) ולקבוע את התדמית שהיא רוצה ליצור לעצמה.

 

הביטוי לנ"ל יהיה: חלוקה נכונה של החלל הנתון, שימוש נכון בתאורה, פתרונות אקוסטיים,

מתן מענה לבעיות אחסון, מיחשוב, נוחות עבודה, מתן תחושת מרחב, יצירת אווירה שקטה

ורגועה, התאמת הריהוט מבחינת הנדסת אנוש ועוד...

 

אכן, אתגר לא פשוט ניצב היום בפני המעצבים והמתכננים, אשר חייבים לספק פתרונות "תפורים

על פי מידה" וליצור סביבת עבודה הולמת שתהיה בעלת ערכים עסקיים-כלכליים ממדרגה ראשונה.

 

כשמתכננים מראש, קיימת אפשרות לספק פתרונות כוללים, תוך הקפדה על כל הפרטים הנחוצים -

הן האסתטיים והן הפונקציונליים. בסופו של דבר, יהיה חיסכון בהוצאות, אם הדברים יילקחו

בחשבון ויינתן מענה לבעיות קיימות מתוך ראייה לעתיד ולצרכים המשתנים.

 

משרדי החברה מהווים כרטיס ביקור בעיני לקוחותיה, והעיצוב ההולם מעניק סביבה תומכת

לעובדיה.

 

לכן, ההשקעה הנדרשת בטווח הקצר איננה הימור, זוהי השקעה בטוחה לטווח הארוך.

בסופו של תהליך, המנהלים יוכלו לצחוק כל הדרך אל הבנק...

                                       
חזור מעלה