1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. בדיקת עמידות מבנים ברעידות אדמה

בדיקת עמידות מבנים ברעידות אדמה

על תכנון בתים עמידים בפני רעידת אדמה וחיזוק מבנים קיימים בהתאם לתקן הקיים.

עוד בימי קדם היו רעידות האדמה אירוע טראומטי מאחר שגבו מחיר רב בנפש וברכוש. כבר     במקרא מסופר על "רעש": " דברי עמוס... אשר חזה ... בימי עוזיהו מלך יהודה... שנתיים לפני הרעש " (ספר עמוס, פרק א, פסוק א).

 

מדינת ישראל שוכנת על הגדה המערבית של הבקע הסורי-אפריקאי המהווה חלק ממערך הלוחות הנעים על פני כדור הארץ. עקב כך אזורנו פעיל סיסמית ומועד לרעידות אדמה. תיעוד רעידות האדמה בארץ ישראל מלמד כי ניתן לצפות לרעידת אדמה הרסנית בארץ ישראל בתדירות של פעם בכמה עשרות שנים.

 

ברעידת האדמה שהתרחשה בארץ בשנת 1927, נהרסו כליל מאות מבנים בלוד, רמלה, שכם, יפו וטבריה וניזוקו מאות מבנים נוספים ברחבי הארץ. אלפי אנשים איבדו את חייהם, ביתם ורכושם בתוך שניות ספורות. גם היום, בתחילת האלף השלישי, למרות כל הישגי המדע והטכנולוגיה, אין ביכולתנו למנוע רעידות אדמה או לחזות את מועד התרחשותן.

 

בנייה נכונה בהתאם לתקנים עשויה למזער את היקפי האסון. בקליפורניה, שם הבנייה נעשית על פי תקנים מחמירים, הסתכם מספר הרוגי רעידת האדמה האחרונה בעשרות, בעוד שבטורקיה, שבה רמת האכיפה בפועל של התקנים נמוכה, הגיע מספר הקורבנות בנפש לעשרות אלפים.

 

האם התקן מיושם ?

בישראל קיים תקן לעמידות מבנים ברעידות אדמה - ת"י - 413 תכן עמידות מבנים ברעידות אדמה. התקן מן המתקדמים והמחמירים בעולם, הוא בעל מעמד של תקן מחייב מכוח תקנות התכנון והבנייה. בניין שלא נבנה בהתאם לעקרונות תקן זה נמצא ברמת סיכון גבוהה במקרה של רעש אדמה. התקן התפרסם לראשונה בשנת 1975 ועבר מאז מספר עדכונים, אך רק בשנים האחרונות ניכרת מגמה של הקפדה על תכנון בהתאם להוראותיו.

מבנים שנבנו עד לשנת 1975, תוכננו במרבית המקרים, ללא התייחסות לעמידות המבנה לרעידת אדמה.

 

על בעלי נכסים והאחראים על שלום הציבור לדעת במדויק את מידת העמידות של המבנים שבתחום אחריותם. ידיעה מוקדמת זו תאפשר היערכות נכונה שתבטיח מזעור הנזק והסכנה לחיי הציבור. רק גורם הנדסי מנוסה יכול לקבוע את מידת עמידותם של מבנים. מכון התקנים הישראלי מעמיד לרשות בעלי הנכסים והאחראים על שלום הציבור צוות הנדסי בעל ידע וניסיון רב בתחום זה.

 

הערכת מבנים בשיטת האבחון הראשוני - שיטת האבחון הראשוני להערכת עמידות מבנים קיימים הופעלה לראשונה ביפן ומקובלת גם בארה"ב , ניו-זילנד וסין. השיטה מבוססת על עיבוד סטטיסטי של מידע הקשור להתנהגות קונסטרוקציות מבנים במהלך רעידות אדמה חזקות והינה אומדן לעמידותו הסיסמית של בניין נתון.

 

שימוש בשיטה מאפשר צמצום החישוב המלא לאותם מקרים שבהם הערכת המבנה בשיטת האבחון הראשוני הראתה כי קיים ספק לגבי עמידותו.

 

השיטה נסמכת על עיבוד נתוני שלד המבנה מתכניות קונסטרוקציה או בהעדר תוכנית, ממדידות של אלמנטי המבנה הנבדק ישירות באתר.

 

השיטה הותאמה לתנאים בישראל ומופעלת על ידי מכון התקנים הישראלי לבדיקת עמידותם הסיסמית של מבנים באזורים המועדים לרעידות אדמה.

 

מבנים הראויים לבדיקה בשיטת האבחון הראשוני :

כל המבנים המשמשים למגורים ונבנו לפני שנת 1975


מבני ציבור המיועדים לקלוט אכלוסיה בשעת חירום:

בתי כנסת, בתי ספר, אולמות ספורט ומתנ"סים, בתי חולים, עיריות, מרפאות, מרכזים מסחריים וקניונים, תחנות אוטובוס ורכבת, בתי מלון, אכסניות, בתי קולנוע ותיאטראות, מערך הכיבוי והעזרה הראשונה, תחנות משטרה וכל מתקן אזרחי העשוי לשמש למגורים זמניים לאזרחים שיפונו מבתיהם בעקבות רעידת אדמה חזקה.

 

מן הבדיקה ליישום

במבנים שייבדקו ויתברר שקיים ספק לגבי עמידותם, ניתן, במרבית המקרים, לתכנן מערכת חיזוקים שתאפשר התאמתם לדרישות התקנים העדכניים. צוותי מכון התקנים יעמדו לרשותכם גם בנושא חישוב מדויק בהתאם להנחיות התקן ת"י 413, כולל תכנון מערכת החיזוקים המבניים.

 

עלויות

עלות הבדיקה בשיטת האבחון הראשוני אינה גבוהה, ובכל מקרה עלותה נמוכה לאין שיעור מהיקף הנזקים העלולים להיגרם לנפש ולרכוש.


למאמר העוסק בהיערכות הרשויות לקראת רעידת אדמה באזורנו




 


חזור מעלה