1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. כלים תכנוניים לתכנון עירוני

כלים תכנוניים לתכנון עירוני

תוכנית איחוד וחלוקה מחדש, הפקעה, היטל השבחה, הקלה בבנייה והיתר לשימוש חורג.

  

- תוכנית איחוד וחלוקה מחדש - זוהי הפרצלציה שבה מתוכנן מחדש שטח ששייך למספר בעלים, בהסכמתם או שלא בהסכמתם. התוכנית תכלול טבלת הקצאה של שמאי אשר יקפיד על איזון בין ערך הנכסים לפני ביצוע התוכנית ובין ערכם לאחר ביצועה כולל תשלומי איזון אם יש צורך. הרשות חייבת להודיע לבעלי הנכסים המושפעים על ידי התוכנית על הכוונה לבצע פרצלציה. ניתן להגיש התנגדויות לתוכנית כזו. זהו אחד מהמאמצים של הרשות המקומית להשיג קרקעות לצורכי ציבור מבלי להשתמש בהפקעה.


- הפקעת קרקעות - מותר להפקיע (משמע לקחת לצורכי ציבור) 40% ממגרש פרטי ללא כל פיצוי. ליתר דיוק, ההפקעה תהיה ללא תמורה אם נעשתה לצורך שימושים מסוימים ובתמורה, אם נעשתה עבור שימושים אחרים המפורטים בחוק. מעל ל- 40% אלה, הבעלים של המגרש זכאי לפיצוי נאות.


- היטל השבחה - מטרתו לממן את הוצאות הפיתוח של הרשות המקומית במקרים שבהם עלה ערך הקרקע כתוצאה מהגדלת אחוזי הבנייה המותרים או שינוי בייעוד הנכס. על בעל הקרקע לשלם לרשות המקומית מחצית מערך ההשבחה של הקרקע (לא המבנה) בהתאם לשומת השמאי. קיימים פטורים מהיטל השבחה כגון במקרה של הרחבה עד 120 מ"ר, תוכניות שאושרו לפני שנים רבות וכו'. גובה ההיטל נקבע לפי השומה ביום אישור התוכניות גם אם עבר זמן עד הביצוע וערך הקרקע המשיך לעלות. ניתן לשלם את ההיטל עד מימוש התוכניות.



 

כלים תכנוניים אחרים הם: פיצויים, מתן אפשרות לשימושים חורגים והקלות בניה.

       
חזור מעלה