הבסיס המשפטי לפעילויות התכנון העירוני
הבסיס המשפטי לתכנון העירוני קיים בצורות שונות אולם חייב להיות בידי הרשויות ולא בידי השוק
הפרטי.
הבסיס המשפטי העיקרי בישראל הוא חוק התכנון והבנייה תשכ"ח 1965, שאליו התווספו עשרות תקנות מחייבות ועוד חיקוקים שהם החלטות מחייבות של בית המשפט העליון שלעיתים שינו נורמות שהיו מקובלות בתחום.
כל תב"ע מאושרת מהווה חיקוק. חוק תכנון הבנייה הסתמך על פקודה מנדטורית שהוחלה בולוניה
הבריטית ונועדה להבטיח שמירב הסמכויות יהיו בידי השלטון המרכזי ולא המקומי.
חוקים אחרים בתחום הם חוק המקרקעין שמתייחס לזכויות קנייניות על הקרקע ומאפשר לאזרח
לפנות לבית המשפט כדי להכריע בשאלות קנייניות. לעיתים הוא עומד בסתירה לחוק התכנון
והבנייה. מערכות חוקים אחרות עוסקות בנושאי מיסוי, רישוי עסקים, בריאות ואיכות סביבה,
ומינהל מקרקעי ישראל.
לפני ביצוע עסקה יש לבדוק את כל מערכות החוקים הללו כדי לוודא שהרוכש יוכל לנצל את
האפשרויות שבגללן הוא מעוניין בנכס.
חוק התכנון והבנייה תשכ"ח 1965
החוק מפרט מבנה היררכי מדורג שבו בראש הפירמידה נמצא השלטון המרכזי ותחתיו השלטון
המקומי, זאת בשונה ממדינות מערביות אחרות. בפועל רוב התקציבים ועבודת התכנון נמצאים
דווקא בשלטון המקומי.
מטרת החוק היא להסדיר את הפיתוח הפיזי של מדינת ישראל בכל הרמות (מהוספת מרפסת ועד
עיר חדשה), דבר שמתבצע באמצעות ועדות שונות (המפורטות להלן), סוגים שונים של תוכניות,
הליכי תכנון ואישור כלים תכנוניים אחרים.
שר הפנים אחראי לכלל הפעילות.
היררכיה של ועדות
כל ועדה מאשרת את תוכניות הגוף הכפוף לה:
- מועצה ארצית לתכנון ובנייה כוללת מנכ"לים או נציגי שרים של 12 משרדי ממשלה, 10
נציגים של רשויות מקומיות ועוד נציגים מקצועיים שונים. המועצה כפופה לממשלת ישראל,
תפקידה לעסוק בתכנון ארצי (שאותו מאשרת הממשלה) ולאשר תוכניות של ועדות
מחוזיות.
מההיבט של משרד הפנים המדינה מחולקת לשישה מחוזות.
קיימות שש ועדות מחוזיות: דרום, חיפה, ירושלים, מרכז, צפון
בראש כל אחת מהוועדות עומד ממונה (לא נבחר ציבור) מטעמו של שר הפנים וליד
הוועדות פועלות לשכות תכנון מחוזיות. בוועדה מחוזית 8 נציגי שרים,
5 נציגי רשויות מקומיות ו-2 נציגים מקצועיים. תפקידה של ועדה זו לתכנן תוכניות מתאר
מחוזיות והיא אחראית לכל התכנון המתבצע ברמה המקומית. יש לה סמכויות בתחום
הרישוי (כגון ערר), שימושים חורגים ועוד.
- ועדה מקומית אינה כוללת נציג מקצועי. מועצת הרשות המקומית מהווה באופן אוטומטי
גם ועדה מקומית לתכנון ובנייה וכוללת ועדות משנה לנושאים שונים. קיימות גם ועדות
מקומיות שונות בהרכבן, במועצות אזוריות.
בסמכותה של הוועדה המקומית מתן היתרי בנייה, הקלות בבנייה ועוד.
- ועדות נוספות: ועדה לשימור קרקע חקלאית (בדרג ממשלתי), ועדה מיוחדת לבנייה למגורים
ותעשייה - הוראת שעה, ועדה למתקנים ביטחוניים ועוד.