על מנת לקבל אישור בנייה לביתכם החדש, עליכם להגיש בקשה להיתר בנייה לוועדה לתכנון ובנייה, שאליה אתם שייכים. בקשה זו צריכה לכלול תיק תוכניות, שאותו עורך האדריכל, המהנדס או ההנדסאי (המורשים). תיק הבקשה יכלול את התוכניות הבאות: העמדת הבניין על תוכנית המגרש המעודכנת, תרשים סביבה, תרשים חישוב שטח שלהבית המוצע, תוכנית פיתוח שטח, פריסת גדרות, תוכניות הבית, חזיתות וחתכים, נספח של פיקוד העורף ועוד. תוכניות הבנייה שבתיק מבוססות על המידע שתקבלו ב"טופס זכויות בנייה" (ראה להלן).
על מנת שהטיפול בבקשה להיתר בנייה יהיה יעיל יש להקפיד על מילוי כל הפרטים הנדרשים במסמכים המצורפים לה, ועל רמה נאותה של שרטוט. את המפרט יש למלא על פי כל הדרישות.
יש לציין כי לכל ועדה וועדה קיימות הדרישות שלה.
תהליך אישורו של בית אורך לעתים גם מספר חודשים (תלוי בעומס שיש לוועדה ובניסיונו של האדריכל), ומעורבים בו גופים שונים כגון: מינהל מקרקעי ישראל, בזק, חברת חשמל, הרשות המקומית ועוד.
טופס זכויות בנייה
לפני הגשת הבקשה להיתר בנייה, יש להגיש בקשה ל"טופס זכויות בנייה" במשרדי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.
זאת על מנת לקבל מידע על זכויות הבנייה של המגרש. הכנת תוכניות הבנייה (שיוגשו בבקשה להיתר בנייה) תתבצע בהתאם למידע זה.
לבקשה זו (לטופס זכויות בנייה) יש לצרף את מפת המודד המוסמך המעודכנת. במעמד הבקשה ישלם המבקש אגרה. המידע על זכויות הבנייה יישלח בצורה רשמית בדואר אל המבקש.
המידע בטופס זכויות הבנייה מבוסס על תוכנית המתאר של החלקה, ובה מפורטים: קווי הבנייה, ייעוד הקרקע,שטחי הבנייה, גבהים מותרים, גדרות, פרטי בינוי שונים ועוד. כמו כן הטופס מפרט את כל החתימות הנדרשות לצורך בקשה להיתר בנייה.
בקשה להיתר לבניין חדש - אישורים נדרשים
יש למלא את הפרטים הנדרשים בטופס ולהגיש אותו בתיק התוכניות של הבקשה להיתר בנייה. כמו כן יש לצרף את כל האישורים הנדרשים בו
1. ציון מספרי תעודות הזהות וחתימותיהם של: עורך הבקשה, המבקש*, בעל/י הזכות בנכס, מתכנן שלד הבניין.
2. הצהרות: עורכי הבקשה, מתכנן שלד הבניין, האחראי לביצוע שלד הבניין, האחראים לביקורת.
3. שלושה מפרטים צבועים בצבעים המקובלים של הבקשה (הרמוניקה).
4. מפת מדידה (קווי בניין): עותק אחד של מפת מדידה מעודכנת עד חצי שנה מיום ההגשה.
5. הוכחות בעלות: נסח רישום מקרקעין, טאבו במקרה של קרקע פרטית או אישור ממינהל מקרקעי ישראל וחתימתו על גבי הבקשה.
6. תוכנית מאושרת ע"י פיקוד העורף.
(*) אם המבקש הוא חברה/עמותה יש להביא אישור רשם החברות/העמותות ולציין מי הם מורשי החתימה, כתובתם ומספרי תעודת זהות.