1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. הכנת הפרוגרמה ותוכנית בועות

הכנת הפרוגרמה ותוכנית בועות

תכנון הבית מתחיל בהכנת הפרוגרמה. במאמר זה מוצגות שאלות שכדאי לחשוב עליהן בהכנת הפרוגרמה, וכן מוצגות תוכניות ''בועות'' לדוגמה.

את הפרוגרמה ניתן להגדיר כרשימת הדרישות של דיירי הבית מן הבית. לכל משפחה צרכים שונים. לזוג צעירעם ילדים תהיינה דרישות שונות מאלו של זוג פנסיונרים.

 

את רשימת הפרוגרמה רצוי להכין עוד לפני הפגישה עם האדריכל. ברשימה זו תגדירו את כל דרישותיכם מן הבית:

מספר חדרי ילדים, גודל המטבח, אם ברצונכם מטבח פתוח או סגור, מטבחון, אם תהיה יציאה מהמטבח לחצר, אם המטבח ימוקם סמוך לחנייה, אם יחידת ההורים תכלול חדר ארונות, אם ברצונכם חדר עבודה, אם תהיה לחדר העבודה כניסה נפרדת וכו'.

 

שאלות נוספות שרצוי להעלות בדיון בעניין רשימת הפרוגרמה הן: מה מידת הקרבה של החדרים זה לזה, אם ברצונכם שחדר ההורים יהיה "מנותק", שפינת הטלוויזיה תמוקם סמוך למטבח, איפה ימוקם "חדר השירות" – ליד המטבח או ליד חדרי הרחצה וכו'. נהוג להגדיר שאלות אלו כשאלות פוליטיות, ארגון פנימי של יושבי הבית. עם התשובות לשאלות הללו מומלץ להגיע אל האדריכל.


אדריכלים אחדים נוהגים לקיים שיחת "מחקר" שכזו עוד לפני תחילת התכנון. שיחה שכזו, מן הראוי שתוביל להבעת טעמכם ורצונותיכם, למשל: "אני אוהבת בית מואר", "אני אוהב בית פתוח עם חלונות ענקיים", "אני אוהבת להיות בשליטה אני רוצה את המטבח וחדר השינה לכיוון כניסת הבית". חשוב מאוד שתעלו את כלהנקודות הללו בפני האדריכל, ובעיקר בפני עצמכם, על מנת להתקרב עד כמה שניתן לבית החלומות שלכם. וזכרו, כל אחד מבני הזוג מגיע עם החלומות שלו, לעיתים החלומות מתאימים ומתאחדים, ולעיתים לא. החוכמה היא לתכנן בבית אחד שני בתים חבויים עבור כל אחד מכם.





תוכנית בועות


 תוכנית בועות עוזרת לכם להבין את היחס בין החללים השונים בבית, ולבטא את רצונותיכם ההתחלתיים בפני האדריכל. הכנת התוכנית יכולה להיעשות על ידיכם באופן עצמאי או בעזרת אדריכל או מעצב פנים.













דיאגרמות מסוג זה מעלות שאלות לגבי ניצול חללי מעבר למיניהם, הנוף שישתקף מכל חדר, והקשר בין החללים השונים. בשלב הבא תתחילו להגדיר את החללים וממדיהם באופן פרטני יותר, כנלמד בקורס עיצוב הדירה.


לקריאה בנושא: עלות בניית בית פרטי: כל המרכיבים שצריך לקחת בחשבון


 


חזור מעלה