1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. התקשרות עם אדריכל / מעצב פנים

התקשרות עם אדריכל / מעצב פנים

המאמר מסביר כיצד יש ליצור קשר עם אדריכל או מעצב פנים ומהו תפקידם

אדריכל הוא האיש המופקד על תכנון ביתכם, בין שמדובר בשיפוץ ובין שמדובר בבניית בית חדש. מלאכתו היא לתרגם את עיקר הרצונות שלכם לבית. למעצב פנים יש ידע בנושאי סגנונות עיצוב שונים, חומרים שונים ושילובם יחד, צבעים והשפעתם על הסביבה, כיצד ליישם רעיונות ועוד.


 


אדריכל / מעצב פנים צריך להכיר את צורכיהם של יושבי הבית ואת טעמם האישי וליצור סביבה אסתטית ונוחה, שתתאים להתנהלות הביתית המבוקשת. מתכנן טוב אינו כופה את דעתו על הלקוח, אלא מספק פתרונות אפשריים לפי רצון הלקוח ומכוון אותו במקרה של טעות בתכנון.


תהליך העבודה עם המתכנן מתחיל עם גיבוש תוכנית הבנייה או השיפוץ. תוכנית זו נעשית בהתאם לבקשות הלקוח. המתכנן גם מכין מפרט טכני ופרוגראמה, והוא אמור להגיש      אותה לרשויות המתאימות לאישור. כשמדובר בשיפוץ, יש צורך באישור הרשויות (הוועדות המתאימות).


במקרה שישנם שינויים במבנה, רק אדריכל מורשה או קונסטרוקטור יכול לחתום על תוכניות ההגשה.


במסגרת תפקידו מכין המתכנן תיק תוכניות לביצוע הכולל:



  •  תוכניות הריסה (במקרה של שיפוץ)

  •  תוכניות בנייה

  •  תוכנית של פריסת קירות (במיוחד אם מתוכננים אלמנטים בקירות)

  •  תוכנית מטבח פריסה

  •  תוכנית אמבט פריסה

  •  תוכנית חשמל ותאורה

  •  תוכנית מערכות, בייעוץ עם בעלי מקצוע מורשים

  •  רשימת פתחים

  •  תוכנית ריצוף

  •  תוכנית צבע

  •  תוכניות ריהוט לנגר (אם סוכם מראש)


בעניין המפרט הטכני - המתכנן הוא האחראי על הכנת המפרט, אך יש לציין שבדרך כלל מדובר בתהליך משותף שבו משתתפים שני הצדדים: המתכנן והלקוח.


ככלל, מומלץ למשפצים ולבונים להיות מעורבים בבחירת החומרים והאביזרים. לכן, לקראת גיבוש המפרט הטכני חשוב לערוך סקר שוק ובו לבדוק את הסוגים השונים של האביזרים הקיימים בשוק ואת מחיריהם. את הצעות המחיר יש לקבל על פי סוג הפריט הדרוש והכמות הדרושה. ככל שיהיה בידכם ידע רב יותר לגבי סוגי החומרים, טיבם ומחירם, ניתן יהיה להחליט על סוג המפרט הטכני הרצוי לכם. לצורך הכרת החומרים וקבלת הצעות מחיר ניתן


לערוך סיור במרכז הבנייה.


 


איך מאתרים אדריכל/מעצב פנים טוב? 


מומלץ לקבל המלצות מחברים או ממכרים, להתרשם מבתים קיימים, מהסגנון, מאיכות התוכניות ומאיכות השירות.


 


בפגישה עם המתכנן כדאי לבקש ממנו רשימת ממליצים, לברר את תנאי התשלום ולהבין מה נכלל בהתקשרות ביניכם. האם אתם מוגבלים במספר הפגישות, האם ההתקשרות כוללת סיוע בבחירת חומרי גלם, מה היקף הפיקוח בשטח ועוד. רצוי לחתום עם המתכנן על חוזה התקשרות, אשר יגדיר את כל הנושאים הללו וכן את נושא השכר וזמן העבודה, כפי שסוכם בשיחות ביניכם.


 


ברוב המקרים ניתן לומר כי התקשרות מוצלחת בין המתכנן לבין הלקוח יכולה להביא לתוצאות מרהיבות ולהקלה רבה על הלקוח, במיוחד אם הוא אינו בקיא בנושא הבנייה והשיפוץ.


 


מתפקידו של המתכנן, בנוסף לאמור לעיל, לפקח על עבודת הקבלן ולדאוג במשך כל שלבי עבודת הבנייה והשיפוץ כי אכן העבודה מתבצעת בהתאם לחוזה אשר נחתם בין הלקוח ובינו.


 


שיפוץ עצמאי


אם אתם מתכננים לבצע שיפוץ ללא עזרת מעצב פנים או אדריכל, יהיה עליכם להכין את המפרט הטכני בעצמכם. להכנת המפרט הטכני בצורה מדויקת חשיבות רבה; המפרט הטכני הוא למעשה "רשימת הקניות" שלכם - הוא מפרט את כל החומרים שיוכנסו לבית במסגרת השיפוץ (הוא כולל את סוג הפריט הדרוש ואת הכמות הדרושה). ככל שהמפרט הטכני יהיה מדויק יותר לגבי סוג הפריט הדרוש, כך יימנעו אי נעימויות בהמשך וכך גם ניתן יהיה למנוע בזבוז כסף מיותר. המפרט הטכני יצורף לחוזה ההתקשרות עם הקבלן הראשי או עם קבלני המשנה והוא יהיה חלק בלתי נפרד ממנו.


 אדריכל או מעצב פנים? באיזה בעל מקצוע נבחר ומתי


 

חזור מעלה