1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. גישות בתכנון הבית ובעיצובו

גישות בתכנון הבית ובעיצובו

תכנון מהחוץ פנימה, ומבפנים החוצה. תורת הפנג שואי הסינית ותאוריית "הבית הפנימי". ריאיון עם ד"ר אריה פלד, הוגה התאוריה.

תכנון הבית הוא אחד השלבים המשמעותיים ביותר. תכנון נכון של הבית יקבע במידה רבה את איכות החיים של המשפחה בו. חשוב לזכור כי הבית צריך לשמש את המשפחה לאורך שנים ולכן מומלץ שתכנונו יהיה גמיש.


תחילתו של תהליך התכנון היא בהצגת הדרישות והרצונות שלכם מהבית בפני האדריכל (ראה רשימת פרוגרמה). על פי רשימה זו האדריכל יוצא לדרך. בפגישות הבאות יציג בפניכם האדריכל אופציות שונות לתכנון הבית.





 


קיימות שתי שיטות עקרוניות לתכנון הבית :

הראשונה- מהחוץ פנימה, השנייה- מבפנים החוצה

 

 השיטה לתכנון מהחוץ פנימה מתאימה למקרים שבהם ללקוחות חשובה מאוד צורתו החיצונית של ביתם והם יודעים כיצד הוא אמור להיראות מבחוץ. במקרים אלה תכנון החזיתות הוא הדומיננטי והראשוני, ולאחר מכן עוברים לתכנון הפנים. בכל אופן, תהליך התכנון בנוי מהצעות של האדריכל ומהערות של בעלי הבית תוך התכנסות אל התוכנית המגובשת הסופית.



 "הבית הפנימי"




- כיום מייחסים חשיבות רבה לתכנון הרגשי פסיכולוגי פוליטי של הבית. קיימות גישות שונות המתבססות על תורות ומחקרים אשר מעניקים משקל רב לתחושה של בני הבית בתוך הבית. תורת הפנג שואי הסינית, למשל, מדברת על עיצוב הבית למען הבריאות, התחושה הטובה והאושר, וזאת תוך כדי התייחסות לכיווני אור, זרימת אנרגיות ועוד.

התורה עוסקת בעיקר באומנות המיקום - כיצד למקם רהיטים וחפצים בבית על מנת לקבל זרימה טובה יותר.

 

- תאוריה מרתקת בתחום זה היא תאוריית "הבית הפנימי". היא פותחה על ידי ד"ר אריה פלד מהטכניון, אשר חקר את האדריכלות בהקשר הפסיכולוגי (ולהלן ריאיון עמו). קהל הבונים, המשפצים וגם אלו אשר כבר גרים בדירות או בבתים, מוזמנים לפנות אל המעבדה בפקולטה לאדריכלות ולקבל ייעוץ בנושא "הבית הפנימי".

 

  

ריאיון עם ד"ר אריה פלד על משמעות "הבית הפנימי"

מראיינת: אורלי רובינזון

 

ד"ר אריה פלד הוא האיש שהעלה לדיון ציבורי את הקשר שבין הצרכים הרגשיים למקום שבו אנו גרים או עובדים.

רבים מאתנו מתעניינים או עוסקים בתכנון המקום, בניית בית חדש, שיפוץ דירה קיימת ואפילו הוספת פרט דקורציה זה או אחר במקום העבודה או בבית. הכול על מנת ליצור לעצמנו סביבה נעימה ונוחה יותר. סביבה שבה נרגיש בטוחים, חיוניים וחיים. חלקנו נעזרים באדריכלים, אדריכלי פנים או נוף על מנת שיתכננו עבורנו את בית חלומותינו. רבים מאתנו שוכחים לעצור ולחשוב. לחשוב מה בעצם טוב לנו? באיזו סביבה אנחנו נרגיש טוב יותר?

לא כל מה שפוטוגני ומצטלם טוב הוא בהכרח טוב ונעים גם לנו. רבים מאלה הבונים או המשפצים את ביתם לא ממש מקדישים מחשבה לרצונות, לאהבות ולהרגשות שלהם, של משפחותיהם ושל סביבתם החברתית. רבים מתמסרים למתכננים, שגם הם, לא ממש ערכו "בדק בית" עבורכם ולא גילו יחד אתכם מה באמת טוב לכם.

כמי שעוסקת בתחום תכנון בתים פרטיים ועיצוב פנים, התרגשתי לגלות את תאוריית ה"בית הפנימי" של ד"ר אריה פלד. עוד יותר התרגשתי במעמד הייעוץ. בחדרו אשר בטכניון שעל הר הכרמל, בעזרתו האדיבה של אריה, חזרתי אל מחוזות ילדותי. כתבתי ודיברתי על הבית שהיה לי, על הבית שחלמתי עליו, על הבית שלי כעת ועל הבית שאני חולמת אותו. נגעתי בנקודות מאוד רגישות, ויחד עם אריה הגעתי לחיזוקים לגבי תוכניות הבית שלנו, שאותן הצגתי בפניו.

עברתי תהליך של חשיבה, פיתוח המודעות מה טוב לי ולמשפחתי, בכל הקשור לבית שלנו. ההתנסות הייתה מרגשת. התחברתי אל "הבית הפנימי" שלי ; ואל תאוריית הבית הפנימי של ד"ר אריה פלד. התאוריה היא מדעית ומבוססת, ואינה מיסטית (כך לפחות הרגשתי). היא קושרת שני תחומי חיים שהם כל כך חשובים פסיכולוגיה ואדריכלות.

למען קוראי מרכז הבנייה, ולמען אלו שעומדים לבנות, לשפץ או לחדש את ביתם ערכתי עם אריה ריאיון אינטרנטי, ולהלן עיקרי הדברים:

 

אריה, כמי שפיתח את תאוריית ה"בית הפנימי" כיצד אתה מסביר תאוריה זו לקהל הרחב? מהו הבית הפנימי עבור הלקוח? ומהם העקרונות העיקריים של הבית הפנימי?

 

 

 היחס הראשוני בינך למקום הוא של היותך מחובקת על ידו. ואני משתמש כאן במונח "מקום" באופן צר, הייתי צריך אולי לדייק ולומר "הנוכחות המרחבית של מקום" - הגבולות שלו, האור, הריח, האקלים שבתוכו, הנוכחות שלו בסביבתו.

את מחובקת על ידו, את חלק ממנו, את תמיד בפנים, את תמיד בתוך: בתוך חדרך, בתוך שדה, בתוך רחוב, בתוך העולם. המקום נושא אותך כמו תינוקת בזרועות אימה. לפעמים האחיזה חזקה וחונקת והתינוקת מציצה דוממת או מיבבת ללא יכולת לזוז בתוך סד זרועותיה.

לפעמים אחיזתה רופפת ולתינוקת בזרועותיה אין במה להיאחז, במי לבטוח.

ולפעמים אחיזתה נכונה ותינוקת נינוחה יושבת לבטח בזרועותיה וחוקרת את העולם ואת גופה בעיניה, בפיה, בכפות ידיה.

וכך גם לגבי החדר הזה וכל מקום אחר. מתקיימת בהם עלילה מרכזית של אחיזה שמעורבים בה השתייכות וחופש.

את חווה השתייכות ביחסייך עם המקום כאשר הוא גדול, מכתיב את תנועותייך, צורותיו אחידות וחוזרות על עצמן, גבולותיו קבועים ואטומים, הוא מאוכלס בצפיפות, יש בו שפע מרכיבים ויחסים והוא מזין אותך באווירה, בצבעים ובמרקמים חמים ורוויים.

מקום שיש בו הרבה מרחב פתוח, שאינו מופרד מסביבותיו שגבולותיו אקראיים וארעיים; מקום ריק, שאין בו סדר, קצת מוזנח - מותיר אותך לנפשך. לטוב או לרע הוא מאפשר לך להיות עצמאית, חופשייה.

המידה ואופן אחיזתו של מקום הנכונים לך - ייחודיים. "נכונים" במובן שהם מסוגלים להעניק לך נינוחות ולהעשיר את התנסותך. "נכונים" מבחינת הקשר שמתקיים בין ההשתייכות ובין החופש שאת חווה בהם וההשתייכות והחופש שאת חווה ביחסייך האחרים במקום: עם בני אדם, חפצים, בעלי חיים, סמלים.

מקומות אוחזים בנו לעתים אחיזה יתרה, לעתים אנחנו מרגישים בהם חשופים ונטושים ללא מאחז ובמקרים של חסד אחיזתם מאוזנת - אנחנו חווים את החיבוק שלהם כתמיכה ולא כמחנק, והחופש המרחבי שהם מעמידים לרשותנו אינו מותיר אותנו אבודים ללא מאחז, אלא עשירים באפשרויות פתוחות.

כמו ביחסים אחרים אנחנו לא תמיד מודעים לטיבו של המקום הנכון עבורנו לא למרכיבים הרלוונטיים עבורנו אישית ולא לאיזון הייחודי בין השתייכות ובין החופש, איזון שעשוי להעניק לנו נינוחות ולהעשיר את התנסותנו.

אפנות, מוסכמות חברתיות, חרדות, מרותו הממושכת של בן זוג, מונעים מאתנו לעתים להיות במגע עם המפגש הרגשי, התמים והישיר עם המקום.

תהליך "הבית הפנימי" בא להחזיר את המודעות לרובד ההתנסותי הזה. הוא יעזור לך לבחון באופן מציאותי את הנוכחות המרחבית של ביתך העכשווי או של זה המתוכנן, לגלות את הנוכחות הנכונה עבורך וכיצד ניתן לממש אותה במסגרת האפשרויות הכלכליות והחברתיות שלך.

"הבית הפנימי" יעזור לך לכוון את עיצוב מקום מגוריך להשגת האיזון הנכון בין השתייכות ובין החופש עבורך ועבור בן זוגך והמשפחה שלך. הוא יעזור לך לעצב לעצמך מקום שיחבק אותך במידה נכונה (או להזמין עיצוב שכזה). לא יותר מדי ולא פחות מדי. שלא יחנוק אותך ולא ינטוש אותך.

 

כיצד ניתן ליישם את מסקנות הייעוץ בתוכניות הבית? האם ניתן ליישם את מסקנות הייעוץ גם בדירות או בבתים קיימים? האם ניתן ליישם תאוריה זו גם בתכנון הגינה?

 

ייעוץ "הבית הפנימי" אמור לעזור במציאת מענה לשתי שאלות מרכזיות: מה הם היחסים המרחביים של מקום נתון, הנכונים ליחיד, לזוג, לקבוצה או לחברה ומה הם המרכיבים הרלבנטיים ליצירת יחסים אלה.

את התובנות שרכשת בתהליך "הבית הפנימי" ניתן ליישם בכל החלטה עיצובית, החל בבחירת פריט ריהוט, הכנסת שינויים בחלוקת החדרים של דירה קיימת וגמור בתכנון בית חדש ובעיצוב דירה.

נניח שהתהליך חשף שבבית הנכון עבורך רצוי שישררו תנאים מקסימליים של חופש מרחבי (ונניח שאת חיה כרגע לבד ואינך צריכה להתחשב בצורכיהם של אחרים):

 אם את עומדת לרכוש כורסא, רצוי שתהיה עשויה מחומרים קלים בעלי צבעוניות קרירה ומרקם עדין.

 

אם את מתכוונת להכניס שינויים בתוכנית ביתך, רצוי שתיפטרי מכמה שיותר מחיצות (אם זה אפשרי מבחינת הגבלות הבנייה המקומיות) ותגדילי את החלונות.

 אם יש לך גינה, רצוי שתפתחי את הבית אליה ככל האפשר, תשאירי בה מרחב פתוח של דשא ותשתלי מגוון של פרחים ושיחים באופן אקראי ככל האפשר.

ואם את עומדת לבנות בית, תשלבי את האמירות האלה בהנחיות התכנון שאת נותנת לארכיטקט(ית), מעצב(ת) הפנים או אדריכל(ית) הנוף.

 

כיצד ניתן ליישם את מסקנות הייעוץ בתוכניות הבית?

 

 ייעוץ "הבית הפנימי" יכול להתקיים לפני הזמנת תכנון, כחלק מהכנת הפרוגרמה הניתנת לארכיטקט(ית), מעצב(ת) הפנים או אדריכל(ית) הנוף, הוא יכול להתקיים תוך כדי עבודת התכנון כחלק מתהליך בקרת איכות וגם אחרי שהבנייה הסתיימה, כדי לבדוק את מידת ההתאמה של הבית ובמידת הצורך לבחון אפשרויות שיפור.

 

 היכן ניתן לקבל את הייעוץ? כיצד מתבצע הייעוץ? האם הייעוץ הוא בנוסף לעבודתו של האדריכל?

 

 הייעוץ ניתן במסגרת המעבדה לאקואנליזה, מוסד הטכניון למחקר ופיתוח, הטכניון, חיפה. כל אחד יכול לפנות אלינו. טלפקס: 04-8294043, נייד: 052-810675.


 


ייעוץ "הבית הפנימי" כולל שני שלבים בסיסיים:



בשלב הראשון ניתנים לך כלים שבאמצעותם את יכולה לבטא את מאפייני הבית שאתה רוצה לעצמך. התהליך מתבסס על הבנת עולמו הייחודי של היחיד גם כשמדובר בזוג או בקבוצה. הוא נעזר בכלים המאפשרים לך לבטא באופן חופשי את התנסותך וציפיותייך. התערבותו של המראיין בשלב הראשון של התהליך היא מזערית. בהמשך, בניתוח החומר שהעלית, נוטל המראיין חלק יותר פעיל אך גם אז זה נעשה תוך שיחה וקבלת משוב שוטף במשך כל תהליך הניתוח.

 אחרי שהחומר שהעלית עובר ניתוח את מוזמנת לפגישה שנייה שבה עוסקים במאפייני הבית הנכון עבורך ובהשלכות האפשריות עח נושאי עיצוב שונים. המפגש השני מכין אותך למשא ומתן יעיל ותוך ביטחון עצמי, עם אלה העוסקים בעיצוב ובנייה.

כאשר מדובר בזוג או במדגם של עובדי חברה, כל אחד מהם עובר את התהליך בנפרד, ואני עוזר לאפיין לכל אחד מהם את המקום הנכון לו או לה - בית שהוא מצרף של "הבית הפנימי" של כל אחד מהמשתתפים ולא פשרה שלא מספקת אף אחד או השתלטות "הבית הפנימי" של האחד על האחרים.

כאשר מדובר בזוג או בקבוצה מתקיים שלב נוסף שבו המשתתפים דנים ביחסים שכל אחד מהם מנסה לממש בנוכחות המקום ומגבשים יחד קווים מנחים לאופי הרצוי של המקום המשותף.

 

המשתתפים נעזרים בתהליך האקואנליטי הן כתהליך מודעות העומד בפני עצמו ניסיון להגיע לתובנה טובה יותר לגבי המפגש עם הנוכחות של מקומות, והן כהקדמה להחלטות, כגון בנייתו של מקום חדש, עיצובו מחדש של מקום קיים, בחירת רהיטים ואביזרים או קבלת החלטה על הקצאת חדרים לבני המשפחה.

ניתוח החומר מתמקד בשני נושאים עיקריים:

 

א) הבהרת היחסים שהמשתתף מבקש לממש במפגש שלו או שלה עם המקום.

 

ב) תיעוד המרכיבים המרחביים שהמשתתף(ת) העלה והתפקיד שהוא או היא

 מקצים למרכיבים אלה במימוש היחסים עם הבית.

 

בהמשך, כשאני מייעץ ליחיד, לזוג או לקבוצה כיצד לעצב את ביתם או את סביבת עבודתם, אני מצביע על התנאים המרחביים הנכונים להם בהתאם לשיחה עמם, ומשתדל לתת למרכיבים המרחביים שהועלו על ידם תפקיד מרכזי בעיצוב המקום.

כאשר מדובר בהבהרת המקום הנכון לזוג, קבוצה או מוסד עולות שתי שאלות:

 

 

- כיצד ניתן להביא אותם לשיח פורה על היחסים שהם מבקשים לממש במקום

 המשותף.

 

- כיצד ניתן לעצב מקום שיענה על הציפיות האישיות, המקוטבות לעתים, של

 המשתתפים השונים.

 

כאשר מדובר במקום מגורים מטרת התהליך היא לחשוף את הבתים הפנימיים של כל אחד מבני הזוג (ושל שאר בני המשפחה אם הם מספיק בוגרים), להביא כל אחד מהם למודעות לבית הפנימי של השני ולנסות יחד לגבש מקום שהוא מצרף של בתיהם האישיים. כך גם כאשר מדובר בקבוצה, כגון צוות עובדים של חברה או הסגל והתלמידים של מוסד הוראה.

בני זוג שעומדים להכניס שינויים במקום שהם גרים בו- לבנות בית, לרכוש דירה, להכניס שינויים בדירה קיימת, לרכוש רהיטים - פועלים מתוך תחושה שהם עומדים לעשות מעשה של יחד, כמו הורתו של ילד. למעשה מבקש כל אחד מהם ליצור באמצעות התנאים המרחביים איזה שהוא יחס קיומי אישי עם העולם, עם בן או בת הזוג ועם המשפחה כמכלול. עקב זה הם מוצאים את עצמם לעתים קרובות רבים ביניהם או שאחד מהם פורש מן העשייה ומטיל על השני את האחריות לקבלת ההחלטות הנדרשות.

 

כדי לשמור על קשר פורה ויציב, על בני הזוג להיות מודעים ולהשלים עם כך שביתם מורכב משני בתים- שלה ושלו (וכאשר ישנם ילדים, גם ביתם של הילדים). היכולת ליצור בית המקיים זה בצד זה את הבית הפנימי של כל אחד מהם היא תנאי לכך. בדומה, כאשר מדובר בקבוצה יש ליצור מצרף של תנאים מרחביים המאפשרים למשתתפים לממש את היחסים עם המקום שכל אחד מהם או שקבוצות בתוכם, מבקשים לעצמם.

 

 

 

חזור מעלה