1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. בחירת מודד מוסמך

בחירת מודד מוסמך

המאמר נותן טיפים לבחירת מודד מוסמך לפרוייקט

עם החלטתך לבנות את ביתך בכוחות עצמך בין אנשי המקצוע שיעזרו לך להגיע לקו הגמר ולהיכנס לדירה מה שיותר מהר, הוא המודד המוסמך.

 

מודד מוסמך - הכוונה למודד מוסמך בעל רישיון, להלן: "המודד".

 

פרויקט בניית בית בדרך כלל הוא הפרויקט היקר ביותר שאתה מקבל על עצמך והוא כרוך לפעמים גם בהלוואות, משכנתאות ומימון כבד. שלב התכנון הוא שלב זול יחסית לכל יתר שלבי הבנייה ולכן יש לקחת לצוות את היועצים הטובים ביותר שאפשר להשיג כי שלב זה הוא שקובע את כל הליך הרישוי והבנייה ובסופו של דבר קובע מתי תיכנס למבנה וכיצד ייראו חייך וחיי משפחתך במבנה לאחר הכניסה.

 

בשלב ראשון על המודד להכין מפה טופוגרפית מצבית שתשמש הן לתכנון הנכון והן להיתר הבנייה.  מפה זו, שתיקרא להלן "המפה", היא תנאי הכרחי לתכנון הבית ולקבלת היתר בנייה.


 

 

בחירת המודד

כמו בבחירת יתר היועצים שתצטרך, כגון אדריכל , יועץ חשמל, מים וביוב, קונסטרוקטור ויועץ משפטי, כך עליך לבחור גם את המודד. יש כמובן אפשרות פשוטה דרך מדריכים שונים כמו דפי זהב, אולם לדעתנו טוב להתייעץ עם אנשי מקצוע כמו האדריכל או לבדוק ברשות המקומית מיהו המודד הידוע כבעל מוניטין הפעיל באזור. חשוב לוודא שהמודד הוא אמין, מקצועי, בעל ותק וניסיון מקצועי רב.

 

רצוי לברר בסביבת העבודה שלו, כלומר לבקר במשרדו.

 

חשוב לבדוק אם יש לו ביטוח מקצועי מתאים.

 

לדעתנו כדאי לבחור מודד החבר באגודת המודדים המוסמכים, היות שלאגודה יש מוסדות בירור שונים ובית דין פנימי היכול בבוא היום, אם תתעורר בעיה, לעזור לך.

 

 

התשלום למודד

כמו בכל מקצוע חופשי קיימים הבדלי מחירים ואפילו משמעותיים בין מודד למודד, לכן חשוב לוודא שבידי המודד יהיו כל הנתונים המתאימים להכנת הצעת מחיר.

 

מהו המחיר הטוב ביותר? את זה יודעים רק בסוף הבנייה. לכן לאור הנתונים וההמלצות שקיבלת על המודדים השונים והצעות המחיר שקיבלת תוכל לבחור את המודד שלדעתך יבצע את העבודה הטובה ביותר ובמחיר סביר ולאו דווקא הזול ביותר.

 

 

מועד מסירת המפה

כמובן עם קביעת ההסכם עם המודד עליך לעמוד על כך שהמודד ינקוב בתאריך מסירת המפה ואם יש צורך - מאושרת על ידי הרשות המקומית האחראית לאישור היתר הבנייה.

 

מה כוללת המפה

כותרות שונות כמו: מקום, גוש, חלקה, שטח החלקה. או לחלופין גם מס ת.ב.ע. ( תוכנית בניין ערים) מס מגרש, שטחו וכו.

 

המפה תכלול את כל העצמים והפרטים הקיימים בשטח, כגון מבנים, גדרות, מדרכות, מכסים של תשתיות תת קרקעיות, עמוד חשמל, עמוד טלפון וכו. המדידה תכלול את הכביש בחזית המגרש וכ- 10 מטר רצועה נוספת בהיקף המגרש. ליד כל הפרטים הנ"ל צריכים להופיע גם גבהים אבסולוטיים. המפה צריכה להיות קשורה לרשת הקואורדינטות ישראל החדשה והגבהים צריכים להיות קשורים לרשת הגבהים של מ.פ.י (המרכז למיפוי ישראל). בשטחים פתוחים יראו גם קווי גובה.

 

המפה תציג את גבולות ומידות החלקה או המגרש.

 

יש סדרה של הערות שונות שעל המודד לכתוב בשולי המפה, כמו מקורות ביסוס לגובה ולקואורדינטות ומקורות לקבלת נתונים לגבולות שטח המגרש. כמו כן יש לצרף תרשים סביבה.

כל אלה בכפוף לתקנות המדידה 1998.

 

בשולי המפה צריכים להופיע שם המודד, מספר רישיון, כתובת, טלפון, תאריך מדידה אחרון שרטוט וחתימה במקור.

 

ביצוע המדידה ועריכת התוכנית צריכים להתבצע בהתאם לתקנות המדידה החדשות 1998 . בתקנות אלה יש תיאור מפורט לשיטת המדידה ולדיוקים וכן תיאור מפורט לכל מה שהמפה צריכה לכלול ולאופן עריכתה.

 

 

ליווי הפרויקט ע"י המודד

לאחר גמר שלב התכנון וקבלת ההיתר, הגעת בשעה טובה לשלב הבנייה.

 

גם בשלב הביצוע יש למודד תפקידים חשובים:

 

1. על המודד לסמן את פינות גבולות המגרש ואת פינות המבנה ולהעבירם בצורה מסודרת עם מסמך מתאים לאחריות הקבלן.

 

בהמשך יש כמה שלבים שבהם נקרא היזם להזמין את המודד וזאת בהתאם לחוק התכנון והבנייה פרק ה סימן טז. אי הזמנת המודד בשלבים אלה כרוכה לפעמים במתן צו הפסקת עבודה על ידי הרשות המקומית.

 

2. על המודד לאשר בכתב לאחר ביקורת בשטח שמקום החפירות הנועדות ליציקת היסודות מתאים למקום הבניין כפי שאושר בהיתר.

 

3. על המודד לאשר בכתב לאחר ביקורת בשטח שקומת המסד נבנתה באתר בהתאם להיתר מבחינת המקום ומבחינת הגובה.

 

4. בהתאם לדרישת הרשות המקומית על המודד להכין מפה מצבית לטופס 4. מפה זאת נמדדת לאחר הקמת קיר הגדר ההיקפית.

 

5. בהתאם לדרישת הרשות המקומית על המודד להכין מפה מצבית בגמר הבנייה. מפה זאת מצטרפת ביחד עם אישורים נוספים לבקשה לקבלת טופס אכלוס.

 

6. בהתייעצות עם היועץ המשפטי שלך יש לבדוק את נושא רישום המגרש, ואם יש צורך, לבקש מהמודד שיכין תוכנית לצורכי רישום כדי שהנכס יוכל להיות רשום על שמך במשרדי המקרקעין.  יש לבדוק נושא זה מיד עם תחילת הליך הבנייה. אם יש צורך, כדאי להתחיל בתהליך הרישום במקביל לביצוע תהליך הבנייה. העדר רישום פוגע בזכויות על הנכס ומוריד את ערכו.


 
חזור מעלה