1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. תקנים ישראליים בנושא צבע

תקנים ישראליים בנושא צבע

המאמר מציג את ארבעת התקנים הישראליים הקיימים בנושא צבע (ת''י 809 , ת''י 1945 , ת''י756, ת''י 1637 ). התקנים עוסקים בצבעי תחליב ובצבעים סינתטיים אלקידיים.

קיימים ארבעה תקנים המתייחסים לנושא הצבע על סוגיו. התקנים מגדירים את סוג הצבע שעליו חל התקן, את תכונותיו, את דרישות הרכב הצבע ואת תהליכי הבדיקה שלו.

 

ת"י - 809 צבעי תחליב מימי רחיצים לשימוש פנימי (יולי 1996)

התקן חל על צבעי תחליב מימי רחיצים, המיועדים לצביעת משטחים פנימיים במקומות מקורים הצבעים שאליהם מתייחס התקן מיועדים להשמה על תשתית צמנטית או מינרלית, כגון בטון, טיח, לבנים, לוחות צמנטיים וגבס.

 

בתקן קיימים אזכורים לתקנים ישראליים ובין - לאומיים העוסקים בחומרים המשמשים לבדיקת הצבע. התקן מגדיר את הצבע ועושה הבחנות בין סוגי צבעים לפי סוג הברק של הצבע ועמידותו

בקרצוף.

 

כמו כן, מגדיר התקן דרישות כלליות ופרטניות לגבי תכונות הצבע, לדוגמה:

- כשבוחשים את הצבע תיווצר תערובת אחידה, ללא גושים וחלקיקים גסים, תערובת שסמיכותה

תאפשר עבודה במברשת.

- בייבוש הצבע תיווצר שכבה רציפה ואחידה. משקע המצטבר בתחתית המכל יפוזר בנקל באמצעות בחישה.

- בשעת פתיחת המכל והשימוש בצבע לא יורגש ריח לא אופייני לצבע או ריח דוחה.

- בשכבת הצבע שעל משטח כגון לוח אסבסט-צמנט, שהוכן כראוי ונצבע לפי הוראות השימוש, כשהוא מונח אנכית, לא ייראו לאחר התייבשותה סימני נזילה, בועות, קמטים, סימני זחילה או כל פגם אחר.

- גון הצבע יתאים לדרישת המזמין. בהעדר דרישה כזו, יתאים הגוון למוצהר בסימון.

 

בנוסף, מפרט תקן 809 את דרישות הרכב הצבע ואת שיטות הבדיקה להרכב הנ"ל. צבע עובר בדיקות הרכב חומרים והימצאות מתכות, בדיקות זמן התייבשות, ברק, עמידות ברחיצה ובקרצוף, כושר הסתרה, גמישות, צמיגות, יציבות באחסנה ויציבות בדילול.

 

ת"י - 1945 צבעי תחליב מימי לשימוש חוץ (מאי 1998)

התקן חל על צבעי תחליב מימי, המיועדים לצביעת משטחי חוץ בלבד או לצביעת משטחי חוץ ופנים. הצבעים שעליהם חל התקן מיועדים להשמה על תשתית צמנטית או מינרלית כגון בטון, טיח, לבנים, לוחות צמנטיים וגבס.

 

בתקן מאוזכרים תקנים ישראליים ובין - לאומיים נוספים בנושאי נוזלים, צבעים ולכות, הקשורים לבדיקות ולשיטות הבדיקה של צבעי תחליב מימי לשימוש חוץ.

 

מיון הצבעים נעשה על פי ייעודם, הברק שלהם ועמידותם בקרצוף.

התקן קובע, בין היתר, כי לאחר בחישת הצבע תיווצר תערובת אחידה, ללא גושים וללא חלקיקים גסים, ובסמיכות המאפשרת עבודה במברשת, ולא ייווצר קצף שיפריע לתהליך הצביעה.

בייבוש הצבע תיווצר שכבה רציפה ואחידה.

משקע, המצטבר בתחתית המכל, יפוזר בקלות באמצעות בחישה.

עם פתיחת המכל ובעת השימוש בצבע לא יורגש ריח לא אופייני לצבע או ריח דוחה. גון הצבע יתאים לדרישת המזמין. בהעדר דרישה כזו, יתאים הגוון למוצהר בסימן.

 

התקן מפרט את בדיקות ההרכב ותהליכי הבדיקה של הצבע. הצבע עובר בדיקות הרכב שונות, כגון תכולת חומרים, זמן התייבשות, ברק, עמידות ברחיצה וקרצוף, כושר הסתרה, גמישות, צמיגות, יציבות בהחסנה, יציבות בדילול, חדירות מים, מעבר אדים ועמידות בבליה.

 

ת"י - 756 צבעים סינתטיים (אלקידיים): צבעי גימור מבריקים (אפריל 1999)

תקן זה חל על צבעי גימור סינתטיים מבריקים, המבוססים על שרפים אלקידיים והמיועדים לצביעת משטחי פנים או חוץ, בהברשה או בהתזה.

בגוף התקן קיימים אזכורים לתקנים ישראליים ובין לאומיים עבור טרפנטין מינרלי, כמו גם עבור צבעים ולכות אחרים שמשמשים לבדיקת דרישות ההרכב ומיושמים בשיטות בדיקת הצבע הסינתטי המבריק.

 

התקן מבחין בין צבע ליישום במברשת צביעה לבין צבע המיועד לשימוש בהתזה בלבד, ומחייב פירוט זה על גבי האריזה. כמו כן, מחייב התקן התייחסות לתכולת העופרת בצבע והערת אזהרה בנושא על גבי האריזה.

 

כאשר מדובר בצבע המיועד לצביעה בהתזה ובהברשה יש להוסיף לצבע טרפנטין מינרלי המתאים לדרישות התקן הישראלי ת"י 221, בכמות שלא תעלה על 10% מנפח הצבע. לאחר בחישה תתקבל תערובת אחידה שסמיכותה תאפשר צביעה קלה במברשת או בהתזה. אם הצטבר משקע בתחתית המכל ניתן יהיה לפזר אותו בקלות בבחישה. לאחר התייבשות שכבת הצבע לא ייראו על גבי המשטח שנצבע קמטים, סימני זחילה או כל פגם אחר.

 

כאשר מדובר בצבע המיועד לצביעה בהתזה בלבד יש להוסיף לצבע את המדלל המצוין בהוראות השימוש של היצרן. התערובת שתתקבל תהיה אחידה וסמיכותה תאפשר צביעה קלה בהתזה. משקע שהצטבר בתחתית המכל יפוזר בקלות בבחישה. לאחר התייבשות שכבת הצבע לא ייראו על גבי המשטח שנצבע סימני זחילה או כל פגם אחר.

 

התקן בודק את תכולת חומרי המוצא של הצבע והרכבם. כמו כן מוצגות בו בדיקות התכונות הבאות: התייבשות למגע, התייבשות סופית, ברק, קשיות על ידי שריטה, גמישות, סמיכות, כושר הסתרה של צבעים שונים בבהירות משתנה, דקות טחינה ועמידות בטרפנטין מינרלי.

 

ת"י - 1637 צבע תחליב מימי לא רחיץ לשימוש פנימי (מרס 2000)

התקן חל על צבע תחליב מימי לא רחיץ לשימוש פנימי (המכונה "סיד סינתטי") שהמקשר בו מבוסס על תחליב מימי של פולימרים (להלן: צבע). הצבע אינו רחיץ ומיועד לכיסוי משטחים פנימיים כגון משטחים מטויחים ובטון מאושפר.

 

בתקן יש אזכורים לתקנים ישראליים, בין לאומיים ומסמכים זרים העוסקים בחומרים שנעשה בהם שימוש לבדיקות צבע הסיד הסינתטי.

 

התקן דורש ציון המילים "צבע תחליב מימי לא רחיץ לשימוש פנימי" על גבי האריזה.

 

לפי הדרישות הכלליות של התקן לגבי צבע, על המקשר להיות מבוסס על תחליב מימי של פולימרים. כמו כן, בשעת פתיחת המכל והשימוש בצבע יש לשים לב שלא יורגש ריח לא אופייני למוצר או ריח דוחה, ולא ייראה עובש על פני הצבע. משקע המצטבר בתחתית המכל יפוזר בקלות בבחישה.

לאחר בחישת הצבע בתוספת או ללא תוספת מים, לפי הוראות היצרן, תיווצר תערובת אחידה, ללא גושים או חלקיקים גסים. סמיכות התערובת תאפשר עבודה במברשת. בייבוש הצבע תיווצר שכבה רציפה ואחידה. לא ייווצר קצף שיפריע לתהליך הצביעה. בשכבת הצבע היבשה לא ייראו סימני נזילה, בועות, קמטים, סימני זחילה, סימני גרגרים או כל פגם אחר.

 

בין היתר, בודק התקן את עמידות הצבע בדרישות פיזיקליות כגון דקות טחינה, צמיגות, זמן התייבשות, כושר הסתרה ויציבות הצבע בהחסנה.

 


קישור רלוונטי:  


פורום צביעת הבית


 


חזור מעלה