1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. ריצוף באריחי טראצו -בעיות ופתרונות

ריצוף באריחי טראצו -בעיות ופתרונות

המאמר מציג את היתרונות והחסרונות של הריצוף באריחי טראצו, סוקר את התקנים וההוראות הקיימות בנושא ומציע רשימות תיוג (צ'ק ליסט) לבקרת איכות בתהליך הריצוף.


 

 

אריחי טראצו מהווים מאז ומתמיד רכיב מובן מאליו בענף הבנייה בישראל. להבדיל מהרבה אלמנטים אחרים בעבודות הגמר - משקופים, ציפויי פנים וחוץ, איטומים, חומרי אינסטלציה סניטרית וחשמלית - שבמהלך השנים הוחלפו באחרים, אריח הטראצו ממשיך לשמור על מקומו הנכבד.

ברשימת הליקויים השכיחים בבנייה, ליקויי האריחים והריצוף מופיעים באחד המקומות הראשונים. האם ניתן להתמודד עם הבעיה? האם צריך להשלים עם המצב הקיים? ואולי כדאי יותר להגיע להחלטה שלא להשתמש יותר באריח הטראצו אלא לחפש לו תחליף מתאים, כשם שמשקופי האלומיניום החליפו את משקופי העץ?

 

לצד חסרונותיו של אריח הטראצו ניתן למנות מספר יתרונות לא-מבוטלים: תוצרת כחול-לבן, זמינות, עמידות גבוהה (יחסית לשטיח, פרקט וציפויים גמישים אחרים) ומחיר נמוך (יחסית לשיש, גרניט, אריחים סינתטיים וקרמיקה). כל עוד קיימת דרישה, הן מצד יזמים והן מצד לקוחות, למוצר זה, שומא עלינו למצוא פתרונות ולנקוט בכל האמצעים האפשריים על מנת להפחית את כמות הליקויים. בנושא אריחי הטראצו קיים חומר תורתי מקיף, הן לגבי המוצר והן לגבי מלאכת

הריצוף.

 

ת"י - 6 "אריחי רצפה מטראצו או מפלחי אבן" - ספטמבר 95

ת"י 6 הוא תקן למוצר המחייב את היצרן. במהדורתו האחרונה הוא אינו משקף את ההתפתחות הטכנולוגית שחלה במפעלים ב-15 השנים האחרונות (המהדורה הקודמת יצאה באוגוסט 81), ולדעתי ניתן להחמירו. הרבה מתלונות הדיירים מתמקדות דווקא בפגמים המותרים על-פי התקן, ולהלן מספר דוגמאות. קיטום מקצועות: התקן מתיר סטייה של 50% ברוחב הקיטום - סטייה משמעותית הבולטת לעין. קילופים, שקעים ונקבים: התקן מתיר פגמים מסוג זה, אחד לכל אריח, בגודל של 3 מ"מ ובעומק של 2 מ"מ - פגמים שניתן למנעם בהליך הייצור. שברים במקצועות ושינון: מותר שבר ברוחב 2 מ"מ ובאורך של 1% מהיקף האריח - כלומר, באריח 30 X30 מותר שבר באורך 12 מ"מ! שברים בפינות: מותר שבר אחד באריח, בגודל X33 מ"מ. התקן אומר כי מתוך הפגמים שלעיל מותר שיהיו שלושה בכל אריח.

 

הניסיון מוכיח שמפעלים מצליחים לייצר אריחים עם כמות פגמים קטנה בהרבה מהמותר בתקן, אך הם נוהגים "להתכסות" בתקן כאשר הפגמים מרובים. עד להוצאת המהדורה האחרונה של התקן הותרה סטייה של 1 מ"מ (קיעור או קימור) מהמישוריות של אריח הרצפה. התרה זו תוקנה במהדורה החדשה, והסטייה המותרת עתה היא 0.5 מ"מ. גם התיקון שנעשה אינו מספיק מפני ש: א) אם נניח אריח קעור ב-0.5 מ"מ ליד אריח קמור ב-0.5 מ"מ, הפרש הגובה בין האריחים יגיע ל-1 מ"מ, וזאת בניגוד לתקן 1629 (ביצוע מלאכת הריצוף) המתיר "מדרגה" מקסימלית של 0.5 מ"מ. ב) הניסיון מוכיח שניתן להגיע בייצור לסטייה של 0.2 מ"מ בלבד מהמישוריות.

 

מפעלי המרצפות עומדים תחת השגחה ופיקוח של מכון התקנים ומצויידים בתו תקן המוכיח, לכאורה, שהאריחים עומדים בתקן הישראלי. לכאורה בלבד, מפני שלמעשה, במדגם של אריחים שנלקחו מאתר בנייה ואשר מקורם במפעל בעל תו תקן, נמצא כי האריחים אינם עומדים בדרישות התקן במספר סעיפים. מומלץ, איפוא, לבצע בדיקה חזותית של משלוחי האריחים המגיעים לאתר, ובמקרה של פגמים בכמות בלתי סבירה - עובי קטן מהמותר של שכבת המדרך (המוזאיקה) או שבר בלתי סביר של האריח בעת ההנחה - יש לקחת מדגם לבדיקה במעבדה מוסמכת.

ת"י 6 מסווג את האריחים בשני מישורים:


 


סיווג לפי עמידות בשחיקה:



סוג - 1 עמידות גבוהה

סוג - 2 עמידות בינונית

סוג - 3 עמידות נמוכה

סוג - 4 עמידות קרארה

 

העמידות בשחיקה מוגדרת בהתאם לשימוש המבנה כגון: מבנה ציבור, מגורים, תעשייה וכו.

 

סיווג לפי כמות הפגמים המותרים: סוג א, סוג ב, סוג ג.

 

בעת הזמנת האריחים חשוב להקפיד על ההגדרה המדויקת של האריח לפי סיווגו. אין די בהזמנת אריחים סוג א. יש להגדיר גם את העמידות בשחיקה. כמו כן, יש להקפיד בעת קבלת האריחים על בדיקת התווית שעל גבי האריזה, בה יהיו מפורטים פרטי היצרן וסוג האריחים כאמור לעיל. גם במפרט המכר או בחוזה ההתקשרות יש להגדיר באופן מדוייק את סוג האריח.

 

ת"י - 1629 הנחה באתר של אריחי רצפה מטראצו או מפלחי אבן - אוגוסט 94

תקן זה אינו אלא מפרט לביצוע מלאכת הריצוף, אך בהיותו "תקן" הוא מחייב לנהוג על-פיו. חשוב ביותר, איפוא, ללמוד את פרטיו ודרישותיו המהוות הוראות לאופן הביצוע הנכון. עיקרי תקן זה מופיעים ברשימות התיוג בהמשך המאמר.

 

מפרט כללי לעבודות בנייה, פרק 10:


 


"עבודות ריצוף וחיפוי" - הוצ משרד הביטחון, 1984


מפרט זה כולל סעיפים הדנים במלאכת הריצוף באריחי טראצו ובמוצר עצמו. המפרט מחייב את המבצעים עבור משרדי הממשלה. קיימות אי-התאמות בין האמור במפרט זה לבין האמור בת"י 6 ות"י 1629.




הוראות תחזוקה ושימוש בדירה - הוצ התאחדות הקבלנים, אוגוסט 1991



חוברת זו ראתה אור בעקבות הוראות תיקון 3 לחוק מכר דירות. החוברת נמסרת לדייר עם מסירת החזקה בדירה. פרק 24 בחוברת עוסק בנושא הריצוף כאשר הוא מוכן למסירה לדייר. חשוב לנהוג לפי פרק זה גם לפני מועד מסירת החזקה, שכן טיפול לא נכון במשטחים המרוצפים עלול

לגרום לנזקים בלתי הפיכים עוד בטרם המסירה.הפגמים בריצוף נובעים ממוצר פגום ו/או מביצוע לקוי. בנוסף, נגרמים פגמים גם עקב הגנה בלתי נאותה על שטחים מרוצפים, כמו דריכה במקומות בהם הטיט עדיין טרי, ספיגת שאריות אוכל, שריטות וחבלות ע"י בעלי מקצוע שונים. חלק מהפגמים הנפוצים במוצר אינם מוזכרים בתקן, למשל: פיזור אחיד של האבנים, גוונים שונים בין מרצפות מאותה סדרה, כתמי רטיבות. פגמים כתוצאה מביצוע לקוי הם: שקיעת מרצפות, ריצוף על מילוי רטוב, פוגות ברוחב לא אחיד, כתמים כתוצאה מספיגת תמיסה צבעונית של עצמים זרים בשכבת המילוי (כגון בדלי סיגריות, שיירי מזון וכו).

חלק מהליקויים מופיע כעבור זמן-מה לאחר מסירת הדירה: חומר לסתימת חורים שנעשתה במפעל נשטף עם הדטרגנטים לשטיפת הרצפה, תפרחת מסביב לאגרגט, אגרגטים נשלפים וכו.

חלק גדול מהפגמים הקשורים בביצוע ניתן למנוע ע"י בקרה נכונה ועקבית במהלך הביצוע. עקרונות בקרת איכות בתהליך הוזכרו במאמר מערכות לניהול ובקרת איכות בענף הבנייה, והם ישימים גם לגבי עבודת הריצוף.

 

להלן רשימות תיוג המחולקות לשלבים השונים:


 




 



 

 

 

סעיפי הביקורות השונים אמורים לכלול את עיקרי התקן למלאכת הריצוף, וכן סעיפי "עשה" שונים שהצטברו בעקבות הניסיון בשטח. יש, כמובן, להתייחס לכל פרויקט באופן ספציפי ולכלול ברשימות התיוג הוראות שונות בהתאמה למפרט המיוחד ולתוכניות של הפרויקט האמור. אל רשימות התיוג יש להתייחס כאל דוגמה בלבד, ואין לראות בהן תחליף לתקנים ו/או למפרטים.


קישור רלוונטי:


פורום ריצוף


חזור מעלה