1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. השגת מידע על המגרש ועל אחוזי הבנייה המותרים בו

השגת מידע על המגרש ועל אחוזי הבנייה המותרים בו

השגת מידע על המגרש מהוועדה לתכנון ובנייה לצורך הגשת הבקשה להיתר בנייה, הכנת מפה מצבית, מהם אחוזי בנייה.


בכל עיר או מועצה אזורית, בצמוד למשרד מהנדס הרשות, יושבת הוועדה לתכנון ובנייה. הוועדה היא הגוף החוקי היחיד המסוגל לספק מידע על מה שניתן לבנות על המגרש. הוועדה היא זו הקובעת את תוכנית המתאר של האזור שבו נמצא מגרשכם. לצורך קבלת המידע מהוועדה עליכם להצטייד במפה מצבית של המגרש, ערוכה על ידי מודד מוסמך ומעודכנת לתאריך בקשת המידע. לאחר שקיבלתם את המפה מהמודד יהיה עליכם למסור אותה לוועדה לשם קבלת מידע ופרטים על המגרש. פעולה זו כרוכה בתשלום.

 

לאחר מספר ימים תוחזר לכם המפה, כשעליה משורטטים קווים אדומים, המסמנים את קווי הבנייה והם גבולות השטח המותר לבנייה. קווים אלו מבהירים מהו המרחק המינימלי, המותר לפי החוק, לבניית קירות הבית מגבולות המגרש.

 

בנוסף מצורפים דפים נוספים שבהם מופיע מידע מפורט אודות אחוזי הבנייה, ייעודו של המגרש (מגורים, תעשייה, חקלאות) מספר יחידות הדיור המותרות, גובה הבניין, מספר הקומות המותרות לבנייה, גג בטון או גג רעפים, סוג החניה, מבני עזר מותרים, סוג ציפויי הקיר המותרים וכל ההוראות וההנחיות הקשורות בבנייה ובמתן היתר הבנייה.

 

אחוזי בנייה קובעים, למעשה, את גודל השטח המותר לבנייה במגרש, לדוגמא:

במגרש בגודל חצי דונם ( 500 מ"ר) שבו אחוזי הבנייה המותרים הם 55% ניתן לבנות בית ששטחו הכולל יהיה: 275 מ"ר =  500 X  55% מ"ר.

 

מגרש זהה (500 מ"ר), שאחוזי הבנייה המותרים בו הם 45%, ניתן יהיה לבנות עליו בית ששטחו הכולל יהיה: 225 מ"ר = 500 X 45% מ"ר.

 

כפי שראיתם יש הבדל משמעותי באחוזי הבנייה וייתכן כי על שני מגרשים זהים ניתן יהיה לבנות בתים שונים בגודלם. אחוז הבנייה המותר הוא אחד השיקולים העיקריים שיש לקחת בחשבון בעת רכישת המגרש.

 

המפה המצבית תוגש בהמשך פעם נוספת (ומעודכנת לחצי השנה האחרונה) כחלק מהבקשה להיתר בנייה (התיק הוורוד).

 

בכל ההתקשרויות עם הוועדה לתכנון ובנייה יש להיעזר באיש מקצוע - אדריכל או מהנדס, איש הבקי בשפה המקצועית, והוא זה שיבהיר לכם בדייקנות מה ניתן יהיה לבנות על מגרשכם, יענה לשאלותיכם ויעריך את עלות הבנייה על המגרש המבוקש.


 


חזור מעלה