1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. שימוש בגבס בבנייה למגורים

שימוש בגבס בבנייה למגורים

המאמר מציג את יתרונות השימוש בגבס בבנייה למגורים ומציע כמה המלצות ליזמים ולקבלנים המוכרים דירות שנעשה בהם שימוש בגבס.

 

השימוש בגבס לבנייה למגורים מהווה מכשול לקבלנים מחשש שהדירות לא יימכרו עקב הדעה הלא טובה הרווחת במגזרים שונים של לקוחות פוטנציאליים.

 

באופן פרדוכסלי, הגבס חדר לשכבות האוכלוסייה בעלות האמצעים בעוד שהשכבות העממיות מתקשות לקבל את הבנייה בגבס כחומר יציב.

 

מבלי להיכנס לסיבות היסטוריות, הקושי העיקרי נובע משתי סיבות עיקריות: האחת, חוסר ידע ואי הכרת החומר, תכונותיו ויתרונותיו בקרב ציבור הקבלנים הבונים בהיקפים קטנים, והשנייה - ליקויים בביצוע תשתיות העבודה בגבס של קבלני ביצוע בגבס לא מנוסים ולא מוכרים.

ניסיון העבר הוכיח שקבלנים שבנו דירות בגבס, הקפידו על ביצוע נכון לפי מפרטים והכירו את החומר על יתרונותיו וחסרונותיו, היה להם קל יותר להעביר את המסר ללקוחות ובסיכומו של דבר הדירות נמכרו כדירות איכותיות יותר מאשר אלו בבנייה קונבנציונלית.

 

יתרונות השימוש בלוחות גבס מבחינתו של המשתמש (הדייר/רוכש הדירה):

 

* איכות הגימור בלוחות גבס המיושמים בצורה נכונה, היא ברמה הגבוהה ביותר. הקיר המוגמר מתקבל חלק למהדרין. הצבע המכסה אותו מתקבל יפה ומרשים ביותר. ה"גלים" והסדקים שהם נחלת כלל בתי ישראל - אינם קיימים כאשר חיפוי הקירות נעשה בלוחות גבס.

 

* בנייה בגבס מאפשרת גימור ויצירת אלמנטים דקורטיביים, קרניזים דקורטיביים, השקעת מנורות חשמל בקירות או בתקרות, הוספה של אלמנטים דקורטיביים שונים בחדרים, במטבח, בחדרי כניסה לדירות או לבית - כל אלה אפשריים אך ורק בשימוש בלוחות גבס.

תמונות באדיבות אורלי רובינזון וערן כהן, "קו הגבס"


הגימור בביצוע תוך שימוש בלוחות גבס היא מרבית. ניתן, לפי רצון המשתמש ל"תגבר" את עובי הקירות הן באמצעות לוחות גבס יותר עבים, או על ידי שימוש ביותר מלוח אחד. בפועל, ניתן באופן טכני להגיע, בתוספת לוחות גבס, עד כדי "חדר אטום" לחלוטין הן לרעש וקול וכן לבודד ללא גבול חדרים לצורכי בידוד תרמי. במטרה להתגבר על "בעיות פסיכולוגיות" של הלקוח מומלץ להשתמש בלוחות גבס עבים 16 מ"מ במקום 12.5 מ"מ, כאשר הפרש המחיר למ"ר הנו מזערי (ובא לידי ביטוי רק בעלייה במחיר החומר), אך תוספת החוזק גדלה לאין שעור.

 

* בקרת האיכות במחיצות גבס קלה ופשוטה. קיימים תקנים מפורטים לגבי המוצרים עצמם וכן מפרטים מלאים לגבי צורת ביצוע עבודות ההרכבה וההתקנה. המוצר הסופי אינו "מוצר חדש" או "המצאה" שאין עמה ניסיון. המוצר ותהליכי עבודת הרכבתו מבוצעים בעולם במשך עשרות שנים. הניסיון שהצטבר בתחום זה הנו רב ומהימן.

 

* הקטנה משמעותית של העלויות - בבוא הצורך לערוך שינויים ושיפוצים כלשהם בדירה. מחיצות העשויות מלוחות גבס מאפשרות פירוק והרכבה מחדש, במחיר זול לאין ערוך מהמחיר של הריסה ובנייה מחדש של קירות בלוקים עם טיח. יתירה מזאת, ניתן לעשות שינויים כאלה בעבודה עצמית (בשיטת: "עשה זאת בעצמך" - "Do it yourself"). השימוש בלוחות גבס מקל ומוריד את עלויות העבודה ומפשט בצורה ניכרת את כל הכרוך בביצוע שינויים ו/או תוספות בצנרות שונות: חשמל, אינסטלציה, מיזוג אוויר וכיוצ"ב.

 

* במקרה של דליפת צנרת אינסטלציה - לא נוצרת רטיבות בקירות עצמם, באשר הנזילה יורדת כלפי מטה ומתנקזת בהתאם למתוכנן מראש בעת ביצוע מחיצות מלוחות גבס. הדליפה עצמה מזוהה מיידית וניתנת לתיקון בקלות על ידי פירוק לוחות הגבס, תיקון המעוות והתקנה מחדש של לוחות הגבס, מבלי שנשאר סימן וזכר לתיקון.

 

* חוזק לוחות הגבס גבוה - מבחינת נגיפות ומבחינה זו שניתן לתלות עליהם אביזרים או מתקנים - תוך שימוש באביזרי תלייה ובדיבלים (מיתדים מתאימים). התקנת אביזרים ו/או מתקנים מחייבת מיומנות מסוימת והתחשבות בפרמטרים שעל פיהם הותקנו הלוחות.

 

לסיכום: יתרונות הבנייה בלוחות גבס

* גימור איכותי ברמה גבוהה.

* קל לבנות את הקיר, בנייה מהירה.

* רק עם גבס ניתן לעצב את הדירה.

* קל לבצע שינויים בדירה בהתאם לצורכי המשפחה.

* קל לבצע שינויים ותיקונים ללא אנשי מקצוע בשיטת D.I.Y (עשה זאת בעצמך).

* מבודד טוב מרעש.

* מבודד טוב מחום וקור, חסין אש.

* חומר טבעי ידידותי לסביבה.

* בטוח ברעידת אדמה.

* ניתן להגדיל משך הזמן לעמידות נגד אש על ידי ציפוי בשכבות נוספות.

* והעיקר - איכות החיים עולה.

 

המלצות:

1. שדרוג הבנייה בגבס למגורים ייעשה כאשר יצרניות הגבס יכוונו את הקבלנים הראשיים וידריכו את הקבלנים המבצעים, ובמקביל יפורסמו תקני העבודה (בשלבי הכנה על ידי מכון התקנים) לבנייה בגבס.

2. שימוש בלוחות גבס לצורך מחיצות פנים בבתים ודירות חדשות מומלץ בעיקר בפרויקטים המשווקים לקהל בחתך סוציו-אקונומי גבוה הפתוח לחידושים. קהל זה מסתובב בעולם ומכיר במחיצות גבס כשיטה לחלוקת חללים בבתים

ובבתי מלון.


3. אם תחליטו על שימוש בגבס באחד מהפרויקטים שלכם, מומלץ להעביר סדנת הדרכה לאנשי המכירות אשר ילמדו כיצד לשווק פרויקטים שעושים שימוש בגבס.


התמונות במאמר באדיבות ערן כהן, "קו הגבס" ואורלי רובינזון



 
חזור מעלה