1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. פגיעות בתי יוקרה לנזקי רטיבות

פגיעות בתי יוקרה לנזקי רטיבות

המאמר מציג את הגורמים לכך שבתי יוקרה נוטים לפתח בעיות רטיבות ומצביע על חשיבות הכנת תוכנית איטום מפורטת למניעת בעיה זו. כן מוצג במאמר פתרון תכנוני לבעיה הנפוצה של הצטברות מים מתחת לריצוף.

 

 

בעת רכישת בית יוקרה נבדק הנכס מהיבטים רבים ע"י הרוכשים, אך מעטים מאוד, אם בכלל, בודקים את הנכס מן ההיבט החשוב ביותר שלו: מפרטי איטום ומפרטים אחרים למניעת נזקי רטיבות. מן הניסיון, להוציא נזק עתיר אנרגיה כמו פגעי מלחמה, רעידת אדמה, שריפה - נזקי רטיבות הם גורמי ההזדקנות והנזק הגדולים ביותר במבנים.

גם נזק שגורמים מי כיבוי אש בשריפה גדול לפעמים מנזק השריפה וכמובן שיטפון הינו צירוף של נזק רטיבות ועתירות אנרגיה.

 

בשל העובדה שתפוצת נזקי הרטיבות בבניינים בכלל ובבנייני יוקרה בפרט היא גדולה (למעשה קשה מאוד למצוא בית בלי נזק כזה) ברור שסכום היקף הנזקים הכספיים מגיע למליארדי שקלים בשנה. חלק מן הבעייתיות של נזקי רטיבות טמון בעובדה שרוב הנזק סמוי בתחילתו ומתגלה לאחר זמן רב. מים הנספגים במקומות סמויים, גורמים לנזקים רבים שיפורטו בהמשך.

 

היה ניתן לצפות שמבני יוקרה יצטיינו בהשקעה תכנונית של איטום ויתאפיינו במפרטי איטום משופרים, מאחר שבבית יוקרתי למניעת נזקי איטום, משמעות כספית גדולה יותר, אולם אין הדבר כך. בנוסף, מועד בית יוקרה לנזקי רטיבות הרבה יותר מבית רגיל מן הסיבות הבאות:

 

1. שטח מעטפת המבנה של בית יוקרה גדול הרבה יותר, יותר שטחי קירות, שטח גג גדול יותר לכן מתקיים פה כלל סטטיסטי פשוט של הסתברות גדולה יותר לחדירות מים.

 

2. בתי יוקרה מתוכננים בד"כ במפתחים גדולים יותר בין עמודים. עובדה זאת מגדילה את הנטייה לסדיקה ושקיעה עקב הגדלת מומנטי הבנייה.

לדוגמה, אופייני מאוד שביציאה מחדרי האורחים אל מרפסת ישנה דלת גדולה ומעליה קורה תלויה בין עמודים ששוקעת וסודקת את הקיר.

 

3. בתי יוקרה רבים מתאפיינים בשטח חלונות מוגדל ובריבוי חלונות. חלונות הם מוקד לחדירת רטיבות. בנוסף, עם המעבר לסגירת פתחים במסגרות אלומיניום נגרמת תופעת העיבוי על השמשות ועל האלומיניום ( = הזעה = קונדנסציה) ביתר שאת בעיקר בבתי יוקרה שאינם ממוזגי אוויר כל שעות היממה בחורף.

 

4. כמות האינסטלציה החודרת אל מעטפת המבנה גדולה בד"כ בבתי יוקרה - יותר חדרי שירותים, יותר מערכות רחיצה מיוחדות (ג'קוזי, בריכת שחיה, משאבות מים), אינסטלציית מיזוג אוויר, חשמל, גז, תקשורת בכמות גדולה, מערכות ביוב ודלוחים מורחבות יותר בשל פיזורם במבנה. נוסף על כל אלו מערכות השקיה וניקוז לאדניות.

 

5. קירות המבנה היוקרתי מתאפיינים יותר בחיפוי ביחידות בדידות כמו לוחות אבן, אריחי קרמיקה, פסיפס וכו'. לשם חיבורם למבנה בצורה שלא תחדיר מים דרושים: תכנונים, מפרטים, ביצוע של פרטים מיוחדים, פיקוח הדוק ומחמיר

כל זאת כדי שלא יחדרו מים במישקים ("פוגות").

 

6. בנייני יוקרה מתאפיינים לא אחת בצורות גיאומטריות ומרחביות חריגות שמקשים על יישום ציפוי אוטם.

 

7. ברבות מדירות היוקרה נוהגים האדריכלים ליצור שילובים מעניינים בין צורות וחומרי בנייה שיש בהם חדשנות.

ברוב המקרים חסרה בחדשנות זאת ההתייחסות המפורטת והמנוסה של האדריכל לבעיות האיטום שיוצרו בחיבורים ובמעברים מחומר בנייה אחד לשני.

 

8. ברבות מדירות היוקרה ובבנייני היוקרה, מערכות גינון, הנושקות למעטפת המבנה מבחוץ או יוצרות עומס בלתי מתוכנן על ריצוף (בעיקר במרפסות של פנטהאוזים). השקיית הגינה נספגת בקירות חוץ, אדניות כבדות מכשילות וקורעות את האיטום.

 

9. בנייני יוקרה מתאפיינים ביציאה אל מרפסות, גינות, שהם גם מוקדים לחדירת משקעים. בעיקר קורה הדבר בהעדר חציצה בין התשתית שתחת הריצוף ובין מקור הרטיבות.

 

10. רבות מדירות היוקרה ובנייני יוקרה מתאפיינים במרתפים גדולים לחניה, למגורים, לאחסון. מרתף או כל מפלס תת-קרקעי עומד בלחץ חדירת מים שלעתים יכול להיות גדול יותר מזה שמתרחש בגג. מרתפים דורשים התייחסות מיוחדת באיטום.

 

11. חלק ניכר מדירות היוקרה מתאפיינות בסביבה פתוחה לרוחות ול"הצלפת" גשמים, מכל כיווני שושנת הרוחות (בעוד שבדירות רגילות רק שני כיווני שושנת הרוחות). יוצא שבתי יוקרה "מפסידים פחות" ימים גשומים בהתאם לשינויים של כיוון הרוח.

 

מהות הנזקים האופייניים לרטיבות

 

נזקי רטיבות מתחילים בתופעות של שינוי גוון מעטפת פנים וחוץ המבנה. ממשיכים והופכים להיות כתמים מכערים.

מאוחר יותר ניתן לראות התנפחויות צבע, התפוררות חלקי טיח, התפוררות טיט לחבור, חיפוי חוץ, נשירת חיפויי קיר, הכתמת ריצוף, איבוד ברק ריצוף, התפוררות ריצוף, התפוררות פני בטון, החלדת צנרת מים, ריקבון ארונות קיר, ועובש בשטיחים ובמגירות צמודות לרצפה. תופעות רטיבות במבנה גורמות ללחות יתר, מחלות ריאה ופרקים אצל תינוקות וזקנים. ישנם מקרים בהם ילדים מפסידים מספר חריג של ימי לימודים בחורף רק בשל בעיות רטיבות  שגרמו למחלות כמו צננות, שפעות, וחמור מכל מחלות ראומטיות (דלקות פרקים שיכולות לפגוע בתפקוד הלב).

 

הגורמים לבעיות רטיבות

 

א. תכנון: למעלה מ50-% מבעיות רטיבות במבנה נובעות מתכנון לקוי. אדריכלים רבים מראים ניצוצות של יצירתיות בתכנון ובאסתטיקה מרחבית, בניצול אחוזי הבנייה עד תומם (+), ובהתייחסות פונקציונלית, אבל הם חסרי כל מושג במשמעות אינטגרציית מרכיבי המבנה כמערכת אטומה וחסינה מפני בעיות רטיבות. מעטים מאוד לוקחים לתכנון יועץ איטום או מהנדס איטום (שמגובה על ידי חברת ביטוח) שתפקידו: בחירת מערכת האיטום לכל חלק במבנה, תכנון ניקוז, תכנון הביצוע והפיקוח.

 

ב. ביצוע: באיטום עולים ונופלים קבלנים יותר מכל ענף קבלני אחר. הסיבה בד"כ שהכשרתם של העוסקים בשטח זה אינה מספקת והעבודה מפרכת במיוחד.

 

ג. פיקוח: בנוסף לקושי לפקח על ביצוע נאות של איטום כוללני, רבים מקבלני המשנה שבאים אחרי קבלן האיטום (רצפים, שרברבים, אנשי חשמל ותקשורת, אנשי מיזוג אוויר וכו')' מחבלים במערכות האיטום (פגיעות רבות נעשות מתוך אי מודעותם של אלו ובאי-בקרה מצד הפיקוח).

 

שגיאה אופיינית שגורמת לנזקים גדולים

 

ברבים מבתי היוקרה נזקים אדירים מרטיבות שמצטברת תחת הריצוף. כל מ"ר ריצוף בבית יוקרתי יכול להכיל כ-50 ליטר מים. רטיבות תחת הריצוף עם מקור הזנה יכולה לגרום למספר תופעות קשורות שצוינו כבר בפרק הקודם.

מה שמעיק מאוד ברטיבות כזאת היא שעד שמתגלה העובדה שיש מוקד לנזק רטיבות מצטברת כמות אדירה של מים ומשמשת "מאגר תחמושת" לנזק ארוך טווח.

 

גם כשמאתרים את מוקד הרטיבות ומבטלים אותו, יש להמתין לפעמים עד חמש שנים להפוגה מלאה של הרטיבות.

כאמור, בזמן תנועת המים או מחוץ ה"כלא" שתחת הריצוף, ייגרמו נזקים רבים (צבע, טיח, ריצוף, נגרות, צנרת, פלדת המבנה, ריפוד שטיחים, מגירות צמודות לרצפה ובנוסף נזק בריאותי).

 

הפתרון ה"זול" ביותר הוא המכאיב והקשה ביותר - הרמת הריצוף חלקו או רובו וייבוש התשתית.

בד"כ הגורם לנזק כזה הוא אי ביצוע פרט הכרוך בהשקעה קטנה מאוד בתכנון האיטום. אם תחת הריצוף יהיו בכל המעברים אל משטחים הנתונים לסכנת הרטבה (מרפסות, שירותים, מטבחים) קורות בטון מתחת לריצוף המשמשים כחוצצי רטיבות - תימנע התופעה.

כשמדובר על דירת יוקרה עם כ-20 מעברים בין רצפות רטובות לאחרות, מדובר בהשקעה של כ-1000 $ לכל היותר. הכלל הפשוט הזה אינו מיושם. התוצאות ברוב המקרים הן הרסניות ביותר.

 

להדגמת נזקי רטיבות ראה:




 
חזור מעלה