1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. אקווריום

אקווריום

האקווריום כפריט עיצובי - האפשרויות, התכנון והתחזוקה.


אם המילה אקווריום מזכירה לכם צנצנת קטנה בפינה בסלון ובה כמה דגים קטנים, שכל שני וחמישי מתים, מומלץ לכם לקרוא את המאמר הבא. אולי תגלו מה שרבים לפניכם כבר גילו: אקווריום הוא פריט עיצובי התורם רבות לאסתטיקה בחלל שהוא נמצא בו, מוסיף לו חיים, צבע ודינמיות בד בבד עם אווירה רוגעת ופסטורלית.

 

האקווריומים הסנטנדרטיים הם אלה הנמכרים בחנויות לחיות מחמד. הם כמובן אפשרות סבירה, אבל כדאי לדעת שהיום אפשר להזמין אקווריומים בהזמנה אישית, בהתאמה אישית לרצונות ולשיגעונות. האקווריומים בהזמנה אישית בדרך כלל כוללים מערכות משוכללות שמפחיתות באופן ניכר את הצורך בתחזוקה שוטפת וכן את שיעור תמותת הדגים למינימום. בנוסף, החברות המתקינות מספקות ייעוץ בתכנון ושירותי תחזוקה.


בהזמנה האישית אפשר להזמין אקווריום בעל זכוכית מכופפת, אקווריום שניבט מתוך הקיר או כזה שמהווה חיץ בין חללים, אקווריום הכולל אלמוגים, סרטנים ובעלי חוליות ועוד, כיד הדמיון הטובה.


אפשר לראות אקווריומים שניבטים מתוך הקיר או מהווים המשך שלו. אם שאלתם את עצמכם איך מטפלים באקווריום שקוע בתוך הקיר, התשובה היא שהוא לא באמת שקוע בתוך הקיר אלא מונח על שולחן בחלל שמאחורי הקיר.

 

תכנון

כאשר מדובר באקווריום משוכלל, חשוב לתכנן נקודת חשמל, נקודת מים ונקודת ניקוז בקרבת האקווריום. נקודות אלה נחוצות לחיבור האקווריום למערכות אוטומטיות של כניסת מים ויציאת מים הנשלטות בעזרת מחשב מים. מלבד הנוחות שמערכות שכאלה מספקות הן גם מאפשרות שליטה מדויקת על ריכוז הרעלים במים. המערכת מכוונת כך שכמות המים הנכנסת והיוצאת - הכוללת גם רעלים כמו כלור, היא מדויקת, דבר שמונע ירוקת (יוצר מים צלולים) ומחלות (של הדגים...).

 

בגלל הצורך בנקודות חשמל, מים וניקוז רצוי מאוד לתכנן את האקווריום בשלב מוקדם ככל האפשר, בשלבים הראשונים של הבנייה. תכנון מוקדם חשוב גם מפני שהוא מאפשר לעצב את החלל בצורה המתאימה לאקווריום מבחינה תפקודית, כלומר מאפשר תחזוקה, וגם מבחינה אסתטית, כלומר מאפשר להציבו במקום המתאים ביותר ומאפשר לבחור את גודלו ועיצובו. קביעת המיקום, למשל, תלויה במטרה: אם הכוונה שהאקווריום "ישטוף את עיניהם" של השוהים בחלל כשהם יושבים - גובהו יהיה שונה מזה שיהיה במקרה שהכוונה שיצפו בו בעיקר בעת עמידה. הכלל הוא שאמצע גובהו של האקווריום צריך להיות בגובה העיניים של האנשים המתבוננים בו. בהקשר זה של קביעת המקום שבו יוצב האקווריום חשוב לציין שאין להעמיד אקווריום גדול על קיר גבס. קיר גבס אינו חזק ויציב די הצורך. את האקווריום אפשר להציב על קיר רגיל, על שולחן חזק ממתכת, מעץ מלא או מסנדוויץ' ועל יציקת בטון.

 

מיקום האקווריום: חשוב להעמיד אותו במקום שלא יהיה עליו שמש ישירה. שמש ישירה יוצרת הרבה ירוקת וגם כמובן מחממת מאוד את המים בימי הקיץ.

 

סוגי אקווריומים

אפשר לחלק את האקווריומים לשני סוגים עיקריים: אקווריום מים מתוקים ואקווריום מים מלוחים.

 

אקווריום מים מתוקים - גם כאן יש שני סוגים: אקווריום הכולל צמחייה טבעית ואקווריום מסלעה או צמחייה מלאכותית.


לצמחייה טבעית נחוץ חצץ קוורץ מיוחד לגידול צמחים וכן תאורה מיוחדת (חזקה) והיא מצריכה דישון ומערכת co2 המיועדת לגידול הצמחים. לכן ההוצאות הכרוכות בהקמת אקווריום מסוג זה ובתחזוקתו גבוהות יותר מאלו הכרוכות בהקמת אקווריום שבו צמחייה מלאכותית. בנוסף, צמחייה טבעית מצריכה טיפול מסיבי יותר, כגון גיזום צמחים פעמיים בחודש לפחות.

 

אקווריום מים מלוחים - גם אקווריום מסוג זה יכול להיות משני סוגים: רגיל ואקווריום ריף. אקווריום ריף כולל אלמוגים חיים, קשים ורכים, דגי נוי ובעלי חיים נוספים, כמו סרטנים וחסרי חוליות שונים. לאקווריום ריף דרוש מקרר בעיקר לאלמוגים ולימי הקיץ החמים. אקווריום מים מלוחים רגיל כולל דגי נוי בלבד עם אפשרות לשושנות. כאן הדגים יכולים לחיות בטמפרטורה גבוהה יותר ולכן אין צורך במקרר.


כל אקווריום שבו מים מלוחים (רגיל וריף) מצריך מכשור יקר יותר מזה של מים מתוקים – ההבדל במחיר הוא גדול (כמעט פי שניים) - וגם התחזוקה שלו יקרה יותר שכן צריך לטהר את מי הברז שמיועדים לו ולהוסיף מלחים מתאימים. בנוסף, באקווריום מסוג זה לא תהיה צמחייה, אך יהיו "אבנים חיות". אבנים חיות הן אבנים שמגיעות מהאוקיינוס ושצומחות עליהן בקטריות.

 

הדגים המתאימים לשני סוגי האקווריומים שונים. בדרך כלל הדגים במים מלוחים צבעוניים יותר, אך יש גם דגי מים מתוקים בעלי צבע חזק שאינם נופלים ביופיים מדגי המים המלוחים. ובכלל, אי אפשר להצביע באופן חד משמעי על יתרון ויזואלי שיש לאקווריום מים מלוחים על פני אקווריום מים מתוקים או להפך. הכול עניין של טעם, יש שיעדיפו צמחייה טבעית ודגי נוי רגילים ויש שיעדיפו מסלעה או אלמוגים. באשר לתוחלת חייהם של הדגים - דגים יכולים להאריך ימים (אפילו עד 10 שנים) בתנאי שמספקים להם את התנאים הנכונים, ולכן חשוב לפעול לפי הנחיות של אנשי מקצוע. ככלל, ככל שהדג גדול יותר, כך תוחלת חייו גדלה.

 


חזור מעלה