1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. תאורה למסעדות, בתי קפה וברים

תאורה למסעדות, בתי קפה וברים

המאמר מספק טיפים לתכנון תארוה במסעדות וברים

                                               

במסעדות ובבתי קפה תכנון התאורה הוא חלק חשוב מאוד ביצירת העיצוב והאווירה של המקום.

חוויה של ביקור במסעדה בעלת אווירה מיוחדת ונעימה בשילוב עם הנאה מאוכל טוב נחשבת בעיני רבים כהנאה צרופה. כדי ליצור חלל בעל אווירה מיוחדת המזמין את הלקוח להתארח במקום, צריך המתכנן ליצור במקום אווירה המתאימה לו, וזו באה לידי ביטוי בעיצוב המקום ובתכנון התאורה.

 

תכנון התאורה במסעדה מתחלק לשניים: תאורה פונקציונלית ותאורה דקורטיבית. התאורה הפונקציונלית מתחלקת גם היא לשני סוגים: (א) תאורה אזורית של שולחן האוכל, הבר ואזור ההמתנה (אם יש כזה) (ב) תאורה כללית של החלל.

 

 

 

תאורת שולחן האוכל צריכה להיות רכה ומחמיאה לאנשים היושבים סביב השולחן, אך גם בהירה מספיק כדי לאפשר לקרוא את התפריט ולהתרשם מהאוכל המוגש. בסוג תאורה שכזה ניתן להשתמש בספוטים בפס צבירה או במנורות עומדות או ממוקמות על הקיר. כדאי להיזהר מתאורה העלולה ליצור חום מיותר. לתאורת הבר יש ליצור תאורה מיוחדת אשר תאיר את בקבוקי המשקה המוצגים לראווה. את משטחי העבודה של הברמן יש להאיר בתאורה מוסתרת מהלקוח ועם זאת כזו המספקת אור חזק לעבודה.

 

התאורה הכללית צריכה להיות לא ישירה ומסנוורת את העין אלא מוסתרת. ניתן להשתמש בגוף תאורה עם רפלקטור אינטגרלי או במנורות בעלות אהילים מעניינים וצבעוניים.

 

החלק השני של תכנון התאורה הוא כאמור תכנון התאורה הדקורטיבית - שלה תפקיד חשוב ביצירת האווירה הרצויה ובהדגשת האלמנטים המיוחדים של המסעדה. אפשר להדגיש את התכנון האדריכלי - פינות מיוחדות, נישות ואלמנטים בנויים וכן אביזרים מיוחדים כגון תמונות, אקווריום, וכדומה. אפשר גם להציב במקום גוף תאורה גדול ודקורטיבי בפני עצמו.

 

 

 

בבתי קפה שבהם גם מקומות ישיבה בחוץ כדאי לדאוג לתאורה חיצונית הנותנת מענה ליושבים מבחוץ, ועם זאת יוצרת דיאלוג עם תאורת הפנים של חלל בית הקפה.

 

מסעדות fast food וברים

- במסעדות fast food התאורה שונה מזו שתוארה לעיל ביחס למסעדות "רגילות". במקומות אלה מתכננים תאורה כללית חזקה יחסית הכוללת שימוש בגופי תאורה מסוג פלורסנט, המכוונת את הלקוחות לישיבה עבור אכילה בלבד.

 

- בברים ליליים שבהם האווירה חשוכה ואינטימית מאוד, משתמשים במספר מצומצם יחסית של גופי תאורה בעלי אלומת אור צרה, המאירים בעיקר את הרצפה, את התקרה ואת הקירות.

 


ולסיום, נקודה שנכונה לכל חלל בנוי החודר אליו אור טבעי - יש לתכנן את התאורה כך שתתאים הן לשעות האור והן לשעות החשכה.


לרשימת חנויות תאורה - לחץ כאן



למידע, טיפים, ורעיונות נוספים בכל הנוגע לתחום התאורה היכנסו לפורום תאורה וקבלו עיצות ממומחים בתחום


חזור מעלה