1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. חמשת היסודות בתורת הפאנג שוואי

חמשת היסודות בתורת הפאנג שוואי

המאמר מציג את משמעות חמשת היסודות ואת מערכת הקשרים ביניהם הבאה לידי ביטוי במעגל ההזנה ובמעגל הבקרה.

  

לפי תורת הפנג שואי קיימת מערכת כוחות בין האדם לסביבתו. כלומר האדם מושפע מהסביבה ומשפיע עליה: התנאים החיצוניים משפיעים על פנימיות האדם, ואילו האדם, מתוך פנימיותו משפיע על סביבתו ויכול לשנות תחומים חיצוניים בחייו.

מערכת היזון חוזר זה מובילה ליחסי- גומלין בין חמישה יסודות, על פי ההשקפה הסינית: עץ, אש, אדמה, מתכת ומים. את מערכת הקשרים בין חמשת היסודות וביטויים נמצא בסכימה של "מעגל ההזנה".

 

כל אחד מחמשת היסודות מייצג אנרגיית צ'י מסוימת, כמו גם עונה וזמן בשנה, צבע, כיוון גיאוגרפי, טעמים, מצבי רוח ואפילו איברי גוף שונים. דרך חמשת היסודות ניתן להבין את הכוחות השונים הקיימים ביקום ולנצלם, בצורה חיובית כמובן, לטובתנו ולטובת סביבתנו. מידע זה מאפשר לנו לראות את השתקפות חמשת היסודות בסובב אותנו, גם בצורתם המקורית; מתכת, עץ, אש, מים, מאדמה בעציץ או באנשים מטיפוסים שונים: שופטים וקרים כמתכת, חמים כאש או ילדותיים וחיוניים כעץ. גם האוכל שאנו אוכלים קשור לחמשת היסודות ואפילו גופנו על סך איבריו. כל הריפויים, ההתכוונות והתיקונים באים לידי ביטוי בחמשת היסודות ובהמשך בצורת המתומן=הבא-גואה. על-כן ראוי להבין היטב את משמעותו של כל יסוד ואת מעגלי ההזנה והבקרה, על-מנת ליצור את האווירה הראויה בביתנו מחמשת היסודות, כולם בשאיפה לפנג שואי טוב, שמשמעו איזון פנימי כמו גם חיצוני.

לדוגמה: מתכת מתקשרת לצבע לבן, לכיוון מערב ולסתיו, עץ מתקשר לצבע ירוק-כחול, לכיוון מזרח ולעונת האביב. מים מסומלים בצבע שחור (עומק), צפון וחורף, אש מתקשרת לצבע האדום, לכיוון דרום ולקיץ, ולעומתה את האדמה מייצגים גוני האדמה-צהוב-חום-חמרה והיא מתקשרת לאמצע הסתיו וממוקמת במרכז המעגל (הטאי-צ'י).

 

להלן פירוט חמשת היסודות:


 


 



  

 

עץ

 

 

יסוד העץ מבטא את הצעיר, את האנרגטי הפורץ כלפי מעלה, את עונת האביב, הלבלוב וההתחדשות.

כיוון מזרח מייצג את העץ, כיוון של חידוש, התעוררות לקראת צמיחה- זריחת השמש במזרח. המבט מופנה קדימה בציפייה אל הלא-נודע והחדש. לבלובו של העץ ומראהו הירוק-עז הם צבעו של יסוד זה, היכול לנוע מכחול עדין עד לירוק עז על כל גווניו. כל החומרים המייצגים את העץ כלולים ביסוד זה: סלסלות קש, צמחים אמיתיים, מחצלת, ספת קש, תמונה ובה עצים, תריס ונציאני מעץ, דלת עץ, ספרים העשויים נייר, המיוצר מעץ וכו'. העץ מסמל גם בריאות, צמיחה וחיוניות. אזור העץ בבית מקושר ל"רוח", לברכות-מזל, כלומר לאזור השפע/פרנסה וכו'. כלומר יש לשים לב שבאזור זה קיימים כל האלמנטים המסמלים עבורנו צמיחה, התחדשות וחדשנות (מובן שיהיה קשה למצוא זאת אם אזור זה נמצא בשירותים או בממ"ד שהפכנו אותו למחסן) צורתו הכללית של העץ היא: גבוהה, דקה, מאורכת.

 

 

אש

 

 

יסוד האש הפורצת כלפי מעלה מבטא את התשוקה, כלי הביטוי והחום. כיוון האש הוא דרום, שיא השמש והחום. צבעיה הם צבעי האש הבוערת, החל מכחול עז, כהמשך לעץ וכלה בכתום-אדום-צהוב. כוחה של האש בחיצוניותה, צורתה צורת חוד הפונה כלפי מעלה, משולשים, יהלומים וכל חפץ אשר צורתו משוננת, דוגמת צמח שעליו מחודדים (יש להביא בחשבון חיתוכי צ'י במקרה כזה). אלמנטים המייצגים את האש הם כמובן נרות על כל גוניהם ותאורה, אור, חפצים אדומים וזוהרים דוגמת טבעת משובצת באבן רובי, כריות קטיפה אדומות, אהיל משולש, בעלי-חיים בבית (מכיוון שהם אנרגטיים וקופצניים), טלוויזיה-ביטוי, חשמל, מוסיקה, שטיח אפגני אדום, אגרטל ובו ורדים אדומים וכו'.

 

 

אדמה


 



אדמה מייצגת את היציבות, את הקרקע ואת הביטחון. האדם בא מן האדמה וחוזר אל האדמה, ובזמנים הקדומים היה האדם מחובר לאדמה, עובד אותה ומשתתף במעגל החיים הטבעי. כיוון האדמה הוא דרום-מערב. כיוון זה בביתנו מסמל מערכות-יחסים ואת הקשרים עם בני-אדם, בין שהם בני-זוג או שותפים לעסק. את האדמה מייצגות הצורות המרובעות, כריות ריבועיות, שולחן מלבני, כלי-חימר, בדים טבעיים, לבני טרה-קוטה, מפה משובצת, כיסוי מיטה כתום-רך, רצפת קרמיקה באמבטיה וצבעי החמרה הרכים והחמים. חומה של האדמה עדין יותר מהאש ויציב ממנה. האדמה מייצגת יציבות כלכלית, זהירות וביטחון. תוואיה שטוחים ונמוכים, מתמזגים עם הטבע.


 


מתכת




 


המתכת מייצגת את יכולת השיפוט, ההנהגה וקבלת ההחלטות. המתכת בוגרת ומיושבת בדעתה, היא מגובשת, מעגלית והרמונית. בכוחה לחתוך ולהציב גבולות. כיוון המתכת הוא המערב, הערב, לקראת שקיעה וצפון-מערב, האפל יותר, לקראת הצפון. האדם השתמש במתכת בעבר כדי ליצור כלי עבודה וכדי להתייפות בתכשיטים, וגם היום כדי לאפשר את אלו ולהתקיים, אנו משלמים במטבעות=כסף ובשטרות נייר=עץ.



המתכת מייצגת בבית את אזור החברים העוזרים הקרוי גם שמיים ואת אזור האגם. בצבעיה המתכתיים:

כחול-בהיר כגון הקרחונים עד לגוני המתכות השונות, המתכת מסמלת באזורים אלו את נדיבותנו, את נכונותנו לתרום מזמננו ומכספנו לאחרים ללא תמורה, ולזכות בתמורה מהיקום באנרגיה השלווה של האגם ובעזרה מחברים. את המתכת מייצגים כל האלמנטים המתכתיים: כלי כסף, חלונות אלומיניום, סירי נירוסטה במטבח או ברזי זהב באמבטיה. קירות הצבועים לבן, גם הם מייצגים מתכת, מצעים לבנים, תכשיטים ואופניים כסופות. המתכת היא עגולה, כיפתית ואף כדורית.

 

 

מים

 

 

המים זורמים. הם חלק מהטאו, מנתיב הדרך המתפתל. המים הם החורף, קפואים כלפי חוץ אך עוצמתיים מבפנים. המים מייצגים את הרגשות הפנימיים, את חוסר היכולת לקבל החלטה, את ההשתנות לכיוון הזרם, את הגמישות ואת כוח השינוי. המים הם גם הלילה, המיסטי, הרוחני והבלתי מובן (בניגוד לאש, המוחצנת ובעלת הביטוי).

בביתנו, המים מייצגים את מסענו בחיים ואת אזור הקריירה שלנו; את הזרימה של עיסוקנו, את הדרך שבה אנו רואים את עצמנו ואת חיינו. לא בכדי, כאשר פותחים את הדלת, לפי שיטת ריבוע הקסם של האי-צ'ינג הקרויה "שער שלוש הדלתות של הצ'י", לעיתים נמצא את אזור הקריירה. הוא האזור הראשון שיחוו האורחים הנכנסים אלינו הביתה, ה"מגע" הראשון עם ביתנו, מעין "מסע" אל תוכנו ואל תוך ביתנו. מספרו של אזור זה הוא אחד(1), אנחנו ומסענו מייצגים את האחד. את הטאו. את המים מייצגים האלמנטים הבאים: הזכוכית, כדים מלאי מים, בדים שקופים או שחורים, חפצי קריסטל, עגילי בדולח, חלוקי אבן שחורים-אפורים וכו'. חמשת היסודות משפיעים זה על זה ויוצרים זה את זה- מעגל ההזנה, אולם בד בבד גם הורסים זה את זה - מעגל הבקרה או ההרס.

 

מעגלי ההזנה והבקרה

 

מעגל ההזנה

מעגל ההזנה כשמו כן הוא- יסוד אחד מזין את היסוד הבא וכך בתנועה מתמדת ישנה הזנה והיזון הדדי.

 







 
הסבר למעגל ההזנה

העץ הצעיר והאנרגטי פורץ כלפי מעלה בעונת האביב

המסמלת את הצמיחה וההתחדשות. העץ יוצא מן האדמה

ותנועתו כלפי מעלה. העץ הוא הזרע הטמון באדמה

וכוחו מפתיע אותנו בנביטה, צמיחה ופריחה. הוא גם

מסמל את הקשר בין השמים לאדמה, ממש כמו האדם,

"כי האדם עץ השדה". העץ צומח בזכות כוח שורשיו

באדמה ומבטו כלפי מעלה לכיוון השמים והאור. העץ

מזין את האש. בעירה טובה נוצרת אם יש די עץ

להבעירה. האש היא אנרגטית יותר מהעץ וממשיכה את

ההתפרצות כלפי מעלה בצורת הלהבה. צבעה של האש

משתנה לאדום-כתום וצהוב.

אם היא רגועה יותר - לגוני כחול-צהוב. האש היא עונת הקיץ, יום חם ולוהט, חושניות אשר באה לידי ביטוי חיצוני וחובק-כל. האש אינה ביישנית, היא פורצת בהתרגשות ובדרמטיות.



האנרגיה מתפשטת כלפי מעלה ולצדדים עד אשר יורדת כלפי מטה, חודרת למעמקי האדמה והופכת לגיצים ואפר. בכוחו של האפר להזין את האדמה ולחזק אותה. האדמה הופכת את צבעי האש לצבעי אדמה חומים-אדומים-כתומים ו"ארציים" יותר (חום-חמרה). העונה כעת היא ראשיתו של הסתיו. העלים נושרים, השמיים הופכים אפרפרים. זוהי תקופת ההתכנסות פנימה. תקופה יותר יינית המסמלת אגירה ושמירה, ביטחון ויציבות (שתי רגליים על הקרקע). האדמה האוגרת את מכמניה הופכת עם הזמן לאדמה מוצקה יותר, כך נוצרת בתוכה המתכת.

 

את המתכת כורים מתוך האדמה או מסלעים הנוצרים מתהליכים שונים העוברים על האדמה. המתכת מסמלת את ראשיתו של החורף, מגובשת, חזקה ואיתנה. צבעיה בהירים, בין לבן לכסוף-זהוב, משום התגבשות חלקיה במעבה האדמה. המתכת מכילה את יציבות האדמה, אך גם את כוח השיפוט החד והקר של המתכת המנהיגה ובעלת הכוח והעושר (צבעי הכסף..). המתכת מזינה את המים.

התגבשותה של האבן יוצרת את המעיינות ואחר-כך את הנהרות הזורמים בנתיב המתכת. צבעה של המתכת הבהיר משתנה עם צבעם השונה של המים. אם זרימתם עמוקה, בפנימיות האדמה, המים יהיו כהים, ירוקים על גבול הצבע השחור. כוחם רב ואיתן. הם שוצפים וביכולתם לשנות את כל הנקרה בדרכם ולעצבו לפי צורתם. בחורף קר וחשוך ממש כמו המים בראשיתם. אם קר מאוד, המים הופכים לקרח ומשנים את מצב צבירתם. המים מפכים אך הפכפכים ומשנים צורה. הם בעלי עומק, בתנועה כלפי מטה, ההיפך מהאש שתנועתה כלפי מעלה. הם "נחבאים אל הכלים" וכוחם בפנימיותם.

 

הסבר למעגל הבקרה (הרס)

כדי שהזנה זו לא תאבד פרופורציות, נמצא בין חמשת היסודות את "מעגל הבקרה". על-מנת להמחיש זאת, דמיינו מצב של השקיית יתר של צמח העלולה לגרום לריקבונו. לשם כך בא מנגנון הבקרה (הקרוי גם מנגנון ההרס).

 

המים באופן אינטואיטיבי הורסים ומחלישים את האש. כל זאת אם אנרגיית העץ חלשה, המים לא יעברו דרך יצירת העץ אלא יעברו ישר אל האש ויחלישו אותה. האש, לעומת זאת תחליש ותהרוס את המתכת, אם האדמה שבדרכה חלשה, והמתכת החותכת תהרוס ותחליש את העץ אם המים מועטים ולא חוסמים אותה. עודף עץ יחליש את האדמה כי אין אש אשר תעמוד בדרכו ותפורר אותו לאפר בהדרגתיות. האדמה הכבדה והחומה תשאב לתוכה את המים במעין ואקום ותחליש את המים אם לא תהיה מתכת חזקה דיה לשמר את המים.

 

נסכם זאת בטבלה:

 

 










































החלשה


בקרה (דומיננטי)


הזנה (חיזוק)


היסוד


מים (אם עץ בעודף

( ומתכת חלשה


אדמה (אם אש חלשה)


אש


עץ


עץ (אם מים חלש)


מתכת (אם אדמה חלשה)

 


אדמה


אש


אש (אם העץ חלש)


מים (אם מתכת חלשה)


מתכת


אדמה


אדמה (אם האש חלשה)

 


עץ (אם אין מספיק מים)


מים


מתכת


מתכת (אם האדמה חלשה)

 


אש (אם אין מספיק עץ)


עץ


מים



 

 


 


 


 


 


כדאי לשים לב שבמעגל הבקרה כל יסוד "מבקר" או מחליש את היסוד הנמצא שני מקומות הלאה ממנו במעגל. לדוגמה: יסוד העץ מחליש את האדמה אם אין מספיק אש שתאזן את האדמה. ראוי לזכור כי הפנג שואי הוא מעין "משחק" כוחות בין היסודות השונים במטרה ליצור איזון. האיזון שונה מאדם לאדם, כמו שהמטבוליזם שונה, ולכן שיווי המשחק שונים!



אי-אפשר לעבוד בצורה דטרמיניסטית-מוחלטת כשבאים ליצור איזון בין היסודות ובוודאי קשה יהיה לאמוד כמותית את היסודות, בעיקר כשמדובר בבית, לדוגמה בחדר-אורחים כיצד אפשר לכמת את היסודות? כמה אש ראוי שתהיה? כמה עץ, אדמה וכו'? כל אלו תלויים גם בכיווני החדר, בתאורה הקיימת בו, באופיים ובמצבם של בעלי הבית או של מי שמתגורר בחדר זה וכו'. לכן מומלץ לפעול לפי הבנתכם האישית בתוספת לייעוץ מקצועי.

 

 

ניתן לשלב את חמשת האלמנטים בדוגמאות הבאות:

אגרטל חרס לבן ובו ענפי שקדייה ורודים

חרס=אדמה, לבן=מתכת, אגרטל מלא=מים, ענפים=עץ, ורודים=אש

 

שולחן מלבני מעץ דובדבן בעל רגלי פליז שקצותיו מעוגלים

שולחן מלבני=אדמה, עץ=עץ, דובדבן=גוני אש, רגלי פליז=מתכת, קצוות מעוגלים=מים


לאינדקס יועצי פנג שוואי 


 



 
חזור מעלה