1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. ה"התכוונות" וה"תיקון" בתורת הפאנג שוואי

ה"התכוונות" וה"תיקון" בתורת הפאנג שוואי

המאמר מסביר את המושגים התכוונות ותיקון בתורת הפנג שואי

  

תיקון / ריפוי

אחרי שנפנים את עקרונות חכמת הפנג שואי, ניווכח לדעת שלמעשה כל הרעיון מאחורי הפנג שואי הוא:

תיקון או ריפוי. כוח הריפוי של הפנג שואי נעוץ בעובדה שריפוי זה מתבסס על שילוב של שתי הגישות האנושיות: הגישה ההגיונית-רציונלית והגישה הלא-הגיונית-אינטואיטיבית. הדרך ההגיונית מתבססת על עקרונות עיצוב נכונים, רפואה ומדע מודרני, כיוונים ולוגיקה. הדרך האינטואיטיבית נובעת מתוך התחושות הפנימיות של כל אחד, מתוך האמונה ומהדברים שמעבר לתפיסתנו. הפנג שואי בהיותו כור-היתוך של שתי הדרכים מחייב סתירות רבות בתוכו. אל תיבהלו! סתירות אלו הכרחיות בפתרון בעיות- תמיד ישנה יותר מדרך אחת. רצוי לבחור תמיד בפתרון הנוח לכם והאינטואיטיבי עבורכם,

לדוגמה: אם יועץ פנג שואי יעץ לכם לתלות מטבעות סיניים בפינת השפע ואתם חשים כי אין לכם שום "חיבור" עם המטבעות הללו והם אף פוגמים בעיצוב של חדר העבודה שלכם, העדיפו לשים במקום זאת עציץ, שיסמל פריחה ושגשוג או אפילו את ברכת הפרנסה.

 

אם כן, ריפוי ותיקון משמעם התבוננות במצב מסוים בחיינו, מציאת הבעיות, ניתוחן וסלילת הדרך הנכונה עבורנו לפתרונן. זו הסיבה שניתן תוך זמן קצר יחסית ליישם שינויים ושיפורים בחיינו בתוספת סייג אחד- ראוי להתבונן במראה הפנימית שלנו ולשאול את עצמנו שאלות נוקבות על מהות השינוי שאנו מבקשים. חלק מהריפוי והתיקון הוא ללא ספק, התעמתות עם הצדדים החלשים הנמצאים בכל אחד מאיתנו. גם אם נזמין לבית יועץ פנג שואי, נצטרך לחשוף בפניו את התחומים החסרים או הבעייתיים בחיינו. כך הוא יוכל לעזור לנו בצורה הטובה ביותר. ניתן לדמות זאת לפגישה עם רופא. אם נתלונן באופן כללי כי אנו "חשים רע", יתחקר אותנו הרופא וינסה לעמוד על טיב התחושה וממה היא נובעת באמת. רצוי כמובן, לא "לספר לעצמנו סיפורים" בדבר בעיותינו בחיים אלא לקחת אחריות על חיינו.


 


התכוונות



    








אחת ממילות המפתח של הפנג שואי היא "התכוונות". למה מתכוונים הסינים?

בהתכוונות ניתן למצוא את המשמעות העמוקה של משאלותינו הכמוסות ביותר,

מאוויינו הכי מבוקשים שכולם כאחד מכווננים למטרה אחת: הגשמה.


 
דמיינו לעצמכם מה הייתם רוצים שיקרה בחייכם, מן הסתם תאמרו כי "זהו רק

הדמיון ואין לדמיון דבר עם המציאות שאנו חווים", אולם אם תשימו לב ותתבוננו טוב במראה

הפנימית שלכם, תיווכחו לדעת כי אתם וביתכם מייצגים את עצמכם ואת המרחק להגשמת שאיפותיכם.

 

על-פי הפנג שואי, הבית מחולק לאזורים שונים וכל אזור מייצג תחום אחר בחיינו. כל אזור כזה מכיל בחובו היבטים רבים, החל מהחיצוניות וכלה בפנימיות.

לדוגמה: אזור הקריירה/ מסע מיוצג על ידי הצבע השחור ומסמל את מסענו בחיים, האם אנחנו שטים עם הזרם, נסחפים או טובעים, שוחים בבטחה או צפים כגזר עץ בנהר הגועש. פעמים רבות אנו שומעים את הביטוי "לזרום עם החיים", שמשמעו, על פי ההשקפה הסינית, ללכת עם הדרך, "טאו" או "דאו", לתת לדברים לקרות. משמעו לא להיות פסיבי אלא לדעת לקבל את החיים ולדעת להעביר הלאה את אותה קבלה.

בהמשך למחשבה זו ראוי להקדיש תשומת לב גם לפרטים הקטנים שמסביבנו, שהרי הם אלו הקובעים איך למעשה ייראו חיינו ואיך נרגיש. לדוגמה: אתם שוכחים להשקות את העציצים, והצמחים שבביתכם כל הזמן נובלים. אם העציצים ממוקמים באזור הזוגיות, כנראה זה זמן רב אין שום התפתחות חדשה בחייכם ואולי הזוגיות הקיימת מידרדרת. לא סתם רווח המשפט "זוגיות זה דבר שצריך להשקות ולטפח...". אם העציצים הנ"ל ממוקמים באזור הקריירה אל תתפלאו אם אתם תקועים בעבודה עם בוס שלא מבין אתכם או שהעסק שלכם לא רווחי.

 

כל הנ"ל הם בבחינת פתרונות אינסטנט על-מנת להבין מה קורה לכם בחיים ולאן אתם מעוניינים להגיע- להתכוון. מובן שכמו בכל דבר, ישנו הנראה לעין, הנגלה, ולעומתו הנסתר. כך גם בפנג שואי, לא תמיד אפשר ללכת לפי התיאוריה הפשוטה, לעיתים הבעיות שבהן אנו נתקלים דורשות התבוננות מעמיקה יותר וניתוח עמוק. ראוי לציין שעל פי ההשקפה היהודית, למילים תיקון והתכוונות חשיבות רבה. משמעות התיקון הפרטי של כל אדם תלויה בהתכוונותו לגילוי ייעודו ותפקידו מהבורא. אדם צריך לכוון את עצמו בעת קיום המצוות מפנימיותו העמוקה, להפנות את כל-כולו ולא, המצוות הופכות להיות טקסים הלכתיים מחוסרי עומק רוחני.

 

למעשה ניתן לחלק את הפנג שואי למערכת כוחות בין האדם לסביבתו:

 


כלומר האדם מושפע מהסביבה ומשפיע עליה: התנאים החיצוניים משפיעים על פנימיות האדם, ואילו האדם, מתוך פנימיותו משפיע על סביבתו ויכול לשנות תחומים חיצוניים בחייו.

מערכת היזון חוזר זה מובילה ליחסי- גומלין בין חמישה יסודות, על פי ההשקפה הסינית: עץ, אש, אדמה, מתכת ומים. את מערכת הקשרים בין חמשת היסודות וביטויים נמצא בסכימה של "מעגל ההזנה".

 


 

חזור מעלה