1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. היין והיאנג

היין והיאנג

משמעות המונחים ''יין'' ו''יאנג'' (בתורת הפנג שואי).

 

בין כל היסודות שמהם מורכב היקום, ניתן למצוא קו מאפיין שלפיו מתייחסים הסינים ליקום: הזכרי והנקבי, או בשמם: היאנג והיין בהתאמה. כל מה שאנו חווים ביקום מקוטלג לפי התייחסות זו- האוכל שאנו אוכלים, צורת ביתנו או נופי ילדותנו ואפילו התנהגותנו המנטלית, האם אנו כעסנים, עדינים או מלאי ביטחון עצמי. עיון קל במקורותינו יראה לנו את המשפט הבא מספר בראשית: "זכר ונקבה ברא אותם", כלומר היקום כולו בנוי מהשלמה ומשיכה זו של הזכרי לנקבי. לא נוכל לתאר את הלילה ללא אור היום ולא נוכל לתפוס את משמעות הקיץ החמים והמואר ללא החורף המקפיא והחשוך יותר.

 

הציור של היין והיאנג הוא ההשלמה של הזכרי והנקבי באותו מעגל, שניהם כגלים המתאחדים זה עם זה ויוצרים את השלם. היין והיאנג הם מונחים יחסיים. לדוגמה: אדם הנחשב פעלתן ומלא-מרץ יהיה יאנגי, לעומת אדם פסיבי ורגוע, אולם אותו אדם יאנגי ייחשב ייני יותר לעומת ילדה, המתרוצצת ללא הרף בבית. גם בינינו לבין עצמנו אנו חשים בשינויים אלו- בחורף הנטייה היא, על פי רוב, להישאר יותר בבית ולנוח תחת הפוך, ואילו בקיץ נוטים להסתובב, ללכת לים, לפגוש חברים ולנסוע לחופשות.

 

להבנה עמוקה זו של הכוחות הפועלים בטבע משמעות יומיומית במחשבה הסינית ובתורות הריפוי הסיניות. הרעיון המרכזי של הפנג-שואי הוא, כפי שאנו מבינים אותו, ההרמוניה והאיזון בין האדם לסובב ובין האדם לבין עצמו. מכך נובעת ההכרה כי האיזון בין שני הקטבים, בין היאנג ליין, בין הרוח למים, הוא בבסיס השאיפה של כל אדם. ללכת בדרך הטאו או הדאו, משמעו ללכת עם הזרימה הטבעית של הדברים ולחיות באיזון. בכל פעם שאיזון זה יופר, הן האדם והן הטבע צפויים לסבל רב: פגיעה בבריאות, כמו התפתחות מחלות כרוניות בשל חוסר איזון קבוע או במקביל, פגיעה בטבע כדוגמת אפקט החממה, שנוצר בשל כריתת יערות הגשם בברזיל.

 

ביהדות ובקבלה יש משמעות עמוקה לזכרי ולנקבי. לא ייתכן קיום של העולם ללא המיזוג בין השניים, והייחוד או הזיווג, משנעשה לפי התורה, נחשב למעשה קודש בין הקב"ה לבין השכינה. בנוסף, ההבדל באותיות בין "איש" ל"אשה" הוא באות "יוד" (שנמצאת במילה איש) ובאות "הא" (שבמילה אשה). שתי אותיות אלו לקוחות מהשם המפורש ובאות לרמז על הייחוד היוצר את השלם, שנוצר באיחוד בין הזכר לנקבה.

  

טבלה המדגימה אלמנטים יאנגים או יינים:   

 

 






























 מזון


 מקצועות


נופים


צורות


 תחושות


 


סטייק,

 דגים,

 חביתה,

 משקאות

 חריפים

 


נהג מרוץ,

 שף, שופט,

 מורה, רקדנית

 


גורדי-שחקים,

 ערים סואנות,

 כבישים מהירים

 


ארוך, חד,

 מזדקר,

 כוכב, חץ,

 משולש

 


חום,שאפתנות,

 התלהבות,

 כעס, רוגז,

 עצבנות,

 קופצנות,

 שמחה, צחוק

 חזק

 


יאנג

 זכרי

 כמו

 השמש

 


עוגיות,

 שתייה,

 פירות,

 דברי

 מתיקה

 


צייר, סופר,

 פסיכולוג

 


כפרי, ירוק,

 צורות שטוחות,

 אדמה

 


קצר, נמוך,

 עגול, מפותל

 


קור,דיכאון,

 עצבות, רוגע,

 אדישות,

 נעימות, רכות,

 פסיביות

 


יין-

 נקבי כמו הלבנה

 (הירח), חורפי

 



 

 

 


 


 


 


 


 


 


בל נשכח כי ייניות או יאנגיות היא הגדרה יחסית עבור כל אחד מאתנו, ולכן בבואנו לבדוק האם קיים איזון או חוסר איזון בחיינו יש להביא בחשבון יחסיות זו.



 

 

 לאינדקס יועצי פנג שוואי 

 
חזור מעלה