1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. מאפייני הריצוף הקרמי והתאמת הריצוף לאופי השטח

מאפייני הריצוף הקרמי והתאמת הריצוף לאופי השטח

על הבדלי מידות וגוונים של אריחי הקרמיקה, על מידת הספיגות, השחיקה והחוזק שלהם ועל התאמת הריצוף לאופי השטח: שטח פנים או חוץ, שטח ציבורי או פרטי, שטח רטוב.

  

להלן כמה מאפיינים של החומר הקרמי כמוצר מוגמר:

 

הבדלי מידות - עקב תהליך הצריפה בתנור והשינויים הכימיים שעוברים על האריח חלה בו התכווצות מסוימת. השינוי בגודל האריח קשור גם למיקום האריח בתנור. תכונה זו מאפיינת את כל אריחי הקרמיקה בלי יוצא מן הכלל, אך יצרני הקרמיקה נבדלים זה מזה בקפדנות תהליך המיון.

 

הבדלי גוונים - תהליך הצריפה בתנור של האריחים מתבצע בסדרות ולכן אין ערבות לכך שגוון של סדרה אחת יהיה זהה לחלוטין לגוון של סדרה דומה. יש להבהיר לצרכן כי עדיף לרכוש כמות גדולה של האריח הרצוי כדי להבטיח שאפשר יהיה להוסיף אריחים באותו גוון במידת הצורך.

 

ספיגות נמוכה - שיעור אחוזי הספיגה באריחים המזוגגים הוא אפסי עקב הגלזורה. שיעור אחוזי הספיגה באריחים הבלתי מזוגגים נע בין פחות מאחוז אחד בגרניט פורצלן ועד ל-  6-10 אחוזים באריחי הטרה קוטה.

 

באשר לשחיקה - פני האריח חשוף לדריכה בלתי פוסקת, לחול, לגרירת רהיטים וכדומה. עקב השחיקה נגרמות שריטות אשר עם הזמן מתמלאות לכלוך ופוגמות במראה האריחים, בעיקר באריחים העשויים מקרמיקה בהירה ומבריקה.

סולם השחיקה p.e.i מתייחס לאריחים מזוגגים בלבד. אריחי הגרניט פורצלן הם בעלי דרגת שחיקה 5 דהיינו בעלי עמידות גבוהה בשחיקה.

 

באשר לחוזק האריחים - הפרמטר החשוב ביותר לחוזק האריחים הוא עבודת הרצף.

התשתית חייבת להיות עשויה כהלכה, יציבה, חלקה וללא סדקים או חלקים רופפים, ותהליך הדבקה מוקפד יביא לתוצאה טובה - לרצפה חזקה לאורך זמן.

היווצרות חלל מתחת לאריח תחליש את עמידותו כך שבזמן מכה הוא עלול להישבר.

 

 

  

התאמת הריצוף הקרמי לאופי המשטח

חשוב להבטיח את ההתאמה של האריח למשטח המיועד. יש לבדוק את האפיון הטכני של האריח – מהן המלצות היצרן, מהו תו התקן של האריח, מהי רמת השחיקה שלו (רמת השחיקה מדורגת מהגבוהה ביותר - 5 שמשמעה שלאריח עמידות גבוהה בפני שחיקה, ועד הנמוכה ביותר - 2 ) את חוזקו ואת גימור פני השטח שלו: אם הם מחורצים, חלקים או מחוספסים ולהתאימו לאופי השטח שאותו מייעדים, בהתאם לפירוט הבא:

 

אזורים ציבוריים - חוץ - הכוונה היא לשטחים שאינם מקורים, כגון כניסות, חצרות, בריכות שחייה וכדומה. הריצוף בשטחים אלו חייב להיות באריחים בעלי עמידות גבוהה בשחיקה (peI 5) או באריחי הגרניט פורצלן. יש להיזהר מאריחים העלולים לגרום להחלקה או לקשיים בתחזוקה.

 

אזורים ציבוריים - פנים - הכוונה לאזורים ציבוריים, כגון אולמות אירועים, בתי מלון, אולמות תעשייה או היי טק, בתי ספר וכד. באזורים מסוג זה ישנם שני כללים אשר חובה לפעול על פיהם: (א) שימוש באריחים בעלי דרגת שחיקה גבוהה ועמידות בפני כימיקלים. רצוי דרגת שחיקה 5; (ב) פני שטח קלים לתחזוקה ומונעי החלקה.

 

אזורים פרטיים - פנים - שטחי פנים בית. את סעיף זה יש לחלק לשניים: לאזורים שבהם רמת הפעילות גבוהה כגון חדרי מגורים, מטבח, אזורי הכניסה ומדרגות ולאזורים שבהם רמת הפעילות נמוכה יותר כגון חדרי שינה, אמבטיות וכו.

ההמלצה של אנשי המקצוע היא זו: לאזורי הפעילות הגבוהה - להשתמש באריחים בעלי דרגת שחיקה 4 ומעלה ולאזורי הפעילות הנמוכה יחסית - באריחים מדרגת שחיקה 3.

לגבי חיפוי קירות ניתן להשתמש באריחים בדרגת שחיקה 2 ואפילו 1.

 

אזורים פרטיים - חוץ - הכוונה למשטחים בחצרות, שבילי גישה, פטיו וכדומה. האריחים המומלצים להם הם אריחים בדרגת שחיקה 4-5 . יש להיזהר מבחירת אריחים מחליקים או אריחים הקשים לתחזוקה שוטפת.

 


שטחים רטובים - בשטחים רטובים יש צורך לרצף באריחים קטנים וליצור מרווחים רחבים בין אריח לאריח כדי לקבל מקדם שחיקה גבוה ולמנוע החלקה.



קישור רלוונטי:


פורום ריצוף


 



 
חזור מעלה