1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. אריחי קרמיקה מזוגגים

אריחי קרמיקה מזוגגים

על הסוגים השונים של אריחי הקרמיקה המזוגגים: אריחי מונוקוטורה וביקוטורה, גרניט פורצלן, אריחים מעוטרים, אריחים מודפסים, אריחים בעבודת יד, אריחי חיקוי ומדליונים.


אריחי קרמיקה מזוגגים הם אריחים העשויים שתי שכבות:

אריחי המונוקוטורה ( צריפה אחת ) - בייצור אריחים אלו מיושמת שכבת הזיגוג על גבי גוף האריח לפני הצריפה. הצריפה נעשית בטמפרטורה של 1200-1250 מעלות. בטמפרטורה זו מגיעים גוף האריח ושכבת הזיגוג שעליו לנקודת הסינטור (נקודת הסינטור היא דרגת החום המספקת לאריח כולל הזיגוג את מידת החוזק המקסימלית המתאפשרת בתהליך הצריפה. צריפה מעבר לדרגה זו עלולה לפגום באריח ובמיוחד בזיגוג).



שכבת גוף האריח ושכבת הזיגוג המיושמת עליו. במשפחת האריחים המזוגגים נכללים: הקרמיקה על כל סוגיה, הגרניט פורצלן המזוגג כמו גם כל אריחי הקישוט, אריחים מצוירים ומוצרים משלימים כגון פסים, דקורים, מדליונים, אריחי מדרגה, ספי חלונות וכו.

 

במשפחה יש שני סוגי אריחים: אריחי המונוקוטורה ואריחי הביקוטורה:


בתהליך זה עוברים גוף האריח ושכבת הזיגוג ( הגלזורה ) שינויים כימיים דרמטיים ומתקבלים אריחים הומוגניים מאוד שכן הזיגוג מחובר לגוף האריח בצורה יסודית מאוד. רוב יצרני הקרמיקה משתמשים בשיטה זו לייצור אריחי הריצוף.

 

אריחי הביקוטורה ( שתי צריפות ) - בייצור אריחים מתבצעות שתי צריפות, תחילה צורפים את גוף האריח בנקודה נמוכה מטפרטורת הסינטור, לאחר מכן מיישמים את שכבת הזיגוג ושוב צורפים, את האריח ואת הגלזורה יחד, אל נקודת הסינטור. אריחים מעוטרים עוברים שלוש צריפות ואף יותר.

תהליך זה ארוך יותר מתהליך המונוקוטורה, אך משתמשים בו מכמה סיבות:

1. ליצירת אפקטים מיוחדים בשכבת הגלזורה.

2. לאחר הצריפה הראשונית גוף האריח סופג בצורה טובה יותר את שכבת הזיגוג וכך מתקבל מוצר באיכות טובה.

3. בהרבה מהמקרים של יצירת אריחים מזוגגים, נקודת הסינטור של שכבת הזיגוג נמוכה מנקודת הסינטור של גוף האריח וצריפה של השניים יחד עלולה לפגום בגלזורה, ולכן שיטת הביקוטורה, דהיינו שתי צריפות, היא הפתרון לקבלת אריח מזוגג ברמה גבוהה.

  








במשפחת האריחים המזוגגים נכללים האריחים הבאים:

אריחים מעוטרים - נקראים גם "דקורים", "פסים", "מדליונים" (שטיחים) ועוד.

האריחים המעוטרים מיועדים לשמש לחיפוי קירות ולריצוף. יש לבדוק היטב את רמת השחיקה של אריחים מעוטרים המשמשים לריצוף מפני שבדרך כלל הם נשחקים יותר מאריחים חלקים. עוד נקודה שחשוב לשים אליה לב היא גון האריחים המעוטרים בהשוואה לגון האריחים החלקים שבהם הם משולבים. כיוון שסדרות הייצור שונות, עלול להופיע הבדל גוון בין האריחים.




 אריחים מודפסים - הדפסה על אריחים מתבצעת בשלוש שיטות שונות:



1. מתחת לזיגוג- על גבי גוף האריח מדפיסים או מציירים ידנית. לאחר מכן יוצרים את הזיגוג וצורפים.

2. מעל הזיגוג- ההדפסה נעשית על גבי אריח מזוגג לפני הצריפה.

3. הדפסה על גבי אריח מזוגג וצרוף- שיטה זו משמשת במקרים שבהם טמפרטורת הצריפה של העיטור נמוכה מטמפרטורת הצריפה של האריח והזיגוג. לאחר יישום ההדפסה על גבי הזיגוג שולחים את האריח לצריפה נוספת בטמפרטורה הרצויה. בשיטה זו משתמשים בשלוש צריפות ואף יותר.

 

אריחים בעבודת יד - תהליך הייצור של אריחים אלו כולל בדרך כלל כמה צריפות. אריחים אלו בדרך כלל אינם מתאימים כאריחי רצפה בשל השחיקה הגבוהה שלהם.

קבוצה זו נחלקת לשניים:


1. אריחים המעוטרים בצורה ידנית בלבד על ידי שבלונות ומכחולים המשאירים על האריח מראה של מריחות צבע לא אחידות המעניק תחושה של עבודת יד אישית.


2. אריחים המשלבים הדפסה של קווי המתאר של הדגם עם עבודת יד במריחות מכחול חופשיות.




אריחי חיקוי - אריחים דמויי שיש, דמויי פרקט ודמויי ציפחה. יצירת אריחים דמויי שיש ופרקט נעשית בעזרת צילומי שיש המתורגמים להדפסת רשת וליצירת סוג הגלזורה המתאימה. כדי לקבל אריחים במראה צפחתי מדפיסים על פני האריחים תבליט המחקה את פני השטח של הצפחה.

 

מדליוני מוזאיקה - אריחים המורכבים מכמה יחידות שונות אשר מודבקים יחד על גבי יריעת רשת עשויה ניילון או נייר. אריחי קישוט אלו חתוכים בעזרת קרן לייזר או בעזרת חיתוך מים אלקטרוני ומודבקים על גבי הרשת על פי דוגמה מסוימת. ריצוף בסוג אריחים זה דורש מיומנות ודייקנות רבה.











 
הטבעה- סוג אריח המחקה את פני השטח של המדליונים אך בנוי כיחידה

אחת. תהליך הייצור של אריח מסוג זה נעשה בכבישה כאשר על פני האריח יוצרים שקעים לא מזוגגים ומאוחר יותר ממלאים אותם רובה, כך מתקבל מראה של הרבה יחידות נפרדות.

 

 

אריחי גרניט פורצלן מזוגג

אריחי הגרניט פורצלן מופיעים כיום בשוק בשתי צורות: הראשונה היא אריחי הגרניט פורצלן הבלתי מזוגגים , ואילו השנייה העדכנית והמעניינת היא אריחי גרניט פורצלן עם זיגוג. מוצר זה עשוי בדומה לאריחי המונוקוטורה ושייך למשפחת אריחי הקרמיקה המזוגגים אך עם שינוי אחד: במקום השימוש בתערובת הרגילה המשמשת לייצור גוף אריחי הקרמיקה, משתמשים בתערובת הגרניט פורצלן (קוורץ, גרניט, קריסטלים).

 

פיתוח זה נבע מהצורך של יצרני הקרמיקה להגדיל את פלח השוק הקיים.

על ידי זיגוג הגרניט פורצלן ניתן לייצר מגוון עצום של דגמים טקסטורות וצבעים.

הזיגוג יוצר אטימה מוחלטת וכך מתקבל אריח המשלב חוזק רב ותחזוקה קלה.

כיוון שגוף האריח מוסתר ניתן גם להשתמש בשאריות חומר ובכך להוזיל את עלויות הייצור.

 


עוד פיתוח מעניין הוא שיטה הנקראת quaring : בשיטה זו ניתן להקציע את צלעות האריח לאחר הצריפה ולקבל אריחים מדויקים המאפשרים הרכבה ללא פוגות (מרווחים בין האריחים) כמו בהרכבת שיש.


 


חזור מעלה