1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. בחירת צבעים

בחירת צבעים

הנחיות וטיפים לקראת בחירת הצבעים לחללים בבית ולפריטים השונים.

  

מפתיע לראות אנשים בעלי טעם והעדפה אישית מגובשת מאבדים את כל ביטחונם האישי כאשר הם מגיעים לשלב בחירת הצבעים והשילוב ביניהם. במקום להישמע לאינסטינקטים שלהם ולהחליט מה מוצא חן בעיניהם ובמה הם נהנים להסתכל הם הופכים לחסרי יכולת להחליט.

 

למען האמת, אין חוקים ברורים כאשר מדובר בצבע, לכן כדאי לשכוח את "הכללים" שלדעתנו קיימים בנושא, כגון האיסור לשלב כחול עם ירוק או אדום עם כתום וכו'.

 

- הצבע אינו הגורם היחיד שיש להביא בחשבון. יש להתחשב גם בגורמים אחרים כגון צורה, טקסטורה, כמות הצבע בה משתמשים, סוג וכמות התאורה. כמו כן, עובדה ידועה היא שצבעים משפיעים זה על זה כאשר הם מוצבים בסמיכות, ואותו צבע יכול להיראות שונה לגמרי בסמיכות לשני צבעים שונים. לכן, אין טעם לנסות ולקבוע כללים - הדמיון וסתירת כל החוקים הקבועים והמוסכמים הם הכלל השולט היחיד.

 

- כאשר אנו בוחרים צבע, הדוגמית שעליה אנו רואים אותו יכולה להיות מבלבלת: מה שנראה טוב בגודל סנטימטרים ספורים יכול להיראות דומיננטי מדי או חיוור מדי על משטח גדול. לכן, אם ניתן, בדקו איך נראה הצבע שבחרתם על משטח גדול.

באותה מידה יכולים שני צבעים להיראות כמתנגשים על פיסות נייר קטנות אך להתאים ולהתמזג במרחק מסוים זה מזה או כאשר הם צבועים על שני קירות באותו החדר.

 

- חשוב לזכור, כי בניגוד להתאמת בגדים, אין חשיבות קריטית לדיוק בבחירת הגוון של החפצים השונים בחדר. אדם שנכנס לחדר מסוים אינו מרים את הכרית שעל הספה ומחזיק אותה על יד הקיר כדי לוודא ששני העצמים הם באותו הגוון. כאשר אנו נכנסים לחדר מסוים איננו בוחנים את החפצים באותה תשומת לב כמו אותו אדם שרכש אותם, אלא מסתכלים על מכלול הצבעים, העצמים והצורות שנמצאים באותו החדר ומתרשמים מהקומפוזיציה שהם יוצרים: הרמוניה, התאמה, ניגוד, התנגשות וכד'.

 











- כאשר אנו בוחרים צבעים יש לבדוק תחילה מהם הצבעים שאנו אוהבים ושאליהם אנו נמשכים באופן טבעי, מהם הצבעים אשר במחיצתם אנו מרגישים הכי נוח - זוהי הבחירה הטבעית שלנו. אם נסתכל מסביבנו  נוכל לדעת מהם הגוונים הללו.




נוכל לשאוב השראה ממקורות שונים ומגוונים: הטבע, תמונות, צילומי בתים אחרים וצילומים בכלל שבהם אנו נתקלים בזמן קריאת ירחונים או כל דבר אחר. חשוב להביא בחשבון את החפצים שיש לנו: רהיטים, תמונות, שטיחים וכיוב', על מנת לבדוק אילו צבעים יתאימו לצביעת הקירות. כמובן, אם מרהטים ומאבזרים את כל הבית מחדש אין צורך להביא בחשבון את צבעי הרהיטים הישנים. נוכל לבחור בשילוב של צבעים משלימים שייצור תחושה הרמונית ורגועה או בשילוב של צבעים מנוגדים שייצור אפקט דרמטי.


- צו האופנה - כמו בביגוד, גם בעיצוב יש צבעים אופנתיים יותר ופחות. בשנים האחרונות צבעים רבים הופכים אופנתיים מאוד וצבעים אחרים מחליפים אותם לאחר שנה או אפילו לאחר עונה. מעצבי פנים וחברות צבע יוצאים בכל שנה עם עיצובים ורעיונות חדשים לעיצוב החלל בצבע ובטכניקות צביעה שונות.

 

אף על פי שאכן מאוד מפתה לצבוע את החלל בצבע האופנתי האחרון, יש להביא בחשבון כי זוהי אופנה חולפת וצבע אופנתי ביותר היום יכול להיות מאוד לא עדכני בעוד שנה. מגוון של כמה צבעים קלאסיים שתמיד באופנה יהיה הרבה יותר שימושי והבחירה בו תהיה חכמה יותר. במקרה כזה האופנתיות יכולה לבוא לידי ביטוי באבזור החלל על ידי פריטים אופנתיים, ממש כמו באופנת הלבוש.

 

חשוב לבחור צבעים שאוהבים ולהקשיב לאינסטינקטים הראשוניים. יש טעמים וסגנונות שונים לא רק בצבעים אלא גם בסוגי הצביעה האומנותית. הסטוקו מבריק ומתאים לסגנון מסוים, ואילו סוגי הטיח המט מתאימים לסגנון אחר של בית או חלל. האנשים מתחלקים פחות או יותר לשתי קבוצות שוות בהעדפותיהם, ולמרות שכיום הנטייה היא להעדיף את המראה הטבעי שנוצר מעבודה עם טיח בגימור מט, עדיין יש דרישה למראה הקלאסי ולסגנון המבריק. הטיח מיושם בפנים וגם בחוץ, ואילו הגימורים המבריקים, כגון סטוקו, מיושמים בתוך הבית. רוב האנשים בוחרים בגוונים שקטים של לבן, קרם פנינה בז' וכו'.

 

חשוב שהצבעים שנבחר ימצאו חן בעינינו גם בעוד שנים ולא יימאסו לאחר כמה חודשים.

צבעים אופנתיים במיוחד יכולים להימאס עלינו לאחר תקופה קצרה, ולמרות שתמיד אפשר לצבוע את החלל מחדש, זוהי עדיין מלאכה לא קלה הדורשת היערכות מראש והוצאות כספיות נוספות.

 

כדאי לדעת שבבחירת הגוון ניתן כיום להיעזר במכונות גיוון של חברות נירלט וטמבור.

המכונה מאפשרת ערבוב של צבעים לקבלת הגוון המדויק המבוקש, מתוך 1000 גוונים מוצעים (טמבור) או מתוך 1500 (נירלט).

בחירת הגוון נעשית על ידי עיון בקטלוגים המקצועיים של החברות.

 

 

  

 

היצע הגוונים הקיים הוא עצום וקשה מאוד לבחור ולהתמקד בגוון מסוים אחד מתוך כמה מאות הגוונים שנמצאים על מניפת הצבעים של חברות הצבע. להלן כמה טיפים נוספים שיעזרו לכם במלאכת הבחירה:

 

1. השאירו את קניית הצבע לסוף: כיוון שישנה נגישות רבה כיום לצבעים ניתן למצוא אותם בחנויות רבות ולקבל כל גוון קיים במלאי תוך כמה דקות, עדיף להשאיר רכישה זו לסוף (בניגוד לחפצים או חומרים אחרים עם זמן אספקה ארוך שיכול להתארך לעיתים למספר חודשים), לאחר שאנו יודעים בוודאות מהם הרהיטים, השטיחים, צבע הרצפה, התמונות וכו' שיאכלסו את החדר. מומלץ לבקר בחנות כמה פעמים, להתלבט לגבי גוונים שונים, לקחת הביתה דוגמאות צבע על מנת להגיע להחלטה בראש שקט ובהשוואה כנגד הפריטים הקיימים.

הסיכוי כי הצבע יאזל קטן ומספר החנויות שמוכרות גווני צבעים רבים הוא גדול.

 

2. במעמד רכישת הצבע קחו אתכם כמה שיותר דוגמאות צבע של הרהיטים, הריצוף והחפצים האחרים שיהיו באותו החלל.

 

3. אם לא הזדמן לכם לקחת את דוגמאות הצבע הביתה ולבדוק אותן מול החפצים, הרהיטים ודוגמאות הריצוף שלכם, קחו את דוגמאות הצבע אל מחוץ לחנות וצפו בהן לאור יום.

 

4. גם כאשר בוחרים בצבעים טבעיים כגון לבן ובז' חשוב לשים לב לשילובם עם הריהוט והריצוף. בכל צבע יש תתי גוונים שונים כגון ורוד או כחלחל בצבעי בז' וצבעי אדמה, בדקו כיצד תתי הגוונים משתלבים עם כל שאר החומרים והצבעים בחדר ומהו האפקט שהם יוצרים.

 

5. חנויות רבות מציעות צבעים של יותר מחברה אחת (דוגמה: רשתות "עשה זאת בעצמך" למיניהן) בדקו אילו גוונים קיימים אצל כל אחת מהחברות ומה ההבדלים ביניהן, התייעצו עם אנשי מקצוע ועם המעצבים בחנויות ומחוצה להן.

 

6. התייעצו עם היועצים המקצועיים בחנות לגבי כמות הצבע, סוגי הצבע, האביזרים ושלבי העבודה השונים.

 

7. קנו כמות קטנה של צבע וערכו צביעת ניסיון על לוח או על אחד הקירות בביתכם. בדקו אם הגוון מתקבל כפי שראיתם אותו בדמיונכם, בחנו את שילוב הצבע עם הריצוף, הרהיטים בחדר, התמונות והתאורה בחלל ורק אז החליטו באם הצבע שבחרתם אכן מתאים.

 

8. זכרו כי צבע רטוב נראה שונה מהגוון היבש, הסופי, שיתקבל. הניחו לצבע להתייבש לפני גיבוש ההחלטה סופית.

 

9. הקשר בין הגוונים שנבחרו הוא הסוד ליצירת קומפוזיציה הגיונית ונעימה לעין. ניתן ליצור קשר זה על ידי חזרה על צורות גיאומטריות מסוימות או שימוש בטקסטורות, בדים או חומרים, כל דבר שייצור המשכיות, היגיון ואיזון בצבעים שנבחרו.

 

10. ניתן להשתמש באותו הכלל בצורה ההפוכה: אם רוצים ליצור מראה בעל צבעוניות עדינה ולהשתמש בגוונים ניטרליים ושקטים ניתן לגוון את המראה על ידי צורות שונות ומעניינות, טקסטורות מגוונות וחומרים כגון סוגים שונים של עץ, רהיטים בעלי צורות גיאומטריות רבות וכו'.

 

11. כאשר בוחרים גוון מסוים לחלל כלשהו, יש להביא בחשבון את זמן השהות שלנו בחלל זה. חללי מעבר כמו מבואה, הול או מהלך מדרגות הם מקומות בהם אנו עוברים מספר גדול של פעמים במשך היום אולם איננו שוהים בהם זמן רב. שימוש בצבע נועז בחלל כזה יכול ליצור אפקט ייחודי מבלי שלאותו צבע תהיה נוכחות והשפעה מתמשכת עלינו.

 

12. כאשר בוחרים צבע יש להתחשב בגימור שלו: מבריק, מט, טקסטורה חלקה או גסה וכו'.

צבעים בגימור מט יוצרים מראה קל ואוורירי לעומת צבעים מבריקים שמחזירים את האור ויוצרים אפקט שונה.

 

13. מומלץ ליישם צבעים נועזים על משטחים קטנים כגון נישות ומטבחים קטנים, על מנת לבדוק את ההשפעה של הצבע עלינו ויחסנו אליו.

 

14. טיפ לחדר קטן: צביעת שני הקירות הרחוקים מהדלת בגוון כהה יותר תיצור תחושה של גודל.

 

15. מומלץ לתכנן גוונים ושילובי צבעים כבר בשלבים ההתחלתיים כדי להתאים את התכנון לדרישות הגימור: טיח דקורטיבי אינו מצריך שכבת שליכט לפני הטיוח ואילו טכניקת סטוקו דורשת גימור מושלם וחלק מאוד של הקירות עם שפכטל אמריקאי, לכן רצוי לתכנן מראש כדי להימנע מעבודה כפולה והוצאות מיותרות.

 

טיפים נוספים בעניין שילוב צבעים ראה במאמר שילובי צבעים


מתלבטים איזה צבע לבחור? היכנסו לקטלוג צבע של החברות המובילות. 



חזור מעלה