לפני שנדון בצבע כמרכיב בעיצוב, כמה מילים על תפיסת הצבע- כיצד אנו מבחינים בין הצבעים השונים. העצמים והחומרים השונים- מחזירים גלי אור באורכים שונים. כל חומר מחזיר גלים מסוימים ובולע אחרים, שאותם הוא הופך לחום. תאורת חפץ מסוים תגרום להחזר חלקי בלבד של גלי האור. גוף כחול לדוגמה, יחזיר גלים באורך מסוים, ו"יבלע" את היתר. אורך זה של גלי אור מתפרש במוחנו כצבע כחול. אורכי גל שונים מתפרשים במוחנו כצבעים שונים.
חפץ שצבעו שחור בולע את כל גלי האור ויוצר משטח כהה מאוד, שכן כל הגלים נבלעים על ידו. גלים אלה נפלטים כחום, וזו הסיבה שגופים שחורים נחשבים, ובצדק, לאוגרי חום (ופולטי חום). בניגוד לכך, הצבע הלבן אינו אוצר גלים בתוכו אלא מחזיר את כולם. כך מתקבל אור לבן וגוף קריר יותר.
 |
עיצוב בצבע לצבע שימושים ומטרות שונות - שילוב, הסוואה, מיקוד תשומת הלב באובייקט אחד ובד בבד הסטת תשומת הלב מאובייקט אחר, ביטוי יצירתי והצהרה אומנותית. הצבע הוא אמצעי להעניק אופי לדירה. השימוש בצבע הוא האמצעי למימוש אותם רעיונות והמצאות הגורמים לדירה להיראות מעניינת ומלאת הפתעות. אין דרך פשוטה, מהירה וזולה יותר מן הצבע כדי לשנות את מראהו של חדר, בית או כל חלל פרטי, משרדי או ציבורי אחר. הצבע מאפשר לנו לשנות חללים בצורה הפשוטה והזולה, אך עם זאת האפקטיבית ביותר. אפשר לשנות את האווירה בחדר אך ורק על ידי צביעת הקירות. הבסיס לשימוש מוצלח בצבע הוא היכולת להבין את המאפיינים שלו. הבנה זו מאפשרת לערבב פיגמנטים, כדי לקבל את הצבע והאפקט הרצויים. כדי להשיג זאת, יש צורך להבין את הבסיס לתיאוריית הצבע - כלומר להכיר את מעגל הצבע המתאר את היחסים בין הצבעים. האפקט הכללי של כל צבע מושפע מאלמנטים שונים כגון תאורה, חפצים בחלל (דוגמה: רהיטים ותמונות), כמו גם חומרים וטקסטורות שונים המאפיינים את הצבע. |
כל צביעה אומנותית של קיר או חלק מהבית, מפנה אוטומטית את תשומת הלב לאותו כיוון.
עובדה זו מאפשרת להשקיע פחות ברהיטים ובחפצים אחרים בבית, כך שמושג גם חיסכון
כלכלי. בנוסף, השימוש בצבע מאפשר שחזור ושיפוץ רהיטים ישנים ומאפשר לנו להשתמש
בקיים ולהפחית בהוצאות הכלכליות.
הצבע יכול לטשטש חוסר של רהיטים, לדוגמה בבתים חדשים שבהם לא נקנה עדיין כל הריהוט מחוסר תקציב. במצב כזה ניתן לצבוע את החלל בצביעה אמנותית, ובכך למלא אותו, כך שחסרון הריהוט לא יהיה כל כך בולט.
אפשר להשתמש בצבע גם כדי להסוות חסרונות של החלל, וכן כדי להדגיש עצמים או חלקים מסוימים בחדר. דלת, חלון, צינור או אלמנט הכרחי שאינו נראה יפה ואי אפשר להזיזו מסיבות שונות, ניתן לטשטש על ידי צביעתו באותו צבע של הקיר או על ידי שימוש באותו אלמנט אמנותי. הדגשת אלמנטים עושים בצורה ההפוכה: צביעה בצבע נועז.
גורמים רבים יכולים להשפיע על המראה הסופי של הגוון המתקבל. צבעים נראים שונים כאשר הם מופיעים על גבי חומרים שונים. לדוגמה: צבע זהה יבוא לידי ביטוי בצורה שונה על קיר ועל עץ. הגוון הייחודי של הצבע משתנה בהתאם למשטח ולחומר שעליו הוא נצבע. גם הקרבה של האובייקט הצבוע לצבעים ולחפצים שונים משפיעה על מראה הצבע: צבע צהוב יתקבל בהיר ו"מפוזר" יותר ליד לבן וחזק ו"מרוכז" יותר ליד שחור.
חשוב לדעת שצבע אפשר לשנות: הצביעה כיום נעשית בצבעים על בסיס מים, נוחים לעבודה, המתייבשים מהר ונטולי ריח לוואי. תהליך הצביעה פשוט, בעיקר כאשר מדובר בצביעה חלקה של קיר, וניתן לחזור עליו אם רוצים לגוון או לשנות, או אפילו אם התוצאה לא נראית לנו. עלות הצבע, באופן יחסי לשינויים אחרים בבית, אינה גבוהה. כיום, באיכות הצבעים הקיימת, גם מעבר מצבע כהה לבהיר לא דורש יותר מאשר צביעה בשכבה אחת יותר מהמתוכנן (3 שכבות במקום 2, ולא תמיד יש בה צורך).
להכרת מאפייני הצבעים השונים במעגל הצבעים, משמעותם בעיצוב וההשפעה של כל אחד מהם ראה מאמר משמעותם של הצבעים השונים בעיצוב.
חם - קר - חלוקת הצבעים לקבוצות ומשמעות חלוקה זו
בתחום הצבע מקובלת חלוקה בסיסית בין צבעים קרים לצבעים חמים.
הצבעים החמים מבוססים על טונים של הצבע הצהוב, ואילו הצבעים הקרים מבוססים על טונים של כחול. לכל גוון יכול להיות בסיס חם או קר, תלוי בצבעים ששימשו להכנתו. הדבר נכון במיוחד לגבי הצבע הירוק, שנמצא במרכז מעגל הצבעים ומבוסס על הכחול והצהוב, והמהווה את אמצע הדרך בין הצבעים החמים, הכוללים את הצהוב, האדום והכתום, לבין הקרים, הכוללים את הכחול והסגול. משמעות הדבר היא שניתן ליצור ירוק מהצהוב החם ומהכחול הקר. חללים הצבועים בצבעים חמים יהיו בדרך כלל מזמינים ויתנו תחושה של נוחות ואילו חללים הצבועים בצבעים קרים יהיו מתוחכמים ו"רעננים" יותר וישדרו אווירה של שלווה ורגיעה.
מכאן המסקנה, כי צבעים שונים מתאימים לחללים שונים בעלי תפקידים שונים. לדוגמה: לא יהיה זה חכם לצבוע חדר עבודה בצבעים שלווים ומרגיעים מדי, דבר שיגרום לעובד בחדר להיות "שלו ורגוע" יתר על המידה ויפגע בתפקודו, וכן צביעת חדר שינה בצבעים חמים ובוהקים לא תתרום רבות לשינה שלווה באותו חדר.
החלוקה לקבוצות צבעים חמים וקרים התקיימה מאז ומתמיד, למרות שלעיתים התחושות לגבי צבעים שונים הן סובייקטיביות לחלוטין. הצבעים החמים והקרים שונים באורך הגל.
לגוונים החמים גלים ארוכים יותר ואילו לקרים קצרים יותר, מה שגורם לצבעים החמים לבלוט לעומת הקרים, ולהיראות מודגשים ותוקפניים יותר. הגוונים החמים נראים לעין קרובים יותר מהקרים, גם כאשר הם נמצאים באותו מרחק. מידת החום או הקור של הגוון משפיעה על התחושה שלנו בחלל שבו הגוון קיים. חשוב גם לדעת את מיקום הצבע וכהותו כדי לדעת מהי השפעתו. לתחושה הסופית תורמים גם החומרים שבחלל, התאורה והטקסטורות.
גוונים חמים ובהירים יוצרים תחושת חמימות כאשר הם מיושמים על הקירות, תחושת קלילות על הרצפה והתעוררות על התקרה.
גוונים חמים וכהים על הקירות יוצרים תחושת סגירות, הרגשה של יציבות ביישום על הרצפה ומכובדות ותיאבון על התקרה.
גוונים בהירים וקרים נותנים לנו תחושת מרחב ביישום על קירות, רכות וניקיון על הרצפה ושלווה ביישום על התקרה.
גוונים כהים וקרים על הקירות יוצרים אווירה של קדרות, כובד ביישום על הרצפה ואיום ביישום על התקרה.
גוונים כהים וגוונים בהירים
השימוש בגוונים יכול ליצור אשליות אופטיות שישפיעו על תפיסת החלל שלנו. גוונים כהים
יוצרים אשליה של "קרבה" ולכן חפצים, קירות או רהיטים הצבועים בגוונים אלה ייראו לנו
כקרובים יותר ממיקומם האמיתי בחלל. הגוון הכהה "מקרב" את האובייקט אלינו. תכונה זו
יכולה להיות שימושית במקרה שיש לנו חלל שתקרתו גבוהה בצורה שאינה פרופורציונלית
לחדר, או חפץ מרוחק כלשהו שאין אפשרות לקרבו. הגוונים הבהירים יוצרים אשליה הפוכה.
צביעת חלל מסוים בגוונים בהירים מגדילה אותו ותורמת לתחושת המרחב, כיוון
שהאובייקטים הצבועים בגוונים הבהירים יוצרים אשליה של ריחוק.

מתלבטים איזה צבע לבחור? היכנסו לקטלוג צבע של החברות המובילות.