1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. גילוון חם וגילוון קר לפרופיל בלגי

גילוון חם וגילוון קר לפרופיל בלגי

על ההבדלים בין שני סוגי הגילוון ועל סוגי הצבעים המשמשים לצביעה של הפרופיל.

  

כדי שהברזל שממנו עשוי הפרופיל הבלגי, יחזיק מעמד לאורך זמן ללא נזקי חלודה, צריך לגלוון אותו - לצפות אותו באבץ.

את תהליך הגילוון אפשר לבצע בשתי דרכים:

האחת - גילוון חם והשנייה - גילוון קר.

 

להלן ההבדלים העיקריים בין סוגי הגילוון:

 

עובי הציפוי שמתקבל על הפרופיל: בעוד בגילוון החם מתקבל עובי ציפוי של  80-100 מיקרון ויותר, בציפוי הקר מתקבל עובי ציפוי של 10-30 מיקרון.

חדירת הגילוון לפינות: בעוד בגילוון החם הפרופיל או המוצר המוגמר נטבל באמבט, והאבץ מגיע לכל פינה בפרופיל, הגילוון הקר נעשה באופן אלקטרוליטי על ידי אקדח. האבץ, במרבית המקרים, לא יגיע אל פינות נסתרות בפרופיל . חומרים מיוחדים, שקיימים כתרסיס או כחומר נוזלי להברשה, פותחו לצורך זה והם משלימים את הגילוון הקר במקומות שאליהם לא הגיע האבץ. חומרים אלה משמשים גם לתיקוני פרופילים שנפגמו במהלך העבודה בשטח.

עיוותים והשפעות החום על הגילוון:

הגילוון החם נעשה בטמפרטורה של בין 70 ל- 600 מעלות צלזיוס. החום הרב עלול לגרום עיוותים בפרופיל. אם המוצר המוגמר כולל פחים (כמו בדלתות), אסור לטבול אותם באמבטיית האבץ מאחר שפני השטח של הפח הופכים גליים.

פני שטח הפרופיל: אחרי גילוון חם נוצרים על פני השטח של הפרופיל נטיפים של אבץ. את הנטיפים יש לשייף כדי להחליק את הפרופיל. תהליך זה גוזל זמן ומייקר את השימוש בגילוון חם. לעומת זאת, בגילוון קר מתקבל פרופיל בעל שטח פנים חלק יחסית שאינו דורש שיוף.

צביעת הפרופיל המגולוון: הציפוי והצבע של הפרופיל הבלגי הם הקובעים את איכות המוצר הסופי שיתקבל. כדי שהצבע שבו צובעים את הברזל המגולוון ייצמד היטב ולא תיווצר בעיה של צבע מתקלף במשך הזמן, יש לוודא שפני השטח שלו חלקים יחסית וצריך תחילה לצבוע אותו בצבע יסוד (פריימר). אחרי הצביעה בצבע יסוד צובעים את הפרופיל בצבעים אפוקסיים הנצמדים היטב לפרופיל המגולוון. בין הצבעים האופנתיים לאחרונה, מעבר לשחור הקלאסי, הם הכסף, ירוק דמוי נחושת חלודה וצבע פלדה חלודה- אדמדם-בורדו- כצבע נחושת.

אין ויכוח בין בעלי המלאכה כי הגילוון החם הוא איכותי יותר, בעיקר בגלל עובי הציפוי, אך הוא גם יקר יותר. הציוד הדרוש לביצוע גילוון חם הוא יקר, וכיום קיימים בארץ מספר מועט של מגלוונים.

לרוב, את הגילוון הקר מבצעים בעלי המלאכה בעצמם בעזרת ציוד הנמצא ברשותם. רוב בעלי המלאכה טוענים כי רק בבתים הנמצאים בקרבת הים יש צורך בגילוון החם ואילו בשאר חלקי הארץ אפשר להסתפק בחלונות ודלתות ברזל שעברו תהליך של גילוון קר.


נשארו לכם שאלות בנושא היכנסו ל פורום אלומיניום וקבלו מענה ממומחים בתחום.


 

חזור מעלה