1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. שערים חשמליים ודלתות מוסך מתרוממות

שערים חשמליים ודלתות מוסך מתרוממות

סוגי דלתות מתרוממות: דלת פנלים ודלת מיחידה אחת- מאפיינים והשוואה ביניהן. הסבר על שני הסוגים של שערים חשמליים: שער נגרר ושער כנף.

 

 








שערים חשמליים ודלתות מוסך מתרוממות -

מספקים הגנה, שומרים על פרטיות ומעניקים חזות נאה ואסתטית לבית.

 

שערי ברזל ודלתות מוסך מתרוממות תופסים חלק נכבד ודומיננטי מחזית הבית ולפיכך, בנוסף לתפקודם המגן/סוגר/אוטם, ניכרת חשיבות גם לחזותם ולהשתלבותם עם עיצוב הבית וסביבתו.

 

דלתות מתרוממות:

דלתות מתרוממות הן פיתוח אמריקאי ותיק

למדי ש"אומץ" על ידי המגזר הביתי בעיקר

לצורכי סגירת אזור החניה. הדלת אוטמת את הפתח ומעניקה יתרון כפול של הגנה על

המצוי מאחוריה: הגנה מפני נזקי מזג אוויר

ומפני נזקי בני אנוש חמדניים. הדלתות

המתרוממות עשויות בדרך כלל מפלדה

מגולוונת או פח אלומיניום, והן קיימות בשתי

גרסאות הנבדלות זו מזו במבנה הדלת

ובאופן הפתיחה:

דלתות יחידה אחת שפתיחתן מתבצעת בהטיה

" "Tilting

דלתות פנלים שפתיחתן נעשית אנכית, תוך

כדי הזזתן כלפי מעלה.

במקור נועדו הדלתות לפתיחה ידנית, אך

קיימת אופציה להוסיף להן מנוע ולהפוך את

תפעולן לחשמלי. במקרה זה נזנחת ידית

ההפעלה לטובת שלט רחוק.

 

השוואה בין סוגי הדלתות המתרוממות:

דלתות יחידה אחת עשויות מקשה אחת

ולפיכך ניתן להעניק להן כמעט כל עיצוב

רצוי, ניתן לשלב בהן פתחי חלונות מעוצבים,

לשוות לשטח פניהן מראה דקורטיבי כזה או

אחר או להתקין בהן פתח למעבר אדם (אך

מן הראוי לקחת בחשבון שהפתח עלול להיות נוח גם למעבר אורחים בלתי קרואים...).

דלתות הפנלים לעומתן, בנויות קטעים קטעים המחוברים ביניהם באמצעות צירים בעלי מבנה מכופף, כדי להבטיח אטימה במרווחים שבין הקטעים. מבנה דלת הפנלים מגביל את אפשרויות העיצוב לפסים וקוביות בלבד, ומקשה לשלב בהן פתחים. התקנת פתח למעבר אדם למשל, היא מורכבת ואף לא מומלצת במקרה זה היות שהיא פוגעת במהלך הרציף והטבעי של הפסים.

קיבוע הדלתות, הן פנלים והן יחידה אחת,

למיפתח נעשה באמצעות מסילות המותקנות בצדי הפתח.



תנועת דלתות הפנלים מתבצעת באמצעות מספר רב של מסבים ופתיחתה היא כאמור אנכית: הדלת נאספת כלפי מעלה וכמו "נשכבת" במקביל לתקרת החלל המצוי מאחוריה. להנעת דלת ביחידה אחת נדרשים שני מסבים עליונים בלבד או אף כלל לא בהתאם לסוג המנגנון. הדלת מוטית עד מצב אופקי וחורגת במהלך הפתיחה כלפי חוץ, עד כדי כמעט מחצית מגודלה.

בשני הסוגים קיים מנגנון קפיצים שנועד לאזן את כובד משקלן של הדלתות ולהקל על הפתיחה (הקפיצים "מתנגדים" לכובד). בדלתות פנלים כנגזר מאופן פתיחתן מותקנים הקפיצים מעל הדלת ולפיכך יש להתקין מעליה גגון שיסתיר אותם ויאפשר את ההתקפלות.

בדלתות יחידה אחת, מותקנים הקפיצים בצד, בהתאמה ל"מסלול" הפתיחה. במצב פתיחה הקפיצים רפויים, ובמצב סגירה - הם מתוחים.

 

המנוע מותקן בתקרה בנקודת מרכז המיפתח ובעומק של כ-3 מ' כלפי פנים המבנה. התפעול החשמלי מגובה במנגנון שחרור אשר בשעת הצורך כגון בעת הפסקת חשמל, מנתק את המנוע מהדלת ומאפשר להפעילה ידנית. מנועים מסוגים שונים מיובאים ממספר מדינות ובדרך כלל מנוע בעל הספק של " כ"ס מתאים כמעט לכל סוגי הדלתות לרבות הכפולות.

 

דלתות ביחידה אחת ניתן לייצר לפי מידה, אך הן קיימות גם במידות סטנדרט מקובלות. בדלתות פנלים "פסים" הייצור מתבצע על-פי מידה בלבד וחייב להיות מדויק למהדרין. דלתות פנלים "קוביות" קיימות גם במידות סטנדרט ויש להתאימן לגודל המיפתח. דלתות הפנלים המוגבלות משהו בשל המבנה המאפשר פסים או קוביות שוקולד בלבד, מופיעות בדרך כלל בגוון לבן/לבן שבור. ניתן לצבוע אותן בגוון מבוקש אחר על-פי הזמנה ובתוספת למחיר.

 

דלתות ביחידה אחת ניתן לצפות במגוון רחב של ציפויים דקורטיביים - לוחות אלומיניום, ציפוי עץ, פי.וי.סי וכיו"ב. הבחירה בין דלת פנלים לבין יחידה אחת נגזרת במידה רבה מתנאי השטח. לדוגמא: כאשר השטח מחוץ למוסך הוא רצועת מדרכה צרה בלבד, רצוי כמובן להתקין דלת פנלים שפתיחתה אינה חורגת כלפי חוץ.

לצורכי חניה כפולה עדיף לבחור בדלת פנלים שהיא קשיחה יותר. דלת ביחידה אחת עלולה לקבל "בטן" במקרה זה היות שהיא נעדרת את הקשיחות הנדרשת לרוחב במידה כזו. הדלתות מופיעות גם בגרסה שבה הבידוד התרמי משופר - בתוספת של חומרי בידוד כקלקר או פוליאוריתן מוקצף.

 

דלתות מתרוממות הן יחידות כבדות ומסיביות ולפיכך לאיכות ההתקנה כמו גם לשירות תחזוקה שוטף, ישנה חשיבות רבה להבטחת תפעול תקין שלהן. כל פשרה בנושא עלולה להיות הרת גורל, שכן גם קריסה מינימלית לכאורה או תפקוד לקוי של אחד הרכיבים עלולים להביא לכשל תפעולי.

 

תחזוקה ואמצעי זהירות:

מומלץ להקפיד על תחזוקה שנתית ובמסגרתה לבצע שימון וגירוז של המערכת, מתיחת קפיצים, בדיקת מסבים וכד'. בכל מקרה של תקלה כלשהי אין ל"אלתר" פתרון, כי אם לקרוא לשירות/לבעל מקצוע מוסמך! היבט חשוב מאוד הוא היבט הבטיחות. לכל אחת מהדלתות קיים "עקב אכילס" המחייב ערנות מרבית והקפדה: בעת סגירת דלת פנלים יש להיזהר מפני "אפקט גיליוטינה" קרי: שהדלת לא תילחץ/תיצמד באופן פתאומי וחד לקרקע (ואולי גם תצמיד מאן דהוא לשם...) בדלתות יחידה אחת חשוב ביותר לפקח שהשטח פנוי מעוברי אורח או כל דבר אחר העלול להיפגע מחריגתה כלפי חוץ.

 

הגנות מפני פגיעה כגון זו קיימות, גם אם הן לא מספקות לחלוטין, למשל עין פוטו אלקטרית המזהה נוכחות או הפרעה כלשהי וכן מנגנון אשר במקרה שנוצר מגע ולו קל ביותר בין גוף כלשהו ובין הדלת, הוא עוצר מיד את פעולת המנוע. עם כל זאת, מומלץ מאוד להיעזר בעיניים הפרטיות ולוודא לפני כל הנעה של הדלת, שהשטח אכן פנוי.

 

  

 

שערים:

שערי ברזל דקורטיביים הם אלמנט בטיחותי שמקרין עוצמה וגם תורם ליצירת חזית וחזות מרשימה ומכובדת לבית. השערים נועדו כמובן לצורכי הגנה ולשמירה על הפרטיות, אך הערך המוסף העיצובי המתקבל עם התקנתם, הוא רב.

 

שערים הם לעולם חשמליים-אוטומטיים וניתנים להפעלה באמצעות שלט, אינטרקום, לחצן, כרטיס מגנטי ואף באמצעות טלפון.

 

היות שהשער חשמלי ותפעולו אוטומטי חשוב מאוד לצייד אותו באמצעי בטיחות כגון עין אלקטרונית או נורה מהבהבת המתריעה כי השער מצוי בפעולה.

 

כמו בדלתות המתרוממות כך גם בשערים, קיים מנגנון המאפשר לנטרל את פעולת המנוע במידת הצורך - כשיש הפרעה כלשהי בחשמל -ולתפעל את השער ידנית.

 

השערים בנויים ממסגרת ברזל שניתן לצפות בכל ציפוי רצוי, והחלק הפנימי הוא בדרך כלל עבודת פירזול דקורטיבית שחיבורה למסגרת מתבצע באמצעות ריתוך. פנים השער מהווה כר נרחב ליצירתיות וישנם שערים המתהדרים ביצירות ברזל אמנותיות במיוחד.

 

שערים חשמליים נחלקים לשערי כנף או נגררים בהתאם לתנאי השטח ולהעדפה האישית.

 

 

שערים נגררים:

השער הנגרר נע על גבי מסילה, שאותה יש לעגן היטב לקרקע. התקנתה מחייבת הכנת תשתית נאותה כולל פילוס חלקה התחתון, למניעת שינויים ועיוותים העלולים להיגרם מ"עבודת" הקרקע. התשתית כוללת גם הכנה של קווי חשמל הנדרשים להפעלת המנוע, הממוקם באחד הקצוות בחלק הפנימי של השער.

במידת האפשר, מומלץ כבר בשלב הבנייה להתקין קו חשמל נפרד לפעולת המנוע אשר מהלכו יגיע עד נקודת הפתח. התקנת קו החשמל מקטינה עלויות של חיבור מאוחר יותר, ובעת ההתקנה ניתן להוסיף גם חיווט "ייעודי" נוסף למערכת אינטרקום, טלוויזיה במעגל סגור וכד'.

גרירת השער יכולה להתבצע בתחום החצר או מחוצה לה עם העדפה ברורה לגרירה פנימית בתחום החצר. לעתים אף קיים חוק רשות שאינו מאפשר אחרת. השער מותקן בין קירות/חומות, וחשוב לוודא שיש די מקום לגרור אותו אליו ושאין הפרעה במסלול הגרירה. הגרירה מתבצעת באמצעות פסי שיניים המחוברים לשער והמנוע המצויד בגלגל שיניים חובר אליהן ודוחף/מניע אותו. שערים נגררים כמעט ואינם מוגבלים במידת הכובד, וגודל השער (רוחבו) נקבע בהתאם למיפתח.

 

 

שערי כנף:

שערי כנף דורשים בראש ובראשונה די מרחב שיאפשר את פתיחתם ללא הפרעה ו/או פגיעה. הם ניתנים לפתיחה כלפי פנים או חוץ בהתאם לתנאי השטח ולחוקי הרשות המקומית.

שערי כנף מחייבים יציקת עמודי חיבור משני צדיהם, ומערכות צירים המותאמות למשקלם. על הצירים להיות צירים מתכווננים שהם גמישים ועמידים יותר בתנאים של קרקע עובדת. המנוע מחובר לציר השער בצדו הפנימי ובגובה מתאים שיאפשר פעולה תקינה של המערכת ולא יפגום במראה. בשערי כנף ישנה אפשרות למיקום תת קרקעי של המנוע. במקרה זה החיבור לדלת השער מתבצע באמצעות פסי שיניים.

 

על כל פנים, כמו בשערים נגררים או בכל מערכת חשמלית אחרת, יש לוודא שתשתית החשמל תתבצע כיאות והתקנת המנוע תיעשה על ידי גורם מוסמך לכך.


 

 
חזור מעלה