1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. תכנון הפתחים בבית

תכנון הפתחים בבית

המאמר מציג את המשתנים שבהם יש להתחשב בעת תכנון הפתחים בבית, כיצד לתכנן את הפתחים כך שהם יתרמו לאיכות החיים בבית מבחינת התאורה, האוורור והבידוד ולחיסכון באנרגיה.

 

 








לאחר תכנון העמדת הבית בתחום המגרש

(ראו מאמר תכנון העמדה של מבנים

בהתאם לעקרונות הבנייה הירוקה) ובזמן

תכנון הבית עצמו מתחיל תכנון הפתחים

בבית. לתכנון הפתחים בבית חשיבות רבה

משום שהוא יקבע את איכות החיים בבית.

הפתחים משפיעים על כמות האור הנכנסת

לבית, על האוורור, על הבידוד התרמי ועל

הנוף שממנו ייהנו דיירי הבית. תכנון

הפתחים צריך להיעשות בשלב הראשוני של

תכנון הבית. כאשר הבית יעמוד על תלו,

יהיה כמעט בלתי אפשרי לעשות שינויים

בפתחים בלי שהדבר יהיה כרוך בהוצאות

כספיות גדולות.



  

 

חשוב לתכנן את המבנה ואת פתחיו תוך התחשבות בכיווני השמש, בכיווני הרוחות ובסביבתו. כך תוכלו לנצל את יתרונות המגרש לטובתכם. אם אתם עומדים לבנות בית, עצתנו היא שהאדריכל, בבואו לתכנן את הבית ואת פתחיו, יבדוק את המגרש לפי הפרמטרים שצוינו לעיל ואשר מפורטים להלן. כדאי שאתם, כבונים, תבינו את החשיבות שבכך ושתתכננו יחד עם האדריכל את הפתחים בבית תוך התחשבות בנתונים שהוא אסף.

 

הנתונים שיש להתחשב בהם:

 

א.כיווני השמש - חשוב לבדוק את המסלול היומי שעושה השמש, ממזרח למערב, בעונות השנה השונות כדי לדעת כמה אור ייכנס לתוך הבית במהלך היום לאורך השנה.

 

צפון - זהו הכיוון היחיד אשר אינו חשוף לקרני שמש ישירות ומכניס הביתה אור רך ונעים ללא קרינה ישירה. בכיוון צפון אפשר לפתוח מפתחים גדולים למדי ללא חשש לכניסה ישירה של קרני שמש.

 

דרום - כיוון דרום הוא כיוון חם מאוד. לכן חשוב ליצור הצללה מתאימה, במיוחד בקיץ, שבו השמש גבוהה בשמיים והקרניים החמות נכנסות אל פנים המבנה ועלולות לחמם אותו מאוד. לעומת זאת, בחורף, כאשר השמש נמוכה יותר בשמיים, כניסת קרני השמש לחימום המבנה היא רצויה.

 

מזרח - כיוון זריחת השמש. בבוקר קרני השמש נכנסות אל הבית בזווית נמוכה מאוד ומחממות את החדרים.

בעונת החורף הדבר רצוי מאוד, אך בעונת הקיץ זריחת השמש מתחילה בשעות מוקדמות ביותר, ויחד עם האור מגיע חום רב, ולכן גם בכיוון מזרח חשוב ליצור הצללות מתאימות.

 

מערב - כיוון השקיעה. זהו הכיוון המואר ביותר אך הוא עלול להיות גם החם ביותר, במיוחד בעונת הקיץ, שכן עד לשקיעת השמש הקרניים נכנסות בזויות נמוכות מאוד אל פנים הבית דרך הפתחים ומחממות את החדרים. לכן גם בכיוון זה מומלץ ליצור הצללות מתאימות.

 

ב. זרימת האוויר - אוורור טבעי הוא המומלץ ביותר לנוחות התרמית שלנו כבני אדם, ותכנון נכון של הפתחים יאפשר לנצל את האוורור הטבעי הקיים בבית ניצול מרבי. חלונות ודלתות הממוקמים בקירות נגדיים ייצרו משיכת אוויר בתוך הבית ויאפשרו הכנסת אוויר צח והסעתו במבנה. פתחים בגובה הקיר או בתקרת המבנה יאפשרו לאוויר החם המתנקז למעלה להשתחרר מן המבנה וכך גם תתאפשר כניסת אוויר צח וקריר יותר דרך החלונות.

 

ג. סביבת הבית - יש לבדוק היטב את הסביבה הקרובה אל הבית.

האם הבית נמצא באזור אורבני ומוגבל מבחינת רוחות וקרינת שמש או שמא הוא חשוף? מהי הקרבה אל בתים שכנים, האם יש חזיתות הפונות לנוף, ומהו סוג הנוף? עצים גבוהים?

 

לכל סביבה היתרונות והחסרונות שלה. יש לבחון היטב את השפעת הסביבה הקרובה ולהתחשב בה בתכנון הפתחים בבית.

 

רבים חושבים כי נוף יפה הנשקף מן הבית דורש פתחים גדולים. אך אין זה בהכרח נכון. יש הטוענים כי כמה חלונות קטנים יגדילו את העניין במבט מתוך הבית, ביוצרם כמה תמונות נוף, ובנוסף הם יתרמו לאווירה אינטימית יותר בבית בהשוואה לבית שבו פתחים גדולים.

 

מיקום החלונות בבית וגובהם

גובהם של חלונות סטנדרטיים נקבע על פי גובה הקורה הממוקמת מעל לדלתות ולחלונות, והוא נע בין 203 ס"מ ל- 210 ס"מ.

גובה התחלת החלון (גובה הצלע התחתונה) נקבע על ידי האדריכל ובעל הבית. רצוי לשים לב לכמה נקודות:

במטבח התחלת החלון מעט מעל לגובה המשטח.

בסלון ובפינת האוכל אפשר לבחור במפתחים בגובה הרצפה, שישמשו גם ליציאה החוצה, או במרחק קטן מהרצפה, למשל של 40 ס"מ.

בחדרי השינה רצוי שהחלון יתחיל בגובה של 100 ס"מ לערך.

בחדרי האמבט רצוי שהחלון יתחיל בגובה של 150-120 ס"מ לערך.

בחדרי השירותים רצוי לבחור בחלונות גבוהים.

 

חשוב לזכור:

* חלונות גדולים ורחבים מכניסים אור וחום רב (דבר טוב בכיוון צפון ובעייתי בשאר הכיוונים שם הוא דורש הצללות מתאימות).

* חלונות צרים וגבוהים מכניסים אור אל עומק הבית אך גם אור ממוקד מאוד.

* חלונות רחבים מכניסים אור "שטוח" ורב אך לא ממוקד, כך שהוא אינו גורם לנזקים ואינו יוצר חום כבד.

 

פתחים וחלונות בגובה הקיר ובתקרה

נושא הפתחים או החלונות בגובה הקיר או בתקרה הוא אחת הנקודות החשובות בנושא האוורור הטבעי של הבית, ואדריכלים ומתכננים רבים אינם נותנים את הדעת עליו.

 

בגלל תופעת ה"ריבוד", שבה האוויר החם בבית עולה למעלה ויוצר למעשה אפקט של חממה, כאשר קובעים פתח עליון (הניתן לפתיחה), הוא משחרר את האוויר החם וגורם ליניקה של אוויר צח מן החלונות התחתונים. כתוצאה מכך מתאפשר אוורור פנים הבית.

 

אפשר ללמוד הרבה על פתחים גבוהים במבנה מהבנייה המסורתית הערבית במזרח התיכון, שכן בבתים הבנויים בשיטה מסורתית ניתן למצוא פתחים עליונים המכוסים בדרך כלל באלמנט הבנוי פתחים פתחים, כגון סבכה או "משרבייה", המאפשר אוורור אך לא כניסת שמש ישירה.

 

 

 

 

דוגמה טובה נוספת היא הכיפות או הקשתות בגג אשר פותחים בהן פתח קטן ליציאת האוויר החם.

בבנייה איראנית מסורתית נהוג היה לבנות "אייאוון" שהיא מעין קשת מאורכת בגג אשר משני צדדיה יש חלונות עגולים קטנים הניתנים לפתיחה בעונת הקיץ. אלמנט זה יוצר סירקולציה של האוויר, ומביא ליציאה של האוויר החם החוצה וליניקה של אוויר צח פנימה.

 


 
חזור מעלה