1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. המדרגות כפרט עיצובי

המדרגות כפרט עיצובי

אפשרויות העיצוב של גרם המדרגות בתוך הבית, למשל בדירת גג לעומת בבית פרטי, סוגים שונים של מדרגות מרחפות (מדרגות קלות), שיקולים לבחירת סוג המדרגות בבית ומחוצה לו, ונקודות חשובות שיש לשים לב אליהן בשלב התכנון.

  

המדרגות משמשות אותנו כאמצעי מעבר המחבר בין מפלסים ואנו מצפים מהן, כמובן, להיות נוחות ובטוחות. כשמתכננים דירה עם מפלסים, קודם כל, יש להתייחס למבנה ההנדסי של המדרגות: חומרים, שיפועים וגודל פתחים. יחד עם זאת, המדרגות הן גם פרט עיצובי בעל "נוכחות", ולכן כדאי מאוד להתאימן לחלל הבית ולסגנונו. אפשר להדגיש באמצעותן אלמנטים שונים בעיצוב הבית או ליצור מהן "פסל סביבתי" מיוחד.

לדוגמה, בבית בעל צורות ואלמנטים זורמים ועגולים, ניתן ליצור חדר מדרגות שהוא מעין מעטפת מעגלית, כך שהתנועה שהאדם העולה במדרגות יוצר היא של חצי מעגל שעוטף את החלל.


 


 




 

כדי שהמדרגות יהוו חלק אינטגרלי מהעיצוב, ניתן לבנות אותן מחומרים המשתלבים בחומרי הבנייה או הריהוט או להדגיש באמצעותן אלמנטים אחרים בעיצוב. אפשר לבחור מדרגות מינימליסטיות ואווריריות, שישמרו על תחושה של חלל גדול או מדרגות מאסיביות המפוסלות בצורות שונות, שישמשו אלמנט עיצובי בפני עצמו.

 

מעצבים רבים מתייחסים אל המדרגות והמעקה כאל אלמנט עיצובי בעל פוטנציאל יצירתי גבוה. לעתים הם מתייחסים למעקה ממש כאילו היה יצירת אמנות שתלויה בחלל הביתי. אמנים בתקופות שונות הושפעו מאלמנט המדרגות המחברמפריד בין חללים, ובהקשר זה ידוע במיוחד ציורו של האמן מרסל דושאן "עירום יורד במדרגות".

 

מדרגות מרחפות - המכונות גם מדרגות קלות, מתאימות במיוחד לדירות גג ולבתים עם תוספת בנייה, שבהם לעתים קרובות שטח הדירה מצומצם יחסית, ולא ניתן או לא כדאי, להכניס מדרגות בנויות ומאסיביות התופסות שטח "יקר". לפעמים, כאשר בונים דירה כזו יש נטייה להתפתות לפתרון המוכר והזול ולהורות לקבלן לצקת את גרם המדרגות מבטון. אך כאמור, מדרגות יצוקות מבטון אינן מתאימות, בדרך כלל, לגודל החלל של דירה ממוצעת, ועלול להתקבל מראה של "חדר מדרגות" בתוך הבית, החוסם את החלל ולעתים אף מפריע למעבר.

חשוב לציין, כי מדרגות קלות אינן מצריכות הכנת תשתית, וניתן להתקינן במהירות לאחר סיום הבנייה והריצוף.

עוד בשלב התכנון המוקדם רצוי להתייעץ עם יועצים של חברה המתמחה במדרגות, כדי להתאים את המדרגות באופן אופטימלי לנתוני הבית.

בבתים פרטיים, כאשר אין מגבלת שטח, קיימת אפשרות נוספת: ניתן לשלב במדרגות היצוקות מקטע של מדרגות קלות, כאלמנט עיצובי ייחודי.

 

עיצובים שונים:

ישנן כמה צורות מקובלות לבניית גרם מדרגות:

* ישרות - מדרגות עם משטח דריכה באמצען.

* ישרות למחצה - משטח הדריכה אינו ישר, אלא משמש כמדרגה (מניפה).

* מתעגלות.

* מדרגות לולייניות - מדרגות הסובבות סביב ציר מרכזי, לחיסכון בשטח.

* לולייניות- ריבועיות- הסובבות סביב ציר מרכזי, אך פחות תלולות.

 

סוגים של מדרגות קלות:

קיימים שלושה סוגים של מדרגות קלות:

הסוג הראשון מורכב משלד ברזל, שאליו יצוק מידרך מבטון טרומי ומעליו פלטה מחומר אחר, כמו שיש, עץ או מוזאיקה מלאה המותאמת לריצוף. הבטון, המשמש כבסיס המידרך, נצבע בהתאמה לצבע הקירות או התקרה, ומתקבל גרם מדרגות אוורירי, בעל נוכחות מינימלית, המשתלב באופן אחיד עם הקירות והריצוף ואינו "משתלט" על חלל הבית.

 

הסוג השני הוא קונסטרוקציית ברזל, שעליה מחברים פלטות מעץ מסוג בוצר-בלוק (עץ מפולח קשה, המודבק מחדש להשגת יציבות מרבית). העץ מכוסה לכה שקופה, והצבע הטבעי שלו נותן תחושה חמה. כך משלימות המדרגות אלמנטים עיצוביים אחרים בבית, כמו ריהוט או ריצוף פרקט.

 

הסוג השלישי הוא מדרגות ממתכת - שלד ברזל עם מידרך מתכת (מעין אמבטיה), שלתוכו ניתן להטביע חומר ריצוף כלשהו (שיש, אבן, עץ, קרמיקה ועוד). מראה הברזל בסוג זה של מדרגות מודגש יותר, ונוצר שילוב מעניין בינו לבין החומרים הטבעיים.

 

 

כשמתכננים מדרגות חשוב וכדאי להקפיד על הדברים הבאים:

 

* לקבוע יחס נכון בין מידרך המדרגה לגובהה, בהתאם לחוק התכנון והבנייה.

 

* לתכנן נכון את מידת המדרגות ביחס לגובה בין המפלסים.

 

* בבחירת מיקום המדרגות יש להביא בחשבון מקום למעברים בחלק התחתון וליציאה בחלק העליון, או שימוש בחלל שמתחת למדרגות לאחסון, מיקום עציצים או מלונה לכלב.

 

* לשים לב שהמעברים והתנועה החופשית בבית לא ייפגעו.

 

* לשים לב שהשטח שתופסות המדרגות יהיה פרופורציונלי לחלל.

 

* להביא בחשבון אפשרות לקושי במיקום המדרגות במקום הרצוי - אפשר לתכנן מדרגות יפות, ואז עלול להסתבר, למשל, שקורה עוברת במקום מסוים ומפריעה לבנייה. לכן, כשבונים קומה נוספת חייבים להתחיל עם תכנון המדרגות, ורק אחר-כך למקם את שאר הבנייה.

 

* לשים לב למעקה המדרגות, התומך בנו בעלייה ובירידה. חשוב שהמעקה יהיה מעוגן היטב, יציב ובטיחותי, אך אסור לשכוח שהוא גם חלק מהמכלול הסגנוני של גרם המדרגות, והוא בעצם "ממסגר" אותן לכדי אלמנט עיצובי שלם. לעתים קרובות הופך המעקה עצמו למוקד עיצובי, וכך נוסף לחלל הבית מעין פסל המשתלב בשאר פרטי העיצוב והאמנות בחלל.

 

* לבקר באולמות התצוגה. כך קל יותר לתכנן ולבחור את המדרגות המתאימות ולהימנע מטעויות. באולמות תצוגה מסוימים קיימת גם אפשרות לרכוש רק מעקה, בסגנון ובעיצוב הרצויים, ולהתקינו על כל סוג של מדרגות, כולל מדרגות בנויות קיימות.

  







 
* כאשר מתכננים מדרגות חיצוניות, המחברות בין חצר הבית לגג או למרפסת או בין המפלסים השונים בגינה, כדאי לחשוב על מדרגות קלות.

מדרגות קלות חיצוניות בנויות גם הן משלד ברזל, שעליו יצוקים מידרכים מחומר עמיד. אפשר לבחור בין גרנוליט, בטון טרומי עם מוזאיקה או אבן מסוגים שונים, הכל בהתאם לריצוף, לסורגים, למעקים החיצוניים ולעיצוב הגינה.מדרגות אלה חזקות במיוחד ועמידות בכל תנאי מזג אוויר. בניית השלד של המדרגות הקלות וצביעתו בצבעי יסוד נעשות במהלך הבנייה, לאחר הריצוף (כדי להשיג דיוק מקסימלי ביחסי הגובה בין הריצוף למדרגות).

בסוף הבנייה צובעים את הברזל ומוסיפים את הציפוי הרצוי על מידרכי הבטון. מדרגות מסוג זה אינן דורשות טיפול ואחזקה, הן יציבות ובולעות את הרעשים, הודות לבטון הטרומי.




 


חזור מעלה