1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. מערכות מיגון הבית

מערכות מיגון הבית

הדרכים להגנה על הבית מפני פריצה: אמצעי הרתעה והתרעה כגון גדרות, מערכות הבית החכם, גלאים, מצלמות, סורגים,זכוכית מחוזקת, אזעקה וכספת.

 








התמונה העולה מנתוני הפשיעה שהעיתונות

מדווחת עליהם מדי יום אינה מעודדת,

במיוחד כשהסיבות למצב הקיים אינן

צפויות להשתנות בעתיד הנראה לעין -

מצב כלכלי רחוק מלהזהיר, מצב ביטחוני

לא יציב עם נוכחות מתמדת של "קו

התפר", גלי עלייה שהולידו פערים

חברתיים וקשיי קליטה וכיו"ב.

כל אלו הם גורמי לחץ ידועים הבאים לידי

ביטוי ברמת פשיעה הנמצאת במגמת עלייה

ומהווה, לדאבון לב, חלק בלתי נפרד מחיי

היומיום. כיצד ניתן להתמודד עם הבעיה,

ומהם אמצעי המיגון העומדים לרשותנו

בבתינו? להלן כמה הסברים ועצות בנושא.

 

תפיסת המיגון:

תפיסת המיגון שרווחה בעבר בקרב ציבור

דיירי הבתים, התבססה על מערכת גלאים

ואזעקה בתוך הבית, ועד לא מזמן נחשב

כלב אימתני בחצר לאמצעי הגנה

אולטימטיבי.

בשנים האחרונות הולידה המציאות צורך

בשינוי משמעותי בכל תפיסת המיגון,

והביאה לפיתוחים יצירתיים בנושא,

לפריצות טכנולוגיות המשלבות מחשוב

ואלקטרוניקה כמו גם ליישום טכנולוגיות

צבאיות לשימושים אזרחיים.

כל אלה יצרו כאמור שינוי תפיסה וכפועל

יוצא התרחב מגוון אמצעי המיגון המוצעים

כיום.

 

מיגון בית מתבצע בחמישה "מעגלים"

אזוריים:

 

א. בסביבת הבית, ברחוב או בשכונה.

ב. בגבולות החצר.

ג. במתחם שבין הגדר לקירות הבית.

ד. במעטפת הבית - חלונות ודלתות.

ה. בתוך הבית פנימה.

 


א. סביבת הבית

ההגנה הטובה ביותר על היקר לנו היא

כמובן מניעה: סיכול אפשרות פריצה טרם

התרחשותה. מניעה מבוססת על מודיעין

והרתעה, כאשר בתחום המודיעין האפשרויות העומדות בפני האזרח הבודד הן מוגבלות ביותר ובדרך כלל מתמצות בידיעות ושמועות על "גלי פריצה" המתרחשים באזור.

 






 

התארגנות מוקדמת של האזרחים לסיורים משותפים (כדוגמת הפעילות במושבים רבים בשרון),

שכירת חברת שמירה, הגבלות על נכנסים לאזור, זיהוי זרים ורישום מספרי רכב יוצרים הרתעה אצל פורצים פוטנציאליים.

באחד המצפים השוכן בצפון הארץ אף הגדילו לעשות וכל רכב שנכנס ליישוב צולם על יושביו ועל מספר לוחית הרישוי שלו. השמועה על כך נפוצה וגל הפריצות שקדם לכך - פסק. לפעולות אלו מספר יתרונות והעיקרים שבהם הם:

 

א. זיהוי הפורצים הפוטנציאליים בשלב איסוף המידע לביצוע - והרתעתם.

 

ב. איתור מעגל חשודים פוטנציאלי שכן לרוב הפריצות קודם ביקור "מורשה" באמתלה זו או אחרת המאפשרת כניסה, או מידע פנימי. כאן יש לשים לב ל"סוקרים" המתדפקים על דלתותינו, ל"אורחים" לרגע המציעים מרכולתם או לנותני השירות למיניהם.

 

ג. פורץ מיומן מזהה במבט מהיר האם קיימים אמצעי מיגון בבית ואם כן, את מיקומם. לצורך הרתעתו קיימות מערכות אולטרה מודרניות המשמשות בעיקר גורמים ממלכתיים וציבוריים אך ניתנות ל"אימוץ" גם בשכונות מגורים. המערכות מסוגלות להתריע על אפשרות פריצה לפני התרחשותה כשהן מתבססות על טכנולוגיות מיוחדות לזיהוי התנהגות ואו התרחשות חריגה בסביבת הבית ומבחינות בין אירוע פלילי פוטנציאלי לבין אירוע חריג אחר.

 

ב. גבולות החצר והגדרות

 

תפיסת המיגון במהלך תכנון הבית ובנייתו היא מרכיב שההכרה בחשיבותו הולכת וגדלה. הותרת "מרחב התרעה" נאות, מעניק לבעל הבית את הזמן הנדרש לסיכול הפריצה. הוא מאפשר לו להזעיק עזרה - כוח אבטחה משטרה או להיערך בהתאם בעצמו.

החצר מעצם הווייתה גובלת בשטחים חיצוניים כרחוב, בתי שכנים, שגם להם נודעת חשיבות בחלק ה"הרתעתי" הנחלק ל"בר ראייה" ול"בר שמיעה". כשפורץ פוטנציאלי מבחין בבית עם גדר מסודרת, אמצעי גילוי, התרעה, כלבים או שלטים מזהירים, ברוב המקרים הוא ייסוג מכוונתו ויחפש מטרה קלה יותר. אמצעים אלה משדרים לו מסר כי "כאן גרים אנשים עם מודעות למיגון ולאבטחה". בנוסף קיימות מערכות של בית חכם המאפשרות תיכנות של התרחשויות בבית, כגון הדלקה וכיבוי האורות, הדלקת טלוויזיה ומערכות סטריאו, ועוד, הגורמים לעוברים ושבים מסביב לבית להיות משוכנעים כי מישהו נמצא בבית. מערכות אלו מתאימות במיוחד לבעלי בתים שנמצאים רוב הזמן מחוץ לבית ולעיתים לזמן ממושך.

ככל שאמצעי ההתרעה רחוקים יותר, פומביים וקולניים יותר, כגון אזעקות, סירנות, פנסים מנצנצים, זרקורים או נביחות, כך סיכויי סיכול הפריצה גדולים יותר.

 

גידור הוא אמצעי בעל מסר חד משמעי המציג גבולות ברורים לרכוש. קיימות גדרות דקורטיביות, גדרות חיות של צמחייה צפופה, וכן גדרות המהוות אמצעי גילוי ומניעה. בבתים פרטיים רצוי לשלב גדר מונעת חדירה עם גדר דקורטיבית הכוללת אמצעי גילוי והתרעה, וניתן להצפין את אמצעי המניעה - קוצי מתכת, דוקרנים וכו על ידי בנייה מסתירה או שורת שיחים, זאת בהתייעצות עם מומחי מיגון, כדי לא לפגוע בטעות בכלבים או בעוברים ושבים ללא כוונות זדון. לצורך הקמת גדר מונעת קיימות מערכות גידור אלקטרוניות על גבי חומות, וכן חוטים מתוחים, חיישנים לרעידות, סיבים אופטיים, טלוויזיות במעגל סגור על פאות הגדר, גדר עם זרם חשמלי בחוטיה ועוד. כמו כן ניתן להתקין בגדר אמצעים לגילוי חיתוך, הזזה מהמקום, הרעדה וכו.

כאשר מתקינים גדר חשמלית, מתלווה אליה בדרך כלל גדר חיצונית למניעת התחשמלות "מקרית".

 

לגדר העשויה חוטי פלדה מחובר מחולל זרם במתח גבוה וזרם נמוך המפיק פולסים חשמליים:

הזזת החוטים למספר שניות גורמת ל"מכת חשמל" שאינה מסכנת את הנוגע בה אך יוצרת הרתעה והתרעה במוקד. מערכת דומה מבוססת על חוטי מתכת שנגיעה קלה בהם יוצרת נתק במעגל חשמלי ומפעילה אזעקה.

 

  

ג. המתחם שבין הגדר לקירות הבית

המרחב הקיים בין הגדר לבין קירות הבית ניתן למיגון באמצעות גלאים אקטיביים או פסיביים, גלויים או מוסתרים. היות שמדובר בשטח שמאחורי הגדר, ניתן להפחית התרעות שווא על ידי הגבלת הנכנסים לשטח. אמצעי הגילוי ה"אקטיביים" מבוססים על משדר ומקלט כשביניהם עוברת קרן אינפרא-אדום או לייזר אשר חיתוכה מפעיל אזעקה. המערכות המשוכללות כוללות מספר קרניים בגבהים שונים להפחתת התרעות שווא.

אמצעי אחר הוא מערך צינורות תת-קרקעי המוטמן קרוב לפני האדמה שכל דריכה עליו יוצרת דחיסת חומר לתוך בוכנה הסוגרת מעגל חשמלי ויוצרת התרעה. רשת גלאים אלקטרו-מגנטיים הפרושה מתחת לפני השטח מגיבה לשינויים בשדה האלקטרומגנטי שמעליהם, ובעת מעבר אדם גלי הזעזועים מגיבים לתנועה ה"מתבצעת" על גביהם. אחרונים ברשימת הגלאים הם אלה המבוססים על טכנולוגיית אינפרא-אדום ומיקרו-גלים במשולב, או על בניית תמונה תלת-מימדית באמצעות קרניים אינפרה-אדומות (מערכות F.L.I.R) לשטחי החוץ קיימים וגלאי נפח המבוססים על הבחנה בקרינת אינפרא-אדום הנפלטת מגוף חי ויוצרת התרעה אזעקה.

גם הצבת מצלמות C.T.V יכולה לאפשר גילוי חדירה. הדבר תלוי כמובן בתנאי התאורה בשטח ובתנאי הראות. מצלמות אלה ניתנות להצבה גזרתית קבועה או משתנה בהפעלה מקומית או ממרחק, והן מחייבות התבוננות מתמדת בצגים הנמצאים במרכז בקרה מקומי או רחוק (על-ידי העברה בכבלים או בטלפון).

 

ד. מעטפת הבית, חלונות דלתות

מיגון מעטפת הבית מאפשר התרעה על חדירה לבית עצמו, והנקודות הרגישות מצויות בחלונות, בדלתות, בפתחי הגג וברצפה. יחד עם זאת, קל יחסית לחדור לבית גם דרך "פתח מזגן", פתחי הצללה ואוורור ואף דרך הקירות.

למיגון חלונות ודלתות ניתן להשתמש בגלאים נקודתיים: "גלאי פתיחה", "גלאי זעזועים" ו"גלאי ניפוץ". שימוש בגלאים אקטיביים בצמוד לקירות הבית אפשרי גם כן, והוא אף נותן התרעה לפני ניפוץ החלון עצמו.

 

מיגון באמצעות סורגים מתקפלים או קבועים מהווה אמצעי הרתעה ומניעה כאחד. מבחר הסורגים הקיים בשוק מאפשר לשלבם בעיצוב חזית הבית ולחלופין להצניעם (סורגים מתקפלים).

את הסורגים נהוג להתקין כחלק ממערך כולל למיגון הבית, ומלבד הרתעה, הם נועדו להקשות על הפריצה ולעכב את החדירה לבית. על הסורגים להיות מעוגנים היטב בקירות, והם עשויים מפרופילים חזקים וקשיחים, רצוי מעורגלים ובעלי שכבות עיבוד והגנה בפני חלודה וקרינת U.V. בהיצע הקיים בשוק ניתן למצוא סורגי פלדה עבים ומגולוונים עשויים כמקשה אחת ללא ריתוכים חיצוניים והם נחשבים חזקים במיוחד. הסורגים מופיעים בצורות שונות, קיימים סורגים ישרים, מתקפלים ואף "מעוגלים בעלי בטן".

 

אפשרויות מיגון נוספות הן שימוש בדלתות חלונות מיוחדים בעלי מבנה מסיבי ועמיד בפני פריצה, שימוש במנעולים מתוחכמים ובחומר בנייה קשיח.

 

בהקשר זה ראוי לייחד כמה מילים לאפשרות שלא כולם מכירים והיא חיזוק זכוכית החלון או הדלת בחומרים מיוחדים, היוצרים זכוכית חזקה עד פי ארבעה מזכוכית רגילה, ולכן יכולים להוות חלופה לסורגים רגילים. בשיטה זו מצופה הזכוכית בציפוי מגן, שקוף לחלוטין, המיוצר מיריעות פוליאסטר ובנוסף מחזקים את הזכוכית בתוסף אקרילי ייחודי הנספג בה ומשנה את תכונותיה הכימיות והפיזיקליות. חיזוק הזכוכית נעשה על גבי הזכוכית הקיימת, ללא צורך להסירה מהמסגרת. פריצה דרך שמשה מחוזקת שכזו באמצעות אבן, פטיש ואפילו גרזן תהיה קשה ביותר, גם אם הפורץ יכה פעמים רבות בזכוכית. שיטה זו מקורה בארה"ב, שם פותחו לפני כ- 25 שנה יריעות ביטחון עבור ממשלת ארה"ב לצורך הגנה על משרדים פדרליים ושגרירויות, בעיקר מפני תקיפות מחבלים. המוצר נקרא "גלאסורג", והוא מקנה לזכוכית תכונות משופרות נוספות: יכולת הגנה מפני הקרינה האולטרה סגולה של השמש, יכולת להפחית את חדירת קרני השמש ובכך להקטין את עומס החום במבנה ולחסוך אנרגיה, ועמידות גבוהה בהדף (פיצוץ).

 

 

ה. פנים הבית

גלאים לפנים הבית

רוב מערכות "גילוי הפנים" מושתתות על עקרון גלאי אינפרא-אדום פסיבי.

המערכת כוללת מרכזיית אזעקה שדרכה מקודדים ומפעילים את המערכת, כמו גם מספר אזורי התרעה הניתנים לתכנות כאזורים מושהים, אזורי התרעה ל-24 שעות או אזורי התרעת אש. האזעקה מחוברת בדרך כלל - קווית או אלחוטית - למוקד מאויש עם או בלי התרעה בזמן השהיית יציאה, או השהיית זמן אזעקת המוקד.

המערכות כוללות זיכרון לעשרות אירועים וכן אפשרות להקלדת התרעות אוטומטית. לגלאים לסוגיהם דרגות רגישות שונות וכך גם סידור הקרניים. ישנם גלאים אלחוטיים, גלאים מכווני

כבל, וגלאים שייחודם בכך שהם מתריעים גם במקרה של ניסיונות לשבש את פעולתם. המרכזות

כוללות מצבר חירום ופעמון אזעקה.

 

מיגון פנים הבית

את הרכוש היקר ביותר הנמצא בתוך הבית ניתן למגן על ידי הצפנתו בתוך כספות. בשוק קיימות

כספות מסוגים שונים ובכל בית ישנם חפצים הראויים להיטמן בהן. קיימות כספות קטנות שאינן

תופסות נפח רב, וניתן להציבן לפי בחירה אך במקום ראוי כמובן!

בראש ובראשונה צריכה הכספת להיות בטוחה ונוחה לתפעול. חשוב לבדוק את מנגנוני פתיחתה -

מפתח, כרטיס מגנטי או קוד, את עמידותה בפני אש במקרה של שריפה ואת מידת השיבושים

האלקטרומגנטיים העלולים להיווצר כאשר מאחסנים בתוכן דיסקטים למשל. עיגון הכספת בתוך

הקיר או הרצפה מצניע אותה מעין רואה ובהחלט מומלץ. את דלת הכספת ניתן לחבר למערך

ההתרעה בבית ואף לקשרה למוקד חיצוני.

יש לזכור שאם המתקין של הכספת בתוך היציקה הוא הבנאי שעובד אצלכם בבית, יש בכך סיכון

כלשהו.

כדאי להתייעץ עם יועצי מיגון וכספות לגבי סוג ומיקום הכספת. במחיר של מאות בודדות של שקלים ניתן כיום לרכוש כספות משוכללות במיוחד, ויש אף שמגדילים לעשות ונועלים בסוף כל יום את מפתחות הרכב בכספת (לא פעם שמענו על מקרים שבהם נכנס הפורץ בשקט, הסיר את

מפתחות הרכב מהוו שבסמוך לדלת הכניסה, ונסע לשלום). כדאי לחשוב על התקנת הכספת כבר

בשלב השלד מפני שנהוג לעגן את מרבית הכספות ביציקת בטון, כך שלא ניתן להוציאן מהמקום.


יש לכם שאלות בנושא מיגון הבית: אזעקות, מערכות אבטחה ועוד היכנסו לפורום מיגון הבית וקבלו מענה לשאלותיכם ממומחים בתחום


 


חזור מעלה