1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. שימוש נכון במעלית

שימוש נכון במעלית

אחזקה נכונה של מעלית: ניקיון, אופן העברת ציוד כבד, שימוש בדלתות, מינוי אחראי מעלית, אמצעי זהירות, בדיקת המערכות הנלוות.

 

אופן השימוש במעלית יהיה משתנה משמעותי בכל האמור לאורך חייה. הדבר חשוב במיוחד, שכן החלפת מעלית היא דבר מסובך, בעייתי ויקר. שיפוץ מעלית, גם בו אין הנאה גדולה. המעלית היא במרבית המקרים, הנכס היקר ביותר ברכוש המשותף בבניין, ויש לנהוג בה בהתאם.

 

מים

המים מוגדרים כאויב הגדול ביותר של המעלית, והם עלולים לגרום לנזקים ולהוצאות גבוהים ביותר. לעתים בעת שטיפת מסדרונות הבניין או חדר המדרגות, מחדירים המנקים בבניין את המים מתחת לדלת המעלית. המים חודרים לפיר המעלית ופוגעים במערכות החשמל והאלקטרוניקה השונות. משמעות פגיעת המים תהיה השבתת המעלית לתקופת ממושכת.

 

נזקי מים שאינם מיידיים הם חלודה וקורוזיה, הגורמים לריבוי תקלות במשך תקופה ארוכה.

 

ניקיון המעלית

חשוב להקפיד, כי המעלית לא תנוקה באמצעות חומצות או חומרים קשים או שוחקים אחרים.

 

עם זאת המעלית שהשימוש בה הוא יומיומי חייבת בניקוי שוטף. כדי לא לגרום נזק למעלית מומלץ לבצע את הניקיון בדרכים הבאות:

 



  • חלקים המורכבים מפח צבוע או מנירוסטה מלוטשת או מנירוסטה דקורטיבית או מאלומיניום - יש להשתמש במטלית רכה הספוגה קלות בסבון לשטיפת כלים המדולל במים פושרים. בתום הניקוי יש לנגב במטלית רכה הספוגה קלות במים נקיים, ולאחר מכן יש לייבש ייבוש מוחלט בעזרת מטלית רכה יבשה. 




  •  


    שטיח - יש להשתמש במברשת קשה ובתרסיסים וחומרים המיועדים לניקוי שטיחים. 





  • חלקים העשויים מפורמייקה או מ-- P.V.C יש להשתמש במטלית רכה הספוגה קלות במדלל צבע מס' 22.



 

העברת ציוד כבד

בעת העברת ציוד כבד כמו מקרר או מכונת כביסה, חשוב להיזהר במיוחד מפגיעה בדלתות המעלית, ולהיעזר במפתחות הפסקת פעולת הדלתות, והפסקת פעולת העיניים הפוטו אלקטריות.

 

סבלים עלולים לגרום נזק רב למעליות. חשוב לפקח על עבודת סבלים חיצוניים, הנוהגים לעתים להשתמש במכשירים שונים לחסימת הדלתות, להעמיס העמסת יתר, ולנהוג באגרסיביות שאינה מתאימה למעלית, הכוללת רכיבים עדינים.

 

דלתות המעלית

דלתות המעלית הן מחלקיה הרגישים ביותר של המעלית. הדלתות עתירות באביזרי בטיחות, וכל פגיעה בהן תעצור את פעולת המעלית.

 

ככלל, חשוב לא להתנגד לפעולת הדלתות בכוח, לא להעמיד עצמים שונים בדרכן של הדלתות, ולא ללחוץ עליהן מתוך התא או מחוצה לו.

 

תקלות רבות נגרמות בשל צביעת דלתות המעלית. לפני צביעת הדלתות, יש לבדוק עם חברת המעליות כיצד לבצע הצביעה וממה להיזהר. זאת כיוון שצביעה שאינה נכונה, עלולה ליצור תקלות בפעולת מנעולי הדלתות, או לגרום לתקלות שונות בחיבורי המגעים.

 

חריגות בפעולת המעלית

כאשר מורגש דבר חריג בפעולת המעלית, בין אם רעש מיוחד, רעידות או אי דיוק עצירה חריג, יש להפסיק את פעולת המעלית ולקרוא לחברת המעליות מיד. הדבר יכול לרמוז על כשל בטיחותי העומד להתרחש והעלול לגרום לתאונה. אסור להמתין במצב זה או להזניחו. בכל חריגה יש לפנות מיד לחברת המעליות.

 

אחראי מעלית

מומלץ כי בכל בניין יהיה אדם אחד או שניים, שיהיו אחראים לנושא המעלית.

המעלית היא רכוש הבניין ולא רכוש חברת המעליות. האחריות לטיפול בה, לתקינותה ולבטיחותה מוטלת על כתפי בעלי המעלית ולא על כתפי חברת השירות.

 

נטיית הדיירים בכל האמור לרכוש משותף היא לסמוך על שאר הדיירים. על כן חשוב, כי ימונה אחראי מוגדר למעלית, אשר יבחן ביתר תשומת לב את פעולתה, אליו יופנו טענות הדיירים באשר לפעולות חריגות של המעלית, והוא יהיה זה אשר ייצור בעת הצורך קשר עם חברת המעליות.

 

אמצעי זהירות

בתוך תא המעלית מותקנות הוראות שימוש, הנוגעות לגיל הנסיעה המותר, לעומס המקסימלי של המעלית ולעניינים נוספים. חשוב להקפיד על ביצוען של הוראות אלה.

 

בעת הנסיעה יש להקפיד ולהרחיק ילדים קטנים מדלתות המעלית. לפני הכניסה אל המעלית ולפני היציאה ממנה, יש להביט ולראות שאין מדרגה הנובעת מעצירה לא מדויקת. בנוסף, חשוב להקפיד על תאורה נאותה בתא המעלית, בחדרי המדרגות ובמבואות המעלית. יש להחליף מייד נורות שרופות, אם ישנן.

 

תקינות המערכות הנלוות

בבניינים שבהם קיים גנרטור חירום המחובר למעלית, חשוב לבצע בדיקות תקופתיות של פעולת הגנרטור, כדי לוודא פעולתו בעת הצורך.

 

במעליות שבהן מותקן אינטרקום המחבר בין התא לבין חדר המכונות, יש לבצע בדיקות תקופתיות של תקינות הקשר.

 

חשוב אף להקפיד על תקינותו של המאוורר. אם המעלית תיתקע, יהיה המאוורר חשוב מאוד להרגשת הביטחון של הלכודים בה. הללו יהיו לחוצים, והרגשתם תשתפר אם ירגישו את פעולת המאוורר. לכן, חשוב לבדוק לא רק שהמאוורר אכן עובד, אלא גם שהוא אכן אפקטיבי.

 

חשוב אף לבדוק מעת לעת את פעולתו של לחצן האזעקה המותקן במעלית.

 

אחזקת חדר המכונות

חדר המכונות מיועד עבור המעלית בלבד. אין להתקין בחדר כל דבר נוסף, כגון אנטנות, מערכות קשר או מערכות מים. החדר צריך להיות נעול, ועל המפתח להימצא בתוך קופסה אדומה ונעולה המצויה על דלת חדר המכונות או בסמוך לה. את הימצאותה של הקופסה במקום מחייב התקן העוסק בהתקנת המעלית.

 

חדר המכונות הוא חדר מסוכן. בחדר ישנו חשמל גלוי במתח גבוה, וכן חלקים מסתובבים שונים, גלויים אף הם. על כן, רק המורשים לכך ייכנסו לחדר, ורק לצורכי הטיפול במעלית.

 

יש למנוע כניסת ציפורים לחדר המכונות, אך עם זאת, חשוב להקפיד כי רמת האוורור הדרושה לא תיפגע.

 

לעתים יהיו בחדר המכונות חלונות שדרכם עלול להיכנס גשם ולהרטיב את האביזרים והמערכות המצויים בחדר. במקרים אלה, יש להקפיד לסגור את החלונות בסוף הקיץ. אמנם תכנונו של החדר אמור להתחשב בעניין זה, אך

לעתים הרוח מביאה את המים למקומות בלתי צפויים, ולעתים מדובר בחדרים ישנים שתכנונם לקוי.

 



 




קישורים רלוונטיים


סרטון וידאו על מעליות ביתיות


פורום מעליות ביתיות


 



 

חזור מעלה