1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. בדיקות תקופתיות של מעלית והדרישות מחברת השירות

בדיקות תקופתיות של מעלית והדרישות מחברת השירות

המאמר מציג את חובת ביצוע הבדיקה התקופתית של מעליות, את התנאים העיקריים לרישוי חברת שירות ומצביע על מפרט מכון התקנים העוסק בשיפוץ מעליות. בין השאר מוסבר גם מיהו מעליתן.

                                      

המעלית היא מכונה הפועלת בבניין. מתקן בטיחותי שיש לשמור עליו תקין ומתוחזק. דיירי הבניין מצפים שהמעלית תשרת את הבניין לאורך כל חיי הבניין (עשרות שנים) באופן אמין ובטוח.

 

החלפת מעלית בבניין קיים היא פעולה יקרה, קשה, המשתקת את החיים בבניין וכמעט בלתי אפשרית. מסיבה זו, לתחזוקת המעלית חשיבות רבה. על התחזוקה ועל הטיפול השוטף לאפשר את המשך הארוך של חיי המעלית.

 

הטיפול התקופתי במעלית יכלול שימון, גירוז, ניקוי, כיוון מערכות הציוד ומתקני הבטיחות המצויים במעלית ובדיקתם.

 

נושא טיפול ואחזקת מעליות הוא נושא אשר החקיקה בעניינו מפורטת ונוקשה, הן ביחס למורשים לבצע את הטיפול והן ביחס לסוג ולאופן הטיפול.

 

הדרישות הרבות מקורן בהקפדה בנושא הבטיחות שהוא בעל חשיבות רבה ביותר בכל האמור למעליות. אף שבעלי הבית, שהם גם בעלי המעלית, הם האחראים לביצוע האחזקה השוטפת של המעלית ולשמירתה במצב תקין, מעדיפה המדינה להגדיר את דרישות האחזקה במפורט, ואינה סומכת על בעלי המעלית שיידעו לנהל ללא כל הכוונה, אחזקה בטוחה של המעלית.

 

קיימים מספר חוקים ותקנות בתחום. הם עוסקים באופן השירות והאחזקה, בדרישות בהן צריכות לעמוד החברות העוסקות במתן השירות, בהסמכת בעלי המקצוע שיטפלו במעלית, בשאלות הנוגעות לשיפוץ מעלית, ובנושאים הנוגעים לאספקת חלקי החילוף למעליות.

 

בדיקות תקופתיות של המעלית

פקודת הבטיחות בעבודה עוסקת בנושא שירות מעליות, בכל האמור לחובת הבדיקות התקופתיות ולאופן האחזקה וההרכבה הבטוחים של המעלית. על פי הפקודה, חייבת כל מעלית להיבדק אחת לחצי שנה על ידי בודק מעליות מוסמך מטעם משרד העבודה. הפקודה אף מגדירה מה צריכה לכלול הבדיקה החצי שנתית.

 

במרבית המקרים, חברת המעלית אשר תתקין את המעלית, או החברה אשר תספק את שירות האחזקה, ייצרו בעצמן קשר עם בודק המעליות שאתו הן מצויות בקשר שוטף. החל מהגעתו הראשונה של הבודק, הוא ימשיך להגיע בדרך כלל לבניין ללא הזמנה נוספת.

 

מצב זה עלול ליצור את הרושם כי האחריות להגעתו של הבודק מוטלת על חברת המעליות או על הבודק עצמו. הדבר אינו נכון. בעלי המעלית הם האחראים על הזמנתו הסדירה של בודק המעליות ועל התשלום לו. לפיכך, שמורה להם הזכות לבחור את הבודק המוסמך בעצמם, מתוך רשימת הבודקים שלעיל. מחיר הבדיקה נעשה על פי מחירון של משרד העבודה והרווחה שנקבע בשנת 1967, וצמוד מאז למדד המחירים לצרכן.

 

בודק המעלית מאשר בתום הבדיקה את תקינותה של המעלית באמצעות אישור צהוב המודבק בתוך תא המעלית. על גבי האישור מצוינים תאריך הבדיקה האחרונה, תאריך הבדיקה הבאה, אישור התקינות וכן פרטי הבודק.

 

 

חברות השירות

על פי צו הפיקוח על המצרכים והשירותים (התקנת מעליות ומתן שירות למעליות), התשמ"ד - 1983, חייבת חברה העוסקת במתן שירות למעליות, להיות בעלת רישיון תקף לשם תפקידה, שניתן על ידי מפקח העבודה הראשי

שבמשרד העבודה והרווחה. לשם קבלת היתר זה, נדרשות חברות השירות לעמוד בתנאי סף המעוגנים במסמך יסוד משפטי .

 

תנאי הסף העיקריים לשם קבלת הרישיון קובעים חובת העסקת מעליתן אחד לפחות בחברה וכן חובת קיומו של מוקד או מענה סדיר אחר לפניות ולקריאות הפועל במשך 24 שעות ביממה. מעליתן הוא בעל מקצוע שהוכשר לתפקידו בדרך המוגדרת כחוק. המעליתנים מוסמכים לבצע את הטיפול במעליות או לפקח ישירות על הטיפול. ללא פיקוחו של מעליתן אין הצו מאפשר לבצע טיפול במעלית.

 

עוד קובעים תנאי הסף ציוד מינימלי שעל החברה להחזיק, וכן הנחיות שונות באשר לאופן מתן השירות. על פי חוק, שירות המעליות בבתי מגורים חייב להינתן על בסיס הסכם בין נותן השירות (חברת שירות מוכרת ובעלת רישיון)

לבין מחזיק מעלית בבית מגורים.

 

 

מעליתנים

חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים (אחזקת מעליות ומתן שירות למעליות), מגדיר מי יוסמך כמעליתן, ועוסק ברישוי הרכבת מעליות ובמתן שירות למעליות. החוק גם קובע, כי האחריות להסמכה תהיה מסורה למשרד העבודה

והרווחה.

 

  

שלבי ההסמכה של המעליתנים

שלב א' - הסמכה לביצוע טיפול מונע בלבד.

שלב ב' - הסמכה לביצוע שירות ותיקונים עד דרג מסוים.

שלב ג' - הסמכה לביצוע כל סוגי התיקונים, וכן שירות לכל סוגי המעליות.

 

כאמור, על פי החוק חייבת כל חברה להעסיק לפחות מעליתן אחד המוסמך בשלב ג'.

 

שיפוץ מעליות

כאמור החקיקה וחקיקת המשנה בנושא המעליות היא רבה. גם מכון התקנים עוסק בעניין. מפרט מכון התקנים בנושא שיפוץ מעליות, מגדיר מהו שיפוץ (להבדיל ממעלית חדשה), את הדרכים בהן חייב השיפוץ להתבצע מבחינה הנדסית, ואת דרכי אישור המעלית המשופצת.

 

חשיבות המפרט נובעת גם במקרה זה מעניין הבטיחות שהוא כה משמעותי בכל האמור למעליות. מעליות הן כלי מורכב העלול להיות מסוכן. כל מעלית נבנית על בסיס תכנון מסוים, הכולל גם יחסים של חיכוך ושאלות של שיווי משקל.

החלפת שטיח המעלית ברצפת שיש, הנראית לכאורה פשוטה וחסרת קשר לבטיחות המעלית, עלולה לפגוע ביחסים העדינים, ולהפוך את המעלית ממעלית בטוחה למסוכנת.

 

 


קישורים רלוונטיים


סרטון וידאו על מעליות ביתיות


פורום מעליות ביתיות


חזור מעלה