על פי חוק חייב יצרן המעליות להעניק למעלית החדשה שירות ללא תשלום במשך חצי השנה הראשונה. בנוסף הוא חייב באחריות של שנה כלפי מזמיני המעלית ללא תשלום, אך אחריות זו מותנית בכך שבתקופת האחריות יבוצע השירות למעלית על ידי היצרן.
בישראל קיימות כ-100 חברות בעלות רישיון למתן שירות למעליות. כ-12 מהחברות הן חברות שעיסוקן העיקרי הוא בייצור מעליות, ושאר החברות עוסקות במתן שירות בלבד. חברות אלו שונות זו מזו באיכותן, ביכולתן ובגודלן. חלקן משרתות מספר מצומצם של מעליות וחלקן מעניקות שירות למאות מעליות.
לבחירת חברת השירות משמעות רבה בכל האמור לאיכות השירות העתידי, למקצוענות הטיפול ולעומק הטיפול. שיקולים אלה, הנוגעים לאופיו של הטיפול הם חשובים לא פחות, ואולי אף יותר משאלת מחירו של הטיפול. במקרים לא מעטים בעבר, הציע טכנאי מעליות שירות זול מאוד, הדיירים התפתו, ולאחר שנים לא רבות (שש עד שמונה), נדרש שיפוץ המעלית.
נשאלת השאלה, כיצד יכולה חברה מורשית להעניק שירות שאינו מספק? למרות דרישותיו הברורות של החוק, זה אינו נאכף. לעתים חברות מעליות שוכרות מעליתן, ולאחר שהן מקבלות את ההיתר לעסוק במתן שירות למעליות, הן אינן מעסיקות אותו יותר.
לפיכך, מומלץ לדיירי בניין המבקשים לשכור חברת שירות, לבדוק כמה נקודות בטרם בחירת חברת שירות המעליות:
מיהי החברה והאם יש לה רישיון
מהו ניסיון החברה
מיהו המעליתן האחראי מקצועית על ביצוע העבודה - מוצע לשוחח עם אותו מעליתן, ואף לבקש לראות את תעודת המעליתן שלו.
יש לוודא כי המעליתן נושא תעודת מעליתן שלב ג'.
יש לוודא כי המעליתן עצמו יבצע את השירות או לחלופין יגיע אחת לתקופה לפקח על איכות השירות. כדאי לבקש כי המעליתן יוציא דו"ח בכתב אל הדיירים בעניין.
יש להקפיד על תדירות השירות שיינתן למעלית. בבית מגורים שגובהו אינו עולה על 10 קומות יש להקפיד על 8 טיפולים בשנה. בבניינים גדולים יותר, צריך הטיפול להיות חודשי.
יש לוודא כי החלקים המוחלפים יהיו מקוריים.
יש לוודא את התחייבות החברה לזמני הגעה, ולבדוק את השעה בה מתחיל התשלום עבור קריאת לילה.
כאשר מדובר בחברה קטנה, כדאי לברר היכן נמצא מחסן החלפים. ביקור במחסן עשוי ללמד רבות על החברה ומקצועיותה.
הסכם השירות
באשר להתקשרות בין הדייר לחברה המספקת את השירות, יש לבדוק כי החוזה הנחתם עם החברה, הוא חוזה המוגדר כחוזה אחיד. אם החברה דורשת מהדיירים לחתום על סעיפים דרקוניים או כאלה הנראים לו בלתי סבירים, ניתן לפנות לאחד מהמוסדות להגנת הצרכן, או ליועץ מעליות שיחווה דעתו על סבירות החוזה.
חשוב לוודא שהסכם השירות יכלול סעיפים הנוגעים לזמני ההגעה, תעריף הלילה, החלפים (כמפורט להלן), וכן יכלול התייחסות לנקודות השונות שהובאו בחשבון בעת בחירת חברת השירות.
זמני ההגעה
יש לוודא, כי בהסכם השירות תהיה מוגדרת התחייבות החברה לזמני הגעה קצובים מרגע הקריאה.
חברות המעליות הגדולות מפעילות מוקד המאויש במשך כל שעות היממה. חברות קטנות יותר מפעילות מזכירה אוטומטית או שירותי ביפר שונים. חישוב זמן ההגעה יחושב ממועד השיחה עם אחד מאנשי החברה, ולא לאחר השארת הודעה על מזכירה אוטומטית. לכן, יש חשיבות גם לאופי המענה הקיים בחברת השירות.
זמן ההגעה הסביר לקריאה צריך להיות במהלך יום הקריאה. תיקון המעלית צריך להיעשות לא יאוחר מ-24 שעות ממועד ההגעה (למעט אם מדובר בפגיעה מאוד קשה במעלית). מרבית הבעיות ייפתרו בדרך כלל באופן מיידי על ידי הטכנאי המגיע לבדוק את המעלית. בעיות מורכבות או מסובכות, ידרשו לעתים חלפים מסוימים, ואז עלול הטיפול להימשך עד 24 שעות ממועד ההגעה.
השבתת מעלית בבניין מגורים מהווה חוויה לא נעימה עבור דיירי הבניין.
לעתים ישנם דיירים קשישים, ולעתים מגיעים הדיירים לביתם עם סלי קניות או עם ציוד אחר, שנשיאתו אינה קלה. לכן חשוב להקפיד בעניין זמני ההגעה והתיקון שהחברה מתחייבת להם בהסכם השירות, ואף לקבוע סנקציות שונות, למקרים שבהם לא תעמוד החברה בהתחייבויותיה.
תיקונים בעלות נמוכה
מוצע, כי בהסכם השירות ייקבע, כי תיקונים שיהיו נמוכים מסכום מסוים, והדרושים בשל שיקול בטיחותי, תבצע החברה מייד ובלא שיידרש אישור מיוחד של הדיירים. סכום סביר, יהיה 100 דולר, ואז ייקבע שתיקונים שעלותם אינה עולה על 100 דולר, ייעשו מייד על ידי החברה.
נקודה זו היא חשובה, שכן לעתים מושבתות מעליות בשל תיקון שעלותו נמוכה מאוד, רק כיוון שחברת המעליות לא הצליחה ליצור קשר עם ועד הבית או עם כל גורם אחר בבניין.
החלפים
חוק הגבלים עסקיים (אספקת חלקי חילוף למעליות) 1984, מסדיר את חובת האספקה של חלקי החילוף למעליות, את תנאי האספקה וכן את מחירי המקסימום לאספקה. עוד מסדיר החוק את זמני האחסון של חלקי החילוף על ידי חברות המעליות ונותני השירות.
במקרים מסוימים יכולות חברות השירות להתקין בעת הצורך חלפים משופצים, ולא חלפים חדשים. ישנם חלפים העוברים שיפוץ, ואין כל בעיה להתקינם במעלית. עם זאת, במצב זה יש לוודא, כי הדיירים אכן משלמים מחיר זול יותר עבור החלפים.
נקודה נוספת שיש להסדיר עם חברת השירות, היא נושא האחריות לחלפים. הדבר משמעותי הן בכל האמור לחלפים משופצים והן כאשר מדובר בחלפים חדשים. יש לוודא כי בהסכם השירות נאמר, כי תהיה אחריות עבור החלפים השונים.
מסלולי השירות
קיימים שני סוגי מסלולי שירות עיקריים:
מסלול שירות רגיל:
במסלול זה מתחייבת החברה לבצע את הטיפול המונע, ללוות את הבודק המוסמך בבדיקות השוטפות, ולהיענות לקריאות הדיירים תוך זמן קצוב לשם ביצוע תיקונים שונים. הדיירים ישלמו סכום חודשי קבוע, אולם אם יידרשו תיקונים שונים, ישלמו הדיירים סכום נוסף עבור ביצוע התיקון ועבור החלפים שנדרשו.
מסלול שירות מקיף:
במסלול שירות זה, מבצעת החברה מלבד הדברים הכלולים במסלול הרגיל, גם את התיקונים הנדרשים, כולל החלפים והעבודה. במסלול זה הדיירים או מחזיק המעלית אינם נדרשים לשלם כל סכום נוסף בגין אחזקת המעלית.
למעשה מדובר ברכישת פוליסת ביטוח עבור תקלות העלולות להתרחש. בדרך כלל לא יכלול מסלול זה תיקון תקלות שניזוקו מפעולה שאינה רגילה, או כתוצאה מהתערבות חיצונית (חדירת מים למשל).
מסלול הביניים:
קיים מסלול ביניים לפיו חברת המעליות מתחייבת לבצע את הטיפול המונע, ללוות את הבודק ולבצע את עבודת התיקונים השונים. עם זאת, במסלול זה יידרשו הדיירים לשלם עבור החלפים שיידרשו.
במקרים רבים מעדיפים הן הדיירים והן חברות המעליות את המסלול המקיף, המונע מחלוקות הנובעות מעלות החלפים, וכן מהווה פתרון טוב עבור הדיירים שהם בדרך כלל חסרי ידע וחסרי אונים מול קביעותיהם של בעלי המקצוע - אנשי חברת המעליות, באשר לתיקונים הנדרשים ולחלפים הדרושים. עם זאת, חשוב לזכור, כי מדובר בסופו של דבר בשאלה כלכלית, ובעניין זה יעשה כל בניין את חישוביו הוא.
המחירים
מחירי השירות נקבעים על פי המפרט הטכני של המעלית ועל פי מורכבותה.
הגורמים המשפיעים במיוחד על המחיר הם מספר הקומות בבניין, סוג הפיקוד של המעלית, סוג ההנעה וסוג הדלתות. כמו כן, ייקבע המחיר על פי סוג מסלול השירות (רגיל או מקיף).
טווח המחירים למסלול הרגיל, נע בדרך כלל בין כ-250 שקלים לחודש למעלית בבניין שגובהו עד 5 קומות, לבין כ-750 שקלים לחודש, למעלית בבניין של עד 20 קומות. המסלול המקיף יכלול בדרך כלל תוספת תשלום חודשית, שתהיה בשיעור של 50 עד 70 אחוזים ממחיר השירות הרגיל.
המחירים יכולים להיות שונים במידת מה בכל האמור למעליות קטנות המצויות בעיקר בווילות או בבתים פרטיים, ואז יהיה המחיר נמוך יותר. לחלופין, יהיה מחיר השירות גבוה יותר, כאשר יהיה מדובר במעליות משוכללות המצויות בעיקר בבתי דירות יוקרתיים.
קיימים הבדלים בין מחירי חברות השירות השונות, ולכן מומלץ בחום לקבל מספר הצעות מחיר מחברות המעליות. עם זאת, כפי שכבר ציינו המחיר אינו חזות הכל בכל האמור למעליות. כך למשל, ככל שהמעלית תהיה משוכללת יותר, יהיה כדאי יותר לקבל את השירות ואת החלפים הדרושים מהחברה היצרנית.
יש אף לבדוק החל מאיזו שעה, יידרשו הדיירים לשלם עבור הקריאה לטכנאי (לאחר שעות העבודה יידרשו הדיירים לשלם עבור קריאת טכנאי בשעות הלילה). שעה זו צריכה להיות מוגדרת בהסכם השירות, ובדרך כלל 16:00 היא השעה המקובלת. בנוסף יש לבדוק מהו תעריף העבודה לשעה נוספת, וכן את מחיר שעת העבודה כאשר ההסכם הוא הסכם רגיל.
במעליות משוכללות מוגבלת לעתים היכולת לקבל שירות ממספר רב של חברות. מספר החברות המסוגל לתת שירות לסוג מסוים ומיוחד של מעלית, יהיה מטבע הדברים מצומצם יותר, ואז תצומצם אף יכולת הבחירה של הדיירים.
מעליות דומות במידה מסוימת לתוכנת מחשב המתעדכנת כל העת. יצרניות המעליות מבצעות עדכונים שוטפים לסוגי המעליות הקיימים. שירות שאינו מבוצע על ידי היצרן, יהיה מנותק מהעדכונים ומהידע החדש הנוגע למעלית. יש להביא את הדבר בחשבון, אך להתייחס גם למרכיבי השיקול האחרים.
יועצי מעליות
קיימות בישראל מספר חברות העוסקות בייעוץ לשירות מעליות המפקחות על השירות המבוצע על ידי חברת השירות. סיוען של חברות אלה דרוש בעיקר כאשר המעלית נמצאת לפני שיפוץ מקיף, והדיירים שאינם ברי סמכא, מבקשים חוות דעת של מומחה, באשר לשיפוץ הדרוש, וכן מפרט מסודר. זאת אם אין הדיירים בטוחים בכושרו, ביכולתו או בהגינותו של נותן השירות הקבוע בבניין.
במקרים אלה, מנהלים יועצי המעליות את המכרז לשיפוץ המעלית, ממיינים את ההצעות השונות, ומפקחים על ביצוע העבודה, על סוג החומרים מהם מבוצעת העבודה ועל העמידה בדרישות החוק.
חברות הייעוץ אף מפקחות לעתים באופן שוטף על מתן השירות על ידי החברות השונות. הפיקוח יכלול במקרים אלה בדיקה של טיב העבודה ואיכות השירות, וכן בדיקה של חשבונות השירות והתיקונים. חברת הייעוץ אף תסייע לדיירי הבניין בהכנת הסכם שירות הוגן, ובמשא ומתן על המחיר. לעתים תיחסך עלות הפיקוח בזכות מחיר שירות זול שתשיג חברת הייעוץ. סדר גודל של עלות פיקוח למעלית בבניין מגורים הנו כ-100 שקלים לחודש.
עם זאת, פתרון זה עלול להיות יקר במקצת עבור בניין מגורים בינוני, ועל כן ניתן להזמין את נציגי חברת הייעוץ לבדיקה אחת לתקופה מסוימת כדי לוודא שהמעלית נשארת שמורה ושמצבה אינו מידרדר.
קישורים רלוונטייםסרטון וידאו על מעליות ביתיות
פורום מעליות ביתיות