1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. תכנון תשתית המעלית, חדר המכונות והתקשורת

תכנון תשתית המעלית, חדר המכונות והתקשורת

על תכנון פיר המעלית וחדר המכונות והכנתם בפועל להתקנת המעלית, על החיבור לחשמל, על חובת החיבור לאינטרקום ועל מערכת בקרה מרכזית.

       

חשמל   

חיבור החשמל למעליות צריך להיות נפרד, ואספקת החשמל צריכה להיות אספקה תלת פאזית.

 

במעליות שגובהן הוא 25 מטרים ומעלה או במעליות המצויות במבני ציבור כמפורט בחוק התכנון והבנייה, נדרש חיבור לגנרטור חירום. חיבור כזה מומלץ בכל מקרה, גם אם קיים פטור ממנו בבניינים נמוכים.

 

הפסקות חשמל עלולות להימשך זמן רב, ודווקא בבנייני מגורים לא תמיד יהיה במקום מי שיודע לחלץ את האדם הממתין במעלית. בבנייני מגורים אף עלולים להימצא במעלית בזמן הפסקת החשמל ילדים או קשישים, אשר ייתכן שייבהלו יותר מאחרים מהשהייה הבלתי צפויה בתא המעלית.

 

את חיבורי החשמל יכין הקבלן עד המפסק הראשי בחדר המכונות. חברת המעליות המתקינה את המעלית תטפל בהמשך עבודת החשמל בפיר המעלית ובחדר המכונות עצמו.

 

חדר המכונות

חדר המכונות מיועד לשימוש המעליות בלבד. אסורה בתכלית האיסור הימצאותה של צנרת נוספת בחדר זה, והדבר אמור הן לגבי מים, ביוב, כבלי טלוויזיה כאלה ואחרים וכל דבר אחר.

 

התקן מגדיר במדויק את גדלי הדלתות והחלונות הנדרשים. על הקבלן הבונה את חדר המכונות עבור חברת המעליות לקבל מראש את כלל הנתונים אודות האיוורור והמיזוג הדרושים בחדר.

 

קבלן הבניין יידרש לצקת עבור קבלן המעליות יסודות בטון בחדר המכונות. על רצפת חדר המכונות ישנם חורים ופתחים רבים המיועדים למעבר הכבלים השונים. חשוב, כי בעת בניית חדר המכונות יקפיד קבלן הבניין על דיוק

במיקום החורים. מומלץ אף, כי בטרם היציקה, יוזמן למקום קבלן המעליות אשר יאשר את מיקומם של הפתחים.

 

בתקרת חדר המכונות יתקין הקבלן וו תלייה או קורת נשיאה.

 

הגישה אל חדר המכונות צריכה להיות בטוחה ונוחה, כך על פי התקן. הגג שעליו נמצא חדר המכונות צריך להיות בטוח, כך שאדם העולה לחדר המכונות כדי לחלץ משתמש המצוי בתא המעלית לא ייתקל במכשולים או באפשרות נפילה.

 

לעתים הכניסה לחדר המכונות מתבצעת בעזרת סולם ודרך פתח שאינו דלת. קיימת הגדרה בתקן ובחוק באשר לגודל הפתח הנדרש וכן לזוויותיו ולזוויות הסולם, כמו גם לתאורה הנדרשת. יש לזכור, כי לעתים יידרשו אנשים שונים להגיע לחדר המכונות לשם חילוץ, ועל כן חשיבותה העצומה של הגישה הנוחה.

 

בחדר המכונות ובדרכי הגישה אליו צריכה להיות תאורה מספקת, ובכלל זה גם תאורת חירום. כמו כן בתוך החדר עצמו יש להתקין מעקות בטיחות, וכן פתחי אוורור ליציאת עשן. יש להתייעץ עם חברת המעליות על דרכי הנעילה של הפתחים, האם להתקין פתחים חד כיווניים מבחוץ או מבפנים.

 

אינטרקום

כיום קיימת חובה להתקנת אינטרקום בכל מעלית, המקשר לכל הפחות בין חדר המכונות לתא המעלית. אם מדובר בבניין שבו קיים אף חדר מודיעין או דלפק קבלה, רצוי שהאינטרקום יקושר גם לשם.

 

בעתיד הקרוב תחויב התקנת קו טלפון בכל מעלית. במדינות רבות ברחבי העולם הדבר מקובל כבר במשך שנים, ואף בישראל קיימות אלפי מעליות שבהן קיים קו טלפון. הדבר מועיל במיוחד בבתים פרטיים שבהם מותקנת מעלית: שם אם ייתקע אדם במעלית, יהיה מכשיר הטלפון הדרך היחידה האפשרית להזעקת המחלצים.

 

מערכת בקרה מרכזית

בבניינים מוסדיים מותקנת מערכת בקרה מרכזית אשר עוקבת אחר תנועת המעליות, אחר מצב הדלתות וכן אחר מתכונת עבודת המעליות השונות.

המערכת מחשבת סטטיסטיקות אודות פעולת המעליות ומיקומן, והיא אף עוקבת אחר התקלות הקורות מעת לעת. מערכת הבקרה אף עוקבת אחר כלל הצנרת המובילה מחדרי המכונות לנקודות השונות.

 

פיר המעלית

על פיר המעלית להיות עשוי מבטון ולא מבלוקים. בתחתית הפיר יש להתקין הארקת יסוד, אותה יחבר בהמשך קבלן המעליות אל הפסים ואל המסילות.

 

יש להקפיד כי בניית הפיר תהיה מדויקת אנכית. הדיוק משמעותי במיוחד בצד דלתות המעלית בקומות השונות. יש לבדוק עם חברת המעליות מהו אי הדיוק המותר, שכן אם ייבנה הפיר בצורה לא מדויקת, או באי דיוק גדול מהמותר, תידרש חציבת הפיר ולעתים אף הקטנת המעלית. 








גדלי הפירים הם סטנדרטיים על פי תקני האיזו העולמיים. לגדלים חשיבות רבה

בשל אחוזי הבנייה. היצמדות לגדלים הסטנדרטיים של פירי המעליות מאפשרת ייצור מעליות אוניברסלי ומונעת בעיות ומכשולים רבים.




קבלן הבניין יידרש לצקת בתחתית הפיר את מילוי הבטון שיהווה את המשקל הנגדי למעלית, על פי הנחיות קבלן המעליות. בנוסף, יידרש קבלן הבניין לצקת יסודות בטון בחדר המכונה ובתחתית הבור, וכן קוביות בתחתית הבור, עבור המכונה והפגושות.



קישורים רלוונטיים


סרטון וידאו על מעליות ביתיות


פורום מעליות ביתיות


 


 



 
חזור מעלה